کد خبر: 46283
A

لشکر ۱۵۰هزار نفری دختران ترک تحصیل کرده و کارنامه مردود نظام آموزشی!!

تحصیل دانش‌آموزان خصوصا دختران در همه جوامع از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، ناگفته نماند که آمار ترک تحصیل ‌کنندگان امروز، آمار بی سوادان آینده کشور محسوب می‌شوند، با این تفاسیر لازم است وزارت‌خانه آموزش و پرورش از همه توان خود برای کاهش آمار دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده استفاده کند، خصوصا که در بسیاری از موارد فقر فرهنگی خانواده عامل اصلی برای سد شدن ادامه تحصیل دختران محسوب می شود.

لشکر ۱۵۰هزار نفری دختران ترک تحصیل کرده و کارنامه مردود نظام آموزشی!!

به گزارش دیده بان ایران؛ سرمشق نیوز نوشت: دلایلش زیاد است، از فقر و نداری خانواده‌ها بگیرید تا فقر فرهنگی و نداشتن آگاهی، از نبود امکانات و محدودیت‌ها تا بی‌توجهی اولیای خانه یا مدرسه، هرچه که هست، سبب شده آمار تعداد دخترانی که امسال ترک تحصیل کرده‌اند یا به عبارتی بازمانده از تحصیل محسوب می‌شوند به آمار ۱۵۱هزار و ۴۶ نفر برسد.

 

این آمار را معاون آموزش دوره متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش اعلام و البته مقایسه‌ای درباره درصد بازماندگان از تحصیل طی سال‌های اخیر ارائه کرده است.

عباس سلطانیان می‌گوید: اگر بخواهیم این رقم را طی یکی دو سال آینده مقایسه کنیم، باید بگویم که در سال ۹۴ – ۹۵، حدود ۴.۲۹ درصد از دانش آموزان دختر ترک تحصیل کردند. در سال بعد یعنی ۹۵-۹۶ این عدد به ۴.۱۷ رسید یعنی ما ۰.۱۲ جذب دانش آموزان کل کشور افزایش داده‌ایم. آمار امسال هم در واقع افتی نداشته است و توانستیم در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشیم و دانش آموزان جذب شده را افزایش دهیم.

هر چند که در عدد و رقم آموزش و پرورش خوب عمل کرده اما همه می‌دانیم که دور ماندن از تحصیل حتی برای فقط یک دانش‌آموز هم آمار خوبی نیست.

 

داوود محمدی، نماینده تهران و از اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز این آمار را نگران‌کننده می‌داند و به خبرنگار وب سایت “سرمشق نیوز” می‌گوید: یکی از معضلات مهم نظام آموزشی ما بحث ترک تحصیل دانش‌آموزان خصوصا دانش‌آموزان دختر است، ‌موضوعی که می‌تواند هم از لحاظ فردی و هم در ابعاد اجتماعی پرمخاطره محسوب شود.

او به دلایل اجتماعی و فرهنگی به عنوان عوامل اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش باید به این موضوع ورود پیدا کند ضمن اینکه یکی از راهکارهای اساسی برای رفع این مشکل تعامل و ارتباط مدیران مدارس با خانواده‌ها برای شناسایی این دانش‌آموزان و مذاکره با اولیاء برای بازگرداندن آنها به مدرسه است.

 

برنامه آموزش و پرورش چیست؟

 

این سال‌ها آموزش و پرورش هم بیکار ننشسته و برنامه‌هایی را اجرا کرده! یکی از این اقدامات که خیلی مهم است شناسایی اسمی همه دانش آموزان بازمانده از تحصیل است. مسئولان آموزش و پرورش بر همین اساس اعلام کرده‌اند که از سیستم متمرکزشان در حوزه مرکز برنامه‎ریزی و منابع انسانی از سامانه «سَناد» اسامی تمامی دانش آموزانی را که در سال تحصیلی جدید در هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نشده‌اند، با تفکیک استان، منطقه، مدرسه و جنسیت به دست ‌می‌آورند و این اسامی را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌دهند.

یک مهلت دو سه ماهه هم به آنها داده می‌شود تا مدیران مدارس پیگیری کنند ببینند دانش آموزان کجا هستند. درواقع وظیفه مدیران این است که دلایل موانع حضور دانش آموزان به مدارس را بررسی کنند تا بتوانند آنها را به مدرسه برگردانند.

علاوه بر این، طرح “روستای مرکزی” نیز اجرا می‌شود یعنی در مناطقی که نبود مدرسه در نزدیکی محل سکونت علت ترک تحصیل عنوان می‌شود، روستایی که به نسبت دیگر روستاها مرکزیت دارد، متولی می شود و با کمک آموزش و پرورش با گذاشتن سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان روستاهای دیگر آنها را به مدارسی که امکانات بیشتری دارند، منتقل می‌کنند.

استفاده از مدارس شبانه روزی که دارای خوابگاه و امکانات لازم هستند نیز راه‌گشای این مشکل در نظام آموزشی ماست.

 

ازدواج زودهنگام از عوامل ترک تحصیل

 

یکی از مهم‌ترین عوامل ترک تحصیل دختران در کشور ما ازدواج دختران در سنین دانش‌آموزی محسوب می شود، علاوه بر اثرات منفی ازدواج‌های زودهنگام ، بازماندن از تحصیل نیز نکته مهم این دست از ازدواج‌ها محسوب می شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این موضوع می‌گوید: آمار بالای ترک تحصیل دختران دانش‌آموز نشان می‌دهد که اغلب عوامل یعنی مشکلات اقتصادی، فرهنگی، کمبود امکانات و خصوصا ازدواج شامل این جمعیت ۱۵۰هزار نفری می شود، با این تفاسیر باید آموزش و پرورش در این خصوص موردی عمل کرده و اگر پای ازدواج در میان است با مذاکره با خانواده دانش‌آموز راه را برای بازگشت او به مدرسه باز کند.

محمدی معتقد است در مناطق روستایی می‌توان از شیوه‌های ریش سفیدی و کمک از روحانیت و مسجد نیز استفاده کرد.

البته آموزش‌وپروش در این باره در بحث آیین نامه و قوانین عملکرد مثبتی داشته است. ماده ۵۳ آیین نامه اجرایی مدارس به این موضوع اختصاص دارد و بر اساس آن دانش آموزان دختری که ازدواج کرده‌اند با تایید و صلاحیت مدیر در خصوص بررسی شرایط آنها می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

با این وجود بخشی از مساله به فقر فرهنگی و نبود آگاهی برمی‌گردد که لازم است در این حوزه فرهنگ سازی گسترده صورت گیرد.

 

آمار ترک تحصیل، آمار بی سوادان آینده

 

تحصیل دانش‌آموزان خصوصا دختران در همه جوامع از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است، ناگفته نماند که آمار ترک تحصیل ‌کنندگان امروز، آمار بی سوادان آینده کشور محسوب می‌شوند، با این تفاسیر لازم است وزارت‌خانه آموزش و پرورش از همه توان خود برای کاهش آمار دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده استفاده کند، خصوصا که در بسیاری از موارد فقر فرهنگی خانواده عامل اصلی برای سد شدن ادامه تحصیل دختران محسوب می شود.

 

گزارش: مستوره نصیری

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر