کد خبر: 19215
A
وزیر صنعت از دروغ های منتشر شده در رسانه ها انتقاد کرد:

هرشب دنبال کارخانه تعطیل می‌گردند!/ می‌خواهند دستاورد دولت را با تحریف واقعیت زیر سوال ببرند

«برخی کارشان این شده که هرشب به دنبال پیداکردن یک کارخانه‌ تعطیل‌شده می‌گردند تا دستاوردهای دولت را زیر سوال ببرند که اگر بخواهیم مودبانه آنها را توصیف کنیم، این افراد بی‌انصافی می‌کنند». وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان این مطلب ادامه داد: بعضی از این کارخانه‌ها ٧‌سال است که توقف تولید داشته‌اند یا این‌که بسیاری از این واحدهایی که به تعطیلی کشیده شده‌اند، عمر ٦٠ یا ٥٠ساله دارند و برای تجهیز خود اقدامی را انجام نداده‌اند، به‌عنوان نمونه می‌گویند؛ روغن ‌نباتی جهان تعطیل شده است اما ما خط تولید را نشان می‌دهیم، این بی‌انصافی است که خبر دروغ می‌گویند؛ یک عده مدام خبر تعطیلی واحدهای تولیدی را اعلام می‌کنند، درحالی ‌که در ١٠٠‌هزار واحد تولیدی تعطیلی واحدهای کهنه و قدیمی طبیعی است.به گفته او، کارخانه ارج ‌سال ٧٤ واگذار شد و سهامدار اصلی آن بانک ملی است. ما بارها به بانک گفتیم که این کارخانه را بفروشد و به دنبال بانکداری برود اما بانک قیمتی می‌گذاشت که اصلا کسی خریدار نبود

هرشب دنبال کارخانه تعطیل می‌گردند!/ می‌خواهند دستاورد دولت را با تحریف واقعیت زیر سوال ببرند

 دیده بان ایران: «کارخانه داروگر تعطیل شد، روغن نباتی جهان ماشین‌آلات خود را برای فروش گذشته است. روغن قو به دلیل ورشکستگی ٤ماه است که حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده است». اینها تنها بخشی ازخبرهایی است که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بازار انتشارشان بشدت داغ شده است. درحالی برخی سعی دارند ورشکستگی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی را حاصل بی‌تدبیری دولت یازدهم نشان دهند که به گفته محمدرضا نعمت‌زاده این بازی تنها با اهداف سیاسی راه افتاده است و واقعیت تعطیلی این کارخانه‌ها را به درستی اطلاع‌رسانی نمی‌کند. در دولت قبل واحدهایی بودند که برای دریافت تسهیلات پروانه فعالیت گرفته، اما حتی یک دستگاه ماشین‌آلات نخریده بودند تا فعال شوند. این واحدها به لیست واحدهای غیرفعال ما می‌رود و ما آنها را از لیست فعال به تعطیل می‌بریم. برای مثال، باید بگویم ۳۸۰۰واحد تعطیل در داخل شهرک‌های صنعتی وجود داشت.این درحالی است که در دولت فعلی هیچ وامی بدون نظارت پرداخت نشده است. براساس آماری که وزارت صنعت اعلام کرده، ٧‌هزارو٥٠٠ واحد که دارای مشکل نقدینگی شناسایی شد اما درنهایت به ١٢‌هزار واحد تسهیلات دادیم و دربخش کشاورزی نیز به ١٢‌هزار واحد، تسهیلات درقالب سرمایه‌ درگردش واگذار شد که مجموع این ارقام ٣‌هزار‌میلیارد تومان است. نعمت‌زاده که امیدوار است رشد اقتصادی ناشی از این تسهیلات را در ٦ماهه دوم امسال احساس کنیم، در رابطه با تأثیر وام‌های پرداختی افزود: بعد از پرداخت تسهیلات ١٠‌هزار اشتغال جدید از این محل ایجاد شده و ٢٥٠٠ مورد تثبیت اشتغال داشته‌اند.


برخی هرشب دنبال کارخانه تعطیل می‌گردند


«برخی کارشان این شده که هرشب به دنبال پیداکردن یک کارخانه‌ تعطیل‌شده می‌گردند تا دستاوردهای دولت را زیر سوال ببرند که اگر بخواهیم مودبانه آنها را توصیف کنیم، این افراد بی‌انصافی می‌کنند». وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان این مطلب ادامه داد: بعضی از این کارخانه‌ها ٧‌سال است که توقف تولید داشته‌اند یا این‌که بسیاری از این واحدهایی که به تعطیلی کشیده شده‌اند، عمر ٦٠ یا ٥٠ساله دارند و برای تجهیز خود اقدامی را انجام نداده‌اند، به‌عنوان نمونه می‌گویند؛ روغن ‌نباتی جهان تعطیل شده است اما ما خط تولید را نشان می‌دهیم، این بی‌انصافی است که خبر دروغ می‌گویند؛ یک عده مدام خبر تعطیلی واحدهای تولیدی را اعلام می‌کنند، درحالی ‌که در ١٠٠‌هزار واحد تولیدی تعطیلی واحدهای کهنه و قدیمی طبیعی است.به گفته او، کارخانه ارج ‌سال ٧٤ واگذار شد و سهامدار اصلی آن بانک ملی است. ما بارها به بانک گفتیم که این کارخانه را بفروشد و به دنبال بانکداری برود اما بانک قیمتی می‌گذاشت که اصلا کسی خریدار نبود و از طرف دیگر کارخانه را تعطیل نمی‌کند.وزیر صنعت درخصوص کارخانه داروگر گفت:مجموعه داروگر نیز مشکلاتی دارد و تکنولوژی آن برای ٧٠‌سال قبل است اما با وجود این مسائل، همچنان تولید می‌کند و تعطیل نشده است. آنهایی که می‌گفتند کارخانه روغن‌ نباتی تعطیل شده، می‌توانند بروند و خط تولید را ببینند که درحال کار است. رسانه‌هایی که به دنبال تعطیلی واحدهای تولید هستند، بهتر است دغدغه صنعت را داشته باشند و این اخبار را پوشش دهند که مثلا ٥‌هزارو٤٠٠ واحد که مشکل داشتند، امروز دوباره به مدار تولید بازگشته‌اند یا این‌که در یک‌سال گذشته‌ هزار واحد تعطیل‌شده درشهرک‌های صنعتی مجددا راه‌اندازی شده‌اند.
رشد منفی بخش صنعت بازنگری می‌شود


«درطول سه‌سال گذشته ما شرایط سختی راپشت سر گذاشتیم و اکنون وضع درصنایع مختلف بهتر شده است». نعمت‌زاده درحالی این سخنان را مطرح می‌کند که آمارهای اعلام‌شده ازسوی مرکز آمار و بانک مرکزی رشد بخش صنعت و معدن را در ٩ماهه‌ سال ٩٥ منفی نشان می‌دهد. آماری که وزیر صنعت معتقد است؛ اشتباهی در کار بوده و قرار است مورد بازنگری قرار گیرد. «رکود نداریم، البته این به معنی آن نیست که همه واحدها رشد داشته‌اند اما طبق تعریف نظام آماری و علمی کشور اگر دوفصل رونق داشته باشیم، به آن دوره رکود تعلق نخواهد گرفت». نعمت‌زاده ضمن اشاره به این مطلب ادامه داد: از سه‌سال قبل تا حالا آن رشد منفی را متوقف کردیم و کم‌کم درحال مثبت‌شدن است. نمی‌توان انتظار داشت که درشرایط تحریم مردم پولشان را بیاورند و سرمایه‌گذاری کنند.او در ادامه در رابطه با تسهیلات پرداخت‌شده نیز، گفت: در‌ سال گذشته میزان تسهیلات پرداختی به صنعت و معدن با ٣٢‌درصد رشد به ۱۶۱‌هزار‌میلیارد تومان و تسهیلات بخش تجارت هم با ٢٦‌درصد رشد به ۷۲‌هزار‌میلیارد تومان رسید. البته تمام این پول‌ها منابع جدیدی نبوده، بلکه ٥٠ تا ٦٠‌درصد آنها استمهال بدهی واحدهای تولیدی است.


بخشنامه جدید برای رفع نگرانی مالیاتی واحدهای صنعتی


اما حمایت‌های دولت یازدهم از واحدهای تولیدی به پرداخت تسهیلات ختم نشده و قرار است که بخشنامه جدیدی برای رفع نگرانی مالیاتی واحدهای صنعتی پرداخت شود. براساس این بخشنامه، واحدهای کوچک و متوسط که بیش از ٩٠‌درصد صنعت را شامل می‌شوند و براساس آن سازمان امور مالیاتی موظف است؛ اظهارنامه‌های مالیاتی این واحدها را بپذیرد و مفاصاحساب بدهد ولی اگر اختلافی نیز وجود داشته باشد، باید بروند بررسی کنند.


مذاکره با رنو و بنز درجریان است


آن‌گونه که از اظهارات نعمت‌زاده برداشت می‌شود، مذاکرات جاده مخصوصی‌ها همچنان ادامه دارد و آن‌گونه که نعمت‌زاده دیروز اعلام کرد، قرارداد سایپا و سیتروئن وارد مرحله اجرایی شده و سیتروئن قسط اولیه خود را واریز کرده است.وزیر صنعت از نهایی‌شدن قرارداد خودرویی با رنو خبر داد و درمورد آن گفت: در دومورد قراردادهای خارجی به بالای ٩٥‌درصد توافق شده و البته تعجیل به نفع ما نیست. در زمینه مشارکت طرف رنویی بسیار جدی است.او با اعلام این‌که رنو به ما نامه داده است، گفت: درمورد بنرو قیمت را اضافه کردیم، هیأت‌مدیره رنو قبول کرد و امیدواریم که کار مفیدی باشد. همچنین درمورد بنز هم کار تمام شده و ما درحال گروکشی هستیم. برای افزایش سهم داخل چون می‌خواهند قطعات موتور را وارد کنند و ما می‌گوییم امکان ساخت داخل وجود دارد.


درباره ماندنم در دولت تصمیم با بزرگترهاست


به دنبال به صدا درآمدن سوت رقابت بین کاندیدای دوازدهمین رئیس‌جمهوری، گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اعضای کابینه اعضا هم قوت گرفته است. نعمت‌زاده که حضورش در دولت یازدهم به دلیل سن بالایش در مدت ٤‌سال گذشته بسیار حاشیه‌ساز بوده، حالا درمورد احتمال حضورش در کابینه دولت بعد می‌گوید که من یک‌بار بازنشست شده‌ام و قرار نیست تا آخر عمر کار دولتی کنم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر