کد خبر: 42584
A
سازمان استاندارد برای جلوگیری از تولید خودروهای غیراستاندارد، گرفتار اما و اگرهای بسیاری است

غلامعلی بهزادی، کارشناس راه و طرح‌های ترافیکی: چندین بار تأکید کرده‌ایم که تلفات جاده‌ای مثلثی با ٣ ضلع است؛ خودرو، انسان، جاده، امنیت خودرو اگر چه نمی‌تواند تعداد تصادف‌ها را کاهش دهد، اما می‌تواند تعداد تلفات را به طرز قابل توجهی کمتر کند. با همه اینها به نظر می‌رسد انحصار خودروسازان ایرانی شکستنی نیست و همین خود مهمترین علت برای ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیتی است که هیچ مرجعی آنها را تأیید نمی‌کند اما هیچ نهادی هم قدرت مقابله با آنها را ندارد. مشکل اشتغال در ایران از یک‌سو، تحریم‌های سال‌های گذشته از سوی دیگر و اصرار برای حمایت از کالای ایرانی همه و همه دست به دست هم می‌دهند که خودروسازان هر محصولی تولید کنند، به فروش برسد.

دیده بان ایران : «جایگزین مناسبی برای پراید وجود ندارد.» این موضوع را بارها و بارها خودروسازان داخلی در واکنش به اولتیماتوم‌های سازمان استاندارد ایران مطرح کرده‌اند. نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد ایران، بار دیگر نسبت به اعلام عمومی نام خودروهای بی‌کیفیت هشدار و تا دی ‌ماه به خودروسازان فرصت داد که برای پاس‌کردن آزمون استاندارد مراجعه کنند. او تأکید کرده که از این تاریخ هر خودرویی که این استاندارد را پاس کند، ادامه کارش را تأیید می‌کنیم؛ در غیر این‌صورت تولیدش باید متوقف شود و این هم مطالبه مردم و هم دولت است.

نماینده سازمان استاندارد تأکید کرد که استاندارد‌های ما با استاندارد‌های روز اروپا منطبق است و با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که در شورای سیاست‌گذاری خودرو داشتیم، ٥٥ استاندارد از یکم دی‌ سال ۱۳۹۶ به ۶۱ استاندارد رسید و از یکم تیر ‌سال ۱۳۹۷ به ۶۳ استاندارد و از یکم دی ۱۳۹۷ به ۸۵ استاندارد خواهد رسید.

اما چرا برای کسب استاندارد‌های لازم توسط خودروسازان این همه تأکید وجود دارد؟ «جان مردم» پاسخ مدیران سازمان استاندارد به این پرسش است. همین دیروز عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری به پایگاه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که علت تلفات بالای جاده‌ای در ایران تمایل شدید مردم به خودروهای شخصی و غیر ایمن‌بودن این خودروهاست. او البته گفته است که گزارش مفصلی در این‌باره تهیه کرده و به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارایه می‌دهند.

غلامعلی بهزادی، کارشناس راه و طرح‌های ترافیکی در تأیید این ادعا به «شهروند» می‌گوید: چندین بار تأکید کرده‌ایم که تلفات جاده‌ای مثلثی با ٣ ضلع است؛ خودرو، انسان، جاده، امنیت خودرو اگر چه نمی‌تواند تعداد تصادف‌ها را کاهش دهد، اما می‌تواند تعداد تلفات را به طرز قابل توجهی کمتر کند.

با همه اینها به نظر می‌رسد انحصار خودروسازان ایرانی شکستنی نیست و همین خود مهمترین علت برای ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیتی است که هیچ مرجعی آنها را تأیید نمی‌کند اما هیچ نهادی هم قدرت مقابله با آنها را ندارد. مشکل اشتغال در ایران از یک‌سو، تحریم‌های سال‌های گذشته از سوی دیگر و اصرار برای حمایت از کالای ایرانی همه و همه دست به دست هم می‌دهند که خودروسازان هر محصولی تولید کنند، به فروش برسد.

سازمان استاندارد اسلحه ندارد!

خبرهای توقف تولید خودرو‌های داخلی دیگرکلیشه شده است. این بار چندم است که سازمان استاندارد خودروسازان را تهدید می‌کند و درنهایت هم خط تولید این خودروها پابرجاست؛ اما چرا ماجرای توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت لوث شده است؟

سخنگوی سازمان ملی استاندارد در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: وظیفه سازمان استاندارد، تدوین استانداردهای لازم برای خودروهای سبک یا سنگین در این صنعت است که این وظیفه را به درستی انجام داده و ٨٥ استاندارد را فراهم آورده است. وظیفه بعدی دادن فراخوان به مشمولین است. این‌که شرکتی، کارخانه‌ای یا صنعتی به هر علتی و با وجود همه اخطارها و خط و نشان‌ها برای گرفتن گواهینامه اقدام نمی‌کند، به سازمان استاندارد ارتباطی ندارد. سازمان استاندارد به دادگستری، وزارت صنعت، معدن تجارت و سایر نهادهای ذیربط اطلاع می‌دهد که فلان کالا استاندارد نیست؛ اما اسلحه ندارد!

هادیان در ادامه توضیح می‌دهد ما را با حمله کارگران به سازمان استاندارد تهدید می‌کنند، سازمان استاندارد سفت و سخت پای مواضع خود ایستاده است و این بار کوتاه نخواهد آمد.

چرا باید در برابر خودروسازان ایستاد؟

یکی از جدی‌ترین عوامل افزایش تلفات جاده‌ای خودروها هستند. این ادعایی است که رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم دیروز روی آن صحه گذاشته است. عبدالهاشم حسن‌نیا با اعلام این‌که گزارش تحلیل حوادث و سوانح رانندگی در تعطیلات نوروزی ٤٥ روز دیگر آماده می‌شود، «نخستین سفر با خودروی شخصی» و «خودروهایی با استاندارد ایمنی پایین» را ازجمله عوامل مهم در این تصادفات دانست.

دکتر بهزادی هم در این‌باره توضیح داد: در کشورهای توسعه‌یافته، از وسیله نقلیه در جهت کاهش تعداد تلفات جاده‌ای استفاده می‌شود؛ با این رویکرد که وسیله نقلیه حتی خطای انسانی را هم کاهش می‌دهد. برای تفهیم این موضوع، خودرویی را در نظر بگیرید که هنگامی که سنگینی چشم‌های راننده را حس می‌کند، به صندلی او ارتعاش وارد می‌کند. این پیشرفت در صنعت و بکارگیری تکنولوژی می‌تواند ٥٠ تا ٦٠‌درصد تلفات جاده‌ای کنونی کشور را کاهش دهد.

انحصار خودرو شکسته شود

فربد زاوه، کارشناس دیگر صنعت خودرو هم پیشتر از این به «شهروند» گفته بود که صنعت خودرو ایران از لحاظ قدمت با بسیاری از مراکز مهم تولید خودروی دنیا مانند کره‌جنوبی، ترکیه و چین قابل قیاس است اما محصول نهایی که در ایران تولید می‌شود، غیرقابل مقایسه با محصولات این کشورهاست.

به گفته او صنعت خودروی ترکیه در‌ سال ٢٠١٧ بیش از ٢٥‌میلیارد دلار ارزآوری مستقیم از صادرات خودروی ساخته شده داشته است و این ٢٥‌میلیارد دلار در حالی ثبت شده که خودروسازی ترکیه دچار انحصار نشده‌ و با جهان تعامل دارد.

کاظم محمدی نیکخواه ،کارشناس صنعت خودرو

متهم، قاضی و شاکی هر سه یک نفرند!

 میانگین هزینه تمام‌شده یک پراید ٥‌میلیون تومان است! پراید صرف‌نظر از کیفیت با قیمت گزافی به دست مصرف‌کننده می‌رسد

 به مشکلات خودروسازی ایران، اقتصاد ناسالم دامن می‌زند. خودروهای وارداتی که شاید بتوانند از لحاظ قیمت جایگزین پراید و پژو شوند، در شرایطی که نه ثبات ارزی داریم، نه تکلیف برجام معلوم است، بسیار سخت است

 نمی‌توان انتظار داشت که دولت به‌خاطر بی‌کیفیتی محصولات، خودروسازی داخلی را تعطیل کند و معیشت بیش از یک میلیون  کارگر تولید قطعه، ساخت و خدمات پس از فروش  را به خطر بیندازد

 بیش از مطرح‌کردن بحث واردات خودرو و جایگزین‌کردن آن با نمونه‌های داخلی باید از خود بپرسیم که آیا ثبات لازم برای چنین اقدامی را داریم؟

 مشکل اصلی صنعت خودروسازی این است که متهم، قاضی و شاکی هر سه یک نفرند؛ دولت!

 همان‌طور که کم‌کم پیکان را از رده خارج کردند، باید زیربنای کارخانه‌ها را برای تولید خودروهایی مثل پراید اصلاح کرده و تغییر دهند

 تولید‌کننده ما این روزها دست به عصا جلو می‌رود و با این شرایط تولید همین پرایدکنونی از نظر من هنر است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر