کد خبر: 116844
A

علیرضا زاکانی شهردار تهران؛ با اشاره به منابع محدود مالی شهرداری تهران گفت: «اگر بناست مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم. با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت»

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرضا زاکانی امروز در نشستی با رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران اظهار داشت: این دیدار آخرین جلسه از سلسله جلسات با مدیران شهرداری است و تقریبا با همه سطوح مدیریتی این دیدارها برگزار شده است.

وی افزود: این جلسات جهت ارائه طریق و انتقال تجارب برای برون رفت از مشکلات و ایجاد شرایط بهتر بسیار مغتنم است.

وی گفت: در سه ضلعی شهر، شهروند و شهرداری، اوضاع شهر مناسب نیست اما چیزی که بیش از همه آزاردهنده است بی‌هویتی، تبعیض و فاصله شمال و جنوب است.

زاکانی افزود: شهرداری با شرایط مطلوب فاصله جدی درد تا به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و این موضوع نیاز به تغییر ماهوی دارد. آنچه که ناظر به آینده باید رقم بخورد این است که شرایط را به سمتی ببریم که یک الگو بسازیم و اگر به تعبیر رهبری معظم، این کار را انجام دهیم نماد کارآمدی نظام اسلامی را به اثبات رساندیم.

شهردار تهران بیان کرد:با این کار شهرداری به درجه بالایی از کارآمدی و خدمتگزاری می‌رسد و رضایتمندی مردم حاصل شده و شهر شرایط  زیست، آسایش و رفاه را پیدا کرده و می‌تواند پیشرفت، نمادسازی و نمودسازی جدی برای کشور و حتی فراتر از کشور داشته باشد.

وی اظهارداشت:خط تلاش اول این است که آینده مطلوب و چشم انداز مناسب را خوب تعریف کنیم و برنامه‌های عملیاتی مرتبط با آن را به صورت دقیق استخراج کنیم و با هویت دادن به مردم و نخبگان شرایط را به سمتی ببریم که بتوانیم از همه ظرفیت‌ها در جهت تحقق این آینده مطلوب بهره ببریم.

زاکانی گفت: باید ظرفیت حاکمیتی و حکومتی، قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی و حکومتی را ناظر به این آینده مطلوب با خود هم داستان و همراه کنیم و بدون این کار، انباشتگی مشکلات مرتفع نخواهد شد، مثلا در هفت خط موجود مترو علاوه بر ۲۳ ایستگاه، حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان برای خرید واگن می‌خواهیم و ۳۶۴ واگن موجود از رده خارج شده و بیش از دو سوم آن نیاز به اورهال دارد.

شهردار تهران افزود: ۱۰ سال است که دولت سهم خود را در اتوبوس و مترو نداده و بررسی طلب‌های شهرداری از دولت نشان می‌دهد که  بدهی‌های دولت سر به فلک می‌کشد، مثلا با وزارت نفت مذاکره کردیم و پیشنهاد دادیم که اگر نمی‌تواند پول بپردازد،  تهاتر کنیم تا با استفاده از آن امکانات بیاوریم. در واقع این نهادها  باید سهم خود را از پایتخت بودن بپردازند و علاوه بر وظایف قانونی خود باید این همکاری فراتر از قانون رقم بخورد.

وی بیان کرد: خط بعدی ناظر به حضور جدی مردم در صحنه برای تغییر است و بدون مردم قطعا در این کار ناکام خواهیم بود.

زاکانی اظهارداشت: برای تکمیل خطوط باقیمانده مترو ‌۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مسأله نیاز به اراده، فکر، ذهن و خلاقیت مردم دارد و شهر باید بر مدار  قابلیت مردم اداره شود اما مردم اعتماد ندارند.

شهردار تهران با اشاره به بحث یکپارچه و بر پایه فناوری دیدن شهر و ساختن یک شهر هوشمند گفت: اگر بناست که مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، در حال حاضر اما از ۶ هزار تومانی که محاسبه شده ۲هزار تومان سهم ما و ۲هزار تومان سهم مردم است و دولت نیز که سهم خود را نپرداخته است.

وی افزود: با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت و باید برای توسعه ساخت مترو از  امکانات مردم و مجموعه بخش خصوصی، خرید راهبردی کنیم، در واقع  مردم سهم خود را بپردازند و مابقی را از طریق  خرید راهبردی انجام دهیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر