کد خبر: 135497
A

فروش نان فانتزی به شدت افت کرد/ محمدجواد کرمی: بسیاری از واحد‌های تولیدی نیمه تعطیل شدند

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم از کاهش ۵۰ درصدی مصرف نان فانتزی خبر داد.

فروش نان فانتزی به شدت افت کرد/ محمدجواد کرمی: بسیاری از واحد‌های تولیدی نیمه تعطیل شدند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد کرمی با اشاره به کاهش بیش از 50 درصدی مصرف نان باگت، افزود: واحدهای صنفی نانوایان فانتزی بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای نتوانستند خود را با شرایط وقف بدهند؛ از این‌رو بسیاری از واحدها در حالت نیمه تعطیل هستند چراکه حجم قابل توجهی از فروش خود را با افزایش نرخ نان فانتزی از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه رقابت در صنف نانوایان از بین رفته است، خاطرنشان کرد: واکنش مصرف‌کنندگان نسبت به خرید نان فانتزی منفی شده است؛ چرا که قیمت آرد نان‌های حجیم افزایش 10 برابری را تجربه کرده است.

این فعال صنفی با اشاره به الزام یکسان‌ سازی در نرخ آرد نانوایان، گفت: میزان مصرف نان فانتزی در جهان به دلیل پخت سالم و بهداشتی بودن نسبت به دیگر نان‌ها در حال افزایش است این در حالیست که در ایران تصمیمات نادرست در این حوزه میزان مصرف نان فانتزی را کاهشی می‌دهد.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم ادامه داد: این ذهنیت در بین برخی مسئولان ایجاد شده است که نان فانتزی را قشر مرفه جامعه خریداری و مصرف می‌کنند. من در مواجهه با این تفکر این پرسش را طرح می‌کنم که آیا ساندویج فلافل خوراک مردم ثروتمند است؟ شواهد و قراین حاکی از این مهم است که مصرف نان حجیم بیشتر در دهک‌های پایین جامعه مرسوم است.

به گفته وی؛ نان‌های باگت، بربری، بروچن و همبرگر از سوی قشر متوسط و ضعیف جامعه مصرف می‌شود.

کرمی با اشاره به ایجاد صنف‌های طولانی در نانو‌ایان سنتی، تصریح کرد: پیش از آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت مردم به راحتی از نانوایان فانتزی خریداری می‌کردند اما بعد از افزایش نرخ این نان ترجیح می‌دهد که در صف نانوایان سنتی بیاستد.

وی با بیان اینکه باوجود نظارت‌ احتمال سرازیر شدن آرد از نانوایان سنتی به نانوایان فانتزی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ساختار و تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه اشتباه است. حدود 650 واحد نان فانتزی کنار نانوایان یارانه‌بگیر مستقر هستند، آیا در این مجموعه‌ها تبادل آرد صورت نمی‌گیرد؟ بدون تردید این اتفاق رخ می‌دهد چراکه تفاوت قیمت یک کیسه آرد 640 هزار تومانی با 38 هزار تومان زیاد است از این رو از دولت درخواست داریم که در راستای یکسان‌ سازی نرخ آرد قدم بردارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: مسئولان وزارت کشاورزی و اقتصاد بر این باورند که مصوبه آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت اشتباه بود و برای جبران اشتباه می‌خواهند نرخ نان سنتی را آزادسازی کنند. اگر این شرایط ایجاد شود ممکن است که فضا رقابتی شود اما تجربه نشان می‌دهد بعد از مدتی دوباره آرد نانوایان یارانه‌ای می‌شود.

وی در پایان گفت: برخی از فرمانداران و استانداران درخواست می‌دهند که به تعدادی از نانوایان سهمیه ویژه داده شود.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر