کد خبر: 123432
A

۹۵.۶ برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی و ۹۶.۳ رتبه‌های برتر کنکور به ایران بازنگشته اند

گزارش بنیاد ملی نخبگان ایران نشان می‌دهد که تا کنون تنها ۴.۴ درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی و ۳.۷ درصد از دارندگان رتبه‌های برتر کنکور به ایران بازگشته‌اند.

۹۵.۶ برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی و ۹۶.۳ رتبه‌های برتر کنکور به ایران بازنگشته اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  گزارش بنیاد ملی نخبگان ایران نشان می‌دهد که تا کنون تنها ۴.۴ درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی و ۳.۷ درصد از دارندگان رتبه‌های برتر کنکور به ایران بازگشته‌اند.

بر پایه این گزارش که بر اساس تحلیل آمار دریافتی از اداره گذرنامه ایران در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ تهیه شده، ۳۹.۱ درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی از کشور خارج شده و ۳۷.۲ درصد از آنها مقیم یک کشور دیگر شده‌اند و تنها ۴.۴ درصد از آنها به ایران بازگشته‌اند.

البته این گزارش حاکیست که ۵۶.۶ درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی تا مرداد ۱۳۹۹ مقیم ایران بوده و وضعیت اقامت ۶.۲ درصداز آنها نیز نامشخص بوده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ بر پایه گزارش بنیاد ملی نخبگان ایران، تا مرداد ۱۳۹۹، از میان دارندگان رتبه‌های ۱ تا ۱۵۰ کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌های ایران نیز ۲۷.۱ کشور را ترک کرده‌ و ۲۵.۵ درصد از آنها مقیم خارج از کشور شده بودند و فقط ۳.۷ درصد از آنها به ایران بازگشته‌اند. این نسبت‌ها در میان دارندگان رتبه‌های یک تا هزار به ترتیب ۱۶.۷، ۱۵.۴ و ۲.۶ درصد بوده است.

همچنین نرخ اقامت در ایران نیز با افزایش رتبه‌های کنکور افزایش یافته؛ در حالی که ۶۹.۱ درصد از دارندگان رتبه‌های یک تا ۱۵۰ در ایران اقامت داشته‌اند که این نرخ در میان دارندگان رتبه‌های یک تا هزار ۷۸.۳ درصد بوده است.

اگر سه معیار برگزیده شدن در المپیادهای دانش‌آموزی، کسب رتبه یک تا ۱۵۰ و یک تا هزار کنکور سراسری به عنوان معیارهای رتبه‌بندی سطح نخبگی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود، گزارش گزارش بنیاد ملی نخبگان ایران نشان می‌دهد که با افزایش سطح استعداد و نخبگی تمایل به خروج از کشور و اقامت در خارج افزایش می‌یابد

Capture

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر