کد خبر: 56849
A

براساس قانون در گذشته 50درصد آنچه امروزه تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد با عنوان عوارض، توسط شهرداری وصول می‌شد. اما از زمانی که عوارض مالیات بر ارزش افزوده که قبلا توسط شهرداری‌ها وصول می‌شد اکنون همراه با مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت می‌شود، سهم شهرداری‌ها به نسبت گذشته کاهش پیدا کرده و تقریبا به یک سوم تقلیل یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ براساس قانون در گذشته 50درصد آنچه امروزه تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد با عنوان عوارض، توسط شهرداری وصول می‌شد. اما از زمانی که عوارض مالیات بر ارزش افزوده که قبلا توسط شهرداری‌ها وصول می‌شد اکنون همراه با مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت می‌شود، سهم شهرداری‌ها به نسبت گذشته کاهش پیدا کرده و تقریبا به یک سوم تقلیل یافته است. از طرف دیگر، همین یک سومی که براساس قانون سهم شهرداری‌هاست هم باز به شکل کامل پرداخت نمی‌شود. در ارتباط با توزیع این عوارض موضوع مالیات بر ارزش افزوده به نسبت جمعیت باید این عوارض بین مناطق شهری و روستایی توزیع شود، اما عملا در توزیع آن براساس قانون برنامه ششم توسعه متاسفانه مدل 30-70 را برای کل کشور در نظر گرفته‌اند که 70درصد برای شهرها و 30درصد برای روستاها، تناسبی با جمعیت کشور در مناطق مختلف ندارد. مثلا در جایی مثل سیستان و بلوچستان شاید جمعیت روستایی بیشتر باشد و باید قاعدتا نسبت بیشتری به جمعیت روستایی داده شود و کمتر به شهری و در جایی هم مثل تهران باید این نسبت برعکس شود مثلا در تهران 6درصد بیشتر جمعیت روستایی نداریم و دادن 30درصد مالیات بر ارزش افزوده به روستاها عملا قابل جذب هم نمی‌تواند باشد. از طرف دیگر خیلی از روستاهایی که اطراف تهران هستند، روستا هم به آن معنی تلقی نمی‌شوند بلکه بیشتر محل‌هایی هستند که با عنوان محل‌های ییلاقی یا محل‌های استراحت، ویلاسازی شده‌اند و در اختیار افراد متمول جامعه هستند و دادن 30درصد مالیات بر ارزش افزوده به روستاهای تهران به نوعی خدمت به آن ویلادارهایی است که در مناطق روستایی ویلاسازی کرده‌اند و جالب هم اینجاست که هرچه امکانات به اینها بیشتر داده شود، بیشتر تشویق می‌شوند که به تصاحب اراضی منابع طبیعی و تبدیل آنها به ویلا هم اقدام کنند. در مجموع در ارتباط با تهران باید تجدیدنظر اساسی در نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده صورت بگیرد. سال گذشته به هر حال از طریق مجلس اصلاحاتی را انجام دادیم. مدل توزیع مالیات بر ارزش افزوده را بر مبنای 88درصد فقط برای شهر تهران و 12درصد مناطق روستایی تغییر دادیم اما در مجموع 12درصد هم برای مناطق روستایی تهران می‌تواند زیاد باشد چون جمعیت روستایی مناطق تهران 6درصد بیشتر نیست. و دادن 6درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند عادلانه‌تر باشد تا 12درصد از مالیات بر ارزش افزوده. یکی از اقداماتی که امسال در شهرداری تهران درنظر داریم انجام دهیم این است که این نسبت در ارتباط با تهران به 6-94 بتوانیم تغییر دهیم. یعنی 94درصد سهم شهر تهران باشد و 6درصد هم به مناطق روستایی تخصیص یابد. به نظر می‌رسد باید در ارتباط با جاهای دیگر هم نماینده‌ها این حکم قانون برنامه ششم توسعه را تغییر دهند و اصلاح کنند تا بتوانند سهم بیشتری را برای مناطق روستایی و شهری براساس جمعیت‌شان درنظر بگیرند. نمی‌توان برای کل کشور یک حکم واحد را اعمال کرد و در نظر گرفت. قطعا و یقینا باید براساس جمعیت مناطق مختلف عمل شود و در این راستا حتما نیاز به این است که بتوانیم تغییر و تحولاتی داشته باشیم.

منبع: روزنامه آرمان 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر