کد خبر: 45593
A
دیده بان ایران مسئله عدم حضور زنان در ورزشگاه ها را بررسی می کند؛

غرویان: دلیل عدم اجازه حضور زنان در ورزشگاه ها، سیاسی است/ امروز مسلما" کسی دیگر برای لذت بردن از اندام بازیکنان به ورزشگاه نمی رود

حجت الاسلام غرویان در خصوص علت و منشاء اصلی عدم اجازه حضور زنان در ورزشگاه ها بیان کرد: منشاء سیاسی، دلیل اصلی عدم اجازه حضور زنان در ورزشگاه هاست چراکه برخی از افراد جهت بدنام کردن و تشویش اذهان عمومی برعلیه دولت اقدام به بیان این چنین فتواهایی می کنند. البته گفتنی است این قبیل مسائل نیز به مرور زمان حل شدنی است.

غرویان: دلیل عدم اجازه حضور زنان در ورزشگاه ها، سیاسی است/ امروز مسلما" کسی دیگر برای لذت بردن از اندام بازیکنان به ورزشگاه نمی رود

دیده بان ایران: روز گذشته پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ خبری را مبنی بر این که حضور زنان در ورزشگاه از منظر فقهی چه حکمی دارد؛ منتشر کرد.

با توجه به این موضوع قرار است به زودی پژوهشی فقهی درباره حضور زنان در ورزشگاه توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری منتشر خواهد شد.

در رابطه با همین موضوع به سراغ  آیت الله محسن غرویان، تحلیلگر مسائل دینی و مدرس فلسفهٔ اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، رفتیم تا علت عدم حضور زنان در ورزشگاه را از ایشان جویا شویم.

مشروح گفت و گو به شرح زیر است:

 

آقای غرویان به نظر شما عدم حضور زنان در ورزشگاه ها منشاء فقهی و دینی دارد یا سیاسی؟

 

در وهله اول باید گفت که این مسئله منشاء عرفی دارد چراکه این موضوع مبنا و منشاء فکری نداشته و نخواهد داشت. از طرفی مسائل و جناح بندی های سیاسی نیز نقش بسیار موثر و پررنگی دارند.

لازم به ذکر است مسائل فقهی که در باره عدم حضور زنان همانند بدن نیمه عریان ورزشکاران در ورزشی همانند ورزش فوتبال کاملا منتفی است چراکه کسانی که قصد تماشای فوتبال را دارند به هیچ عنوان به مسائلی از قبیل بدن بازیکنان و یا رفع نیاز های خود توجه ای ندارند به طور ساده یعنی کسی به قصد لذت بردن از بدن بازیکن به استادیوم نمی رود. حتی در ورزش های سالنی نیز که فاصله تماشاگران با بازیکنان کم است نیز همین مسئله صدق می کند.

 دیدگاه مردم در دنیای امروز بسیار متفاوت تر از آنهاست. اگر کسی می خواهد برای لذت شهوانی خود و یا چشم چرانی به ورزشگاه برود، صدها روش که بسیار آسان تر از به ورزشگاه آمدن است را می توانند انتخاب کنند.

این موضوع هم که برخی عنوان می کنند وجود مشکلات عرفی و فرهنگی دلیل عدم حضور زنان در ورزشگاه ها است نیز بهانه ایی بیش نیست. بیان این موضوع اصلا دلیل منطقی برای عدم حضور زنان نیست زیرا امروز عرف جامعه نیز نسبت به ادوار گذشته دستخوش تغییرات بزرگی شده است.

 

 

 

برخی به طور کلی قرار گرفتن زن و مرد در کنار یکدیگر را اشکای می دانند، نظر شما در این رابطه چیست؟!

امروزه ما شاهد حضورزنان بیشماری در کنار مردان، نظیر مجامع عمومی از قبیل پارک ها، پاساژها، سینماها و یا حتی عزاداری های حسینی و شب های قدر هستیم که هیچ مشکلی را هم بوجود نمی آورد. از سوی دیگر امروزه ما شاهد به وجود آمدن برخی تیم های ورزشی زنان که تا چندسال پیش نامی از ورزش زنان در کشور نبود نیز هستیم.

به نظر بنده این موانعی که برخی از مسئولان گاهی بیان می کنند دلیل اصلی عدم صدور مجوزهای لازم برای حضور زنان در ورزشگاها نیست بلکه منشاء سیاسی، دلیل اصلی عدم اجازه حضور زنان در استادیوم ها برای تماشای بازی های فوتبال و غیره است. چراکه برخی از افراد جهت بدنام کردن و تشویش اذهان عمومی برعلیه دولت اقدام به بیان این چنین فتواهایی می کنند. البته گفتنی است این قبیل مسائل نیز به مرور زمان حل شدنی است.

 

آقای غرویان شما اهل فوتبال و یا به اصطلاح فوتبالی هستید؟

 

 

بنده ورزشکار(والیبالیست) در سطح بالایی بودم و کماکان هم  ورزش را ترک نکرده ام و آن را دنبال می کنم به ویژه ورزش والیبال و فوتبال را. بازی امشب را نیز حتما تماشا خواهم کرد.

 

پیش بینی شما  از بازی امشب چیست؟

 

بچه های تیم ملی بازی بسیار خوبی را از خود به یادگار گذاشتند. اگر امروز هم تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرند و با عرق ملی خود و عشق به وطن و

هموطنان خود بازی کنند قطعا موفق خواهند شد. حتی اگر شکست هم بخورند مهم نیست چراکه با عشق با وطن تمام تلاش خود را به کار گرفته اند.

البته اساس وجود و حضور ملت ها در جام جهانی، اثبات خود ملت ها به دنیاست  که در قالب فوتبال صورت می گیرد. یکی از راه های ابراز عزت و سربلندی کشورما نیز امروز در دست بازیکنان تیم ملی است که امیدواریم بچه ها از این فرصت برای نشان دادن خود استفاده کنند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر