کد خبر: 43226
A
مهدی تقوی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

یکی از دلایل افزایش بی رویه نرخ ارز پس از تک نرخی شدن دلار در یک ماه اخیر، دلالان بازار است/ با توجه به کاهش تورم و تک رقمی شدن آن در دولت آقای روحانی، این افزایش بی رویه نرخ ارز منطقی نیست

این کارشناس امور اقتصادی در رابطه با دلایل افزایش بی رویه نرخ ارز بیان کرد: بنده معتقدم یکی از دلایل افزایش بی رویه نرخ ارز پس از تک نرخی شدن دلار در یک ماه اخیر، دلالان بازار است. در این رابطه نیز لازم است بانک مرکزی سیاست هایی را اعمال کند تا حاکمیت این دلالان را بر ارز از میان بردارد.

یکی از دلایل افزایش بی رویه نرخ ارز پس از تک نرخی شدن دلار در یک ماه اخیر، دلالان بازار است/ با توجه به کاهش تورم و تک رقمی شدن آن در دولت آقای روحانی، این افزایش بی رویه نرخ ارز منطقی نیست

دیده بان ایران: دلار در دو روز کاری انتهایی هفته در بازار معاملات غیررسمی و پشت خطی نوسان زیادی را تجربه کرد. روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز از مرز ۶ هزار تومانی عبور کرد و روز پنج‌شنبه به بالای سطح ۶ هزار و ۱۰۰ تومانی قدم گذاشت. قیمت دلار در حالی چنین تغییراتی را تجربه کرد که روز دوشنبه در حوالی مرز ۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت. گروهی اعتقاد داشتند، جوسازی معامله‌گران پیرامون تصمیم احتمالی ترامپ در ۲۲ اردیبهشت‌ماه در رشد قیمت اثرگذار  خواهد بود.

به گفته آنها، مجموع خبرها در روزهای انتهایی هفته به‌گونه‌ای بود که این احساس را در میان معامله‌گران تقویت می‌کرد که احتمال خروج آمریکا از برجام افزایش یافته است. در این میان، رشد نرخ حواله درهم متغیر مهم دیگری بود که ارزش دلار در بازار داخلی را به سوی نرخ‌های بالاتر سوق داد. در ۲ روز کاری انتهایی هفته گذشته، نرخ حواله درهم به آستانه هزار و ۶۶۰ تومان رسید. با این قیمت، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست نزدیک به ۶ هزار و ۱۰۰ تومان ثبت شود. در کنار اثر درهم، گروهی باور داشتند.

به همین دلیل و در راستای تشریح دلایل ازدیاد بی رویه نرخ ارز پس از تک نرخی کردن آن توسط دولت، مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و اقتصاد دان، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: مطابق گفته های دولت و بانک مرکزی  قرار بر این بود که دلار 4200 تومانی به بازار تنها از طریق بانک مرکزی عرضه و یا خریداری شود و هیچ صرافی نمی تواند ارز را عرضه نماید.    

وی افزود: بنده معتقدم یکی از دلایل افزایش بی رویه نرخ ارز پس از تک نرخی شدن دلار در یک ماه اخیر، دلالان بازار است. در این رابطه نیز لازم است بانک مرکزی سیاست هایی را اعمال کند تا حاکمیت این دلالان را بر ارز از میان بردارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر نرخ ارز کنترل نشود، تاثیرات آن را بر روی واردات نواع داروها و یا مواد غذایی دیگر، ماشین آلات کارخانه جات و واحدهای تولیدی می توان مشاهده کرد بنابراین دولت لازم است اقدامی موثر در جهت کنترل دلالان حاضر در بازار ارز نماید. 

این اقتصاد دان همچنین تشریح کرد: با توجه به کاهش تورم و تک رقمی شدن آن در دولت آقای روحانی، این افزایش بی رویه نرخ ارز منطقی نیست. تورم زمانی که افزایش یابد ارزش پول ملی کاهش می یابد اما درحال حاضر و با توجه به تورم فعلی، این افزایش نرخ ارز توسط دلالان در بازار است که لازم است کنترل شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر