کد خبر: 132539
A

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استاندارد شهریه هنوز برای سال تحصیلی آینده مشخص نشده است، اعلام کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در حال انجام دادن آن هستیم، تخصیص کمک هزینه تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای شهریه مدارس است که از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه به خانواده‌های دانش‌آموزان اعطا می‌شود.

به گزارش دیده بان ایران؛ احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در گفت‌وگو با ایکنا از استاندارد بودن کلاس‌های درسی مدارس غیردولتی سخن به میان آورد و اظهار کرد: بحث حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی پرجمعیت شامل حال مدارس غیرانتفاعی نمی‌شود. بر اساس استاندارد آموزشی نهایتاً ۳۰ دانش‌آموز می‌توانند در یک کلاس درس حضور داشته باشند لذا تراکم کلاسی در مدارس غیردولتی بر اساس همین استاندارد و قوانین موجود رعایت می‌شود و مانند زمان‌های گذشته نیست که به هر طریقی دانش‌آموزان را در یک کلاس درس قرار دهند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در ادامه به نظارت بر روند افزایشی شهریه مدارس تأکید و اظهار کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در حال انجام دادن آن هستیم کمک هزینه ۳۰ میلیون تومانی برای شهریه مدارس است که از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه به خانواده‌های دانش‌آموزان اعطا می‌شود. استاندارد شهریه هنوز برای سال تحصیلی آینده مشخص نشده است، اما شاخص‌ها را به تمامی مدارس اعلام کردیم و این استاندارد نیمه اول خردادماه اعلام عمومی می‌شود.

طرح مدرسه شیشه‌ای به کجا رسید؟

محمودزاده همچنین از روند اجرایی و پیگیری طرح مدرسه شیشه‌ای نیز سخن به میان آورد و گفت: این طرح هم‌اکنون در حال انجام است و در مدرسه شیشه‌ای، تمامی فرایندها، ثبت درخواست، مبلغ شهریه، ثبت شکایت و رتبه‌بندی مدارس بر اثر خدمات و رضایت‌مندی اولیا شفاف‌سازی می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند به این سامانه وارد شوند و افرادی که می‌خواهند مجوز تأسیس مدارس غیردولتی دریافت کنند باید به این سامانه مراجعه کنند و تمامی مراحل کسب مجوز در این سامانه قابل رؤیت است.

وی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی مدارس غیردولتی هم در قالب همان طرح مدرسه شیشه‌ای است که در سه سطح پیش‌بینی شده است، افزود: تمامی شاخص‌های سامانه مدرسه شیشه‌ای هر روز در حال بهبود است. این بهبود و تقویت برای این است که بتوانیم در قالب این سامانه هم پیگیر تمامی فرآیند‌های مدیریتی در مراکز غیردولتی و هم پیگیر فرآیند تعلیم و تربیت باشیم تا همکاران و یا اولیا دانش‌آموزان بدانند این فرآیند چه شاخص‌هایی دارد، مدارس به چه شیوه تدریس می‌کنند، رتبه‌بندی مدارس به چه صورت است و کدام مدرسه از لحاظ کیفت آموزشی یا کیفیت پرورشی در سطح خوب قرار دارند.

عملیاتی شدن سند تحول آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان از روند اجرایی سند تحول آموزش و پرورش که مورد تأکید رهبری است، سخن به میان آورد و اظهار کرد: خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش قرارگاهی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین تاسیس کردند. متأسفانه از سال ۱۳۹۰ عملیاتی شدن سند تحول بنیادین دغدغه مسئولان وقت آموزش و پرورش نبود البته در بخش‌های اندکی ورود پیدا کردند، اما آن چیزی که باید اتفاق می‌افتاد رخ نداد.

محمودزاده افزود: سند تحول آموزش و پرورش حدود ۱۳۱ راهکار و ۲۳ هدف عملیاتی دارد لذا وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم بعد از شروع به کار در حال اجرایی کردن راهکار‌های این سند است و بر همین اساس ما ۵ محور از ۲۳ هدف سند تحول را که مربوط به نیروی انسانی می‌شود در دستور کار داریم. بر همین اساس دولت در مباحث جذب، نگهداشت، ارتقا و رتبه‌بندی معلمان ورود پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان از شهریورماه سال گذشته در حال انجام است و اعتبار آن نیز تخصیص داده شده است و امروز در مرحله تعیین شاخص‌های آن قرار داریم که در مردادماه اتفاق خواهد افتاد. در کنار این موضوع سایر عناصر مربوط به اجرای کلان سند تحول بنیادین مانند به‌روزرسانی کتب درسی، افزایش سرانه فضای آموزشی و بهبود کیفیت کمک‌های آموزشی، نصیب برابر آموزشی، عدالت تربیتی و بسیاری از موارد دیگر در قرارگاه سند تحول در حال تدوین است تا گلایه رهبری در اجرایی نشدن اهداف این سند برطرف شود.

منبع: ایکنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر