کد خبر: 46575
A

عضو شورای عالی استان بوشهر : 70 درصد جوانان بوشهر بیکار‌ند / سهم مردم منطقه از اشتغال گرما و بوی متعفن گاز و گوگرد

عضو شورای عالی استان بوشهر گفت: 70 درصد جوانان استان از مشکل بیکاری رنج می‌برند.

عضو شورای عالی استان بوشهر : 70 درصد جوانان بوشهر بیکار‌ند / سهم مردم منطقه از اشتغال گرما و بوی متعفن گاز و گوگرد

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدعلی‌اکبر فاطمی در این رابطه گفت: بیشترین موضوعات مطرح شده در جلسات شورا‌ی عالی استان‌های بوشهر مشکل آب است. به تازگی مجوز حفر یک چاه در شهرستان کاکی گرفته‌ایم که اگر  به بهره‌برداری برسد برخی از محله‌های این شهرستان آبرسانی می شود.

وی در ادامه به موضوع معطل‌ماندن پروژه راهی کاکی -شیخیان اشاره کرد و افزود: اگر این راه دریایی به سرانجام برسد این دو شهر تقریبا 30 کیلومتر  به هم نزدیک‌تر شده و از طرفی دسترسی مردم منطقه به دریا نیز  آسان‌تر می‌شود اما متاسفانه این پروژه راهسازی به دلیل نبود اعتبارات تعطیل شده است حتی پیمانکاران حاضرند  با دریافت تنها 50 درصد اعتبارات کار را ادامه داده و این  پل ارتباطی را که حدود 70 متر است تکمیل کنند. 

عراق هم خریدار محصولات ما نیست

فاطمی  مشکلات دیگر  استان بوشهر را در بخش کشاورزی  دانسته و گفت: عدم توزیع درست محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی است.  در بیشتر اوقات کشاورزان مجبورند محوصولات خود را به خاطر اینکه دولت به موقع از انها خریداری نمی کند با قیمت نازل به فروش برسانند در برخی مواقع نیز  باقی محصول بر روی زمین می‌ماند که متاسفانه زیان‌های بسیاری در پی دارد.

وی درباره صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه نیز گفت: به دلیل استفاده کشاورزان از برخی سموم و کودهای شیمیایی  بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس  از جمله عراق محصولات ما را خریداری نمی کنند به همین دلیل کشاورزان متحمل ضررهای بسیاری می شوند زیرا  مردم این منطقه کاملا وابسته به شغل کشاورزی هستند و نمی‌توانند شغل دیگری داشته باشند. 

به گفته رئیس شورای شهر کاکی موضوع به کارگیری نیروهای غیر بومی  در منطقه ویژه عسلویه یکی دیگر از مشکلات جوانان جویای کار استان است. به طوری که 90 در صد نیروهای شاغل در عسلویه غیر بومی هستند و سهم مردم منطقه از اشتغالزایی در عسلویه گرمای طاقت‌فرسا و بوی متعفن گاز و گوگرد است.

وی اضافه کرد : مردم عسلویه این حق را دارند که حداقل 50 درصد از جوانان بیکارشان در شرکت‌های عسلویه مشغول به کار شوند. سال‌هاست که این مصوبه بر روی میز باقیمانده و مسئولان مربوط  هیچ فکری برایش نمی‌کنند . براساس آخرین آمار   بیش از 70 درصد جوانان این استان از مشکل بیکاری رنج می‌برند  به طور مثال برای استخدام  یک راننده لودر در شهرستان کوچک کاکی   حدود 40 نفر متقاضی با تحصیلات متوسطه و بالا داشتیم  حال اگر  چنین  درخواستی رد سطح استان انجام  شود  قطعا  حدود 2 هزار مراجعه کننده خواهد داشت.

دادگستری نداریم

عضو عالی شورای استان‌ها در ادامه افزود: شهرستان کاکی با جمعیتی بالغ بر 11 هزار نفر  هنوز دادگستری ندارد با وجودی که 2 سالی می‌شود آزمون استخدامی آن هم  برگزار شده  و  ساختمانی هم برای این کار در نظر گرفته شده است،حتی تابلوی آن نیز نصب شد اما بعد از مدتی تابلو را هم برداشتند. بیشتر شکایات و کارهای حقوقی و قضایی مردم  از طریق شورای حل اختلاف و یا ارجاع به شهرهای نزدیک دیگر رسیدگی‌ می‌شود  که رفت و آمد برای مردم هزینه‌بر و زمان‌بر است .

42

آبرسانی با تانکر هر ده روز یک‌بار

فاطمی اظهار داشت: از مشکلاتی که به صورت جدی پیگیر آن هستیم آب منطقه کاکی است البته با دریافت مجوز حفر چاه امیدواریم تا حدی  این مشکل برطرف شود اما در مجموع  آب شهرستان دشتستان و دیگر شهرستان‌های استان بوشهر با مشکلات زیادی روبرو است به طور مثال برخی از روستاها هر  سه روز یکبار و برخی دیگر هر 10 روز یکبار با تانکر آبرسانی می‌شوند . مردم برای حل مشکل  در محل فرمانداری و شرکت آبفا تجمع هم کردند  ولی متاسفانه تاکنون رسیدگی نشد.

وی در ادامه درباره مهاجرت روستاییان به شهرها گفت: در چهار سال اخیر  مهاجرت از روستاها به شهرها  افزایش داشته است.بیکاری، کمبود امکانات بهداشتی، رفاهی، آموزشی و تفریحی از مهم ترین دلایل مهاجرت  مردم به شهرهای دیگر استان وحتی استان های دیگر است.بیشتر  مردم استان  با شغل‌هایی مانند مغازه‌داری و انجام کارهای فنی امرار معاش می‌کنند در صورتی که حرفه اصلی مردم کشاورزی وصیادی است.

صیادان هم ناراضی‌اند

فاطمی در پایان در باره وضعیت اشتغال مردم از طریق صید گفت: اوضاع صیادی در استان هم  ا‌صلا خوب نیست،متاسفانه دولت به یک سری شرکت‌های دریانوردی چین مجوز صید در خلیج فارس داده‌است که آنها نیز  به وسیله دستگاه‌های پیشرفته در این دریا صید می‌کنند این صید که ترال نام دارد نه تنها ماهی ها را بلکه تمامی آبزیان کف دریا را از بین می‌برد به شکلی که چیزی برای تولید نسل آینده این آبزیان باقی نمی‌گذارد.صیادان بومی هم از این وضعیت  ناراضی‌اند تاکنون نیز  بارها به استاندار ، امام جمعه‌های شهرستان‌های بوشهر و نماینده خبرگان رهبری هم نارضایتی شان را اعلام کردند ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است. / ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر