کد خبر: 47073
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

احمدی نژادی ها؛ ضامن "ثامن" بودند

"ثامن الحجج" همان موسسه‌ای است که به گفته برخی از مدیران کنونی بانک مرکزی در مواردی تا ۸۹ درصد به سپرده‌گذاران سود پرداخت کرده است، به گونه‌ای که در این میان سپرده‌گذارانی هستند که به فاصله کمتر از دو سال با نرخ ۸۹ درصد سودی تا ۲۲ میلیارد تومان دریافت کردند یا در مواردی که در این فاصله زمانی سودهای ۱۵، ۱۱ و ۵ میلیارد تومانی نیز پرداخت شده است.

احمدی نژادی ها؛ ضامن "ثامن" بودند

دیده بان ایران- یغما فشخامی: در "چهارمقاله ٔ عروضی ص 80" آمده که « سیاست محمود دانست ، به شب از غزنین برفت و به هری بدکان اسماعیل وراق پدر ازرقی فرودآمد، و شش ماه در خانه ٔ او متواری بود... » در فرهنگ لغت دهخدا کلمه متواری این چنین معنی شده است: نهفته شده و پنهان گشته و مخفی شده و رو پنهان کرده و روپوشانده و عزلت گرفته. روز جمعه خبری با همین "کلمه متواری" در رسانه های کشور منتشر شد که حواشی بسیاری را به دنبال داشت. متهم پرونده ثامن الحجج متواری شد.

فردی با 12هزار میلیارد بدهی و 360 شاکی که در پرونده معروف موسسه مالی اعتباری ثامن الجج که از آن به عنوان یکی از جنجالی ترین پرونده های مالی چند سال اخیر یاد می شود. در حالیکه همه حواس ها به سمت و سوی اینستاگرام و رقصیدن بود حوصله اش از ماندن سر رفت و راه "محمود خاوری" را در پیش گرفت.

محسن افتخاری روز جمعه ۲۲ تیر در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که این پرونده سه متهم دارد که یکی از آنها « فعلاً متواری شده است».

موسسات مالی اعتباری حالا دیگر جز لاینفک زندگی ایرانی ها شده است. موسسات قارچ گونه ای که میراث محمود است و یاران گرمابه و گلستانش سر تقسیم غنائم حاصل از فروش نفت، مجوز راه اندازی اش را به یکدیگر شاباش دادند.

اما این یکی یعنی ثامن از آن دست موسساتی است که تا سالها دولت روحانی باید از جیب بیت المال به سپرده گذارانش سود بدهد. آنهم سود صد درصد. هر چند دولت روحانی هم طی این دو سالی که سروصدای سپرده گذاران بلند شده و به بهانه خوردن پول هایشان توسط مدیران این موسسه؛ یکبار از باقی مردم سوال نکرد که آیا اجازه دست بردن در بیت المال برای دادن سود این سپرده گذاران را دارم یا خیر!!

 "ثامن الحجج" همان موسسه‌ای است که به گفته برخی از مدیران کنونی بانک مرکزی در مواردی تا ۸۹ درصد به سپرده‌گذاران سود پرداخت کرده است، به گونه‌ای که در این میان سپرده‌گذارانی هستند که به فاصله کمتر از دو سال با نرخ ۸۹ درصد سودی تا ۲۲ میلیارد تومان دریافت کردند یا در مواردی که در این فاصله زمانی سودهای ۱۵، ۱۱ و ۵ میلیارد تومانی نیز پرداخت شده است.

البته باید این را هم اضافه کرد که نحوه تامین هزینه پرداخت این سودها نیز قابل توجه است چون در جریان رکودی که طی سال های گذشته بر اقتصاد حاکم بود، در حالت عادی بازده کارها و طرح های اقتصادی بیش از ۸۹ درصد نبود که قرار باشد از محل آن تا چنین سودهایی پرداخت کرد، موضوعی که ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی سال گذشته درباره آن توضیح داد که این موسسه و امثال آن با دریافت سپرده از مشتریان آن را به عنوان سود به سپرده‌گذاران دیگر پرداخت می‌کرده‌اند.

"ثامن‌الحجج" که اکنون حدود چهار سال از فروپاشی واتمام فعالیت آن می‌گذرد یکی از بزرگ‌ترین تعاونی‌های اعتبار فعال در بازار غیرمتشکل پولی بود که از اوایل دهه ۱۳۸۰ شکل گرفته و شروع به رشد کرد. 

اما در نهایت با توجه به مشکلات مدیریتی و تخلفات سازمانی و مالی که در آن اتفاق افتاد در دو سال گذشته فعالیت آن پایان یافته و انجام تعهدات آن از کانال بانک پارسیان در دستور کار قرار گرفت. ثامن الحجج در زمان فروپاشی ثامن الحجج بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار فقره حساب  و تا ۱۲ هزار میلیارد تومان جذب سپرده داشت.

این تعاونی پرونده‌ای سنگین از تخلفات با خود به همراه دارد به طوری که حساب‌سازی‌های گسترده، ابراز بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان موجودی ساختگی و موهوم، پرداخت‌های وجوه کلان به افراد خاص و صاحب‌منصب با هدف همراه‌کردن آنها در سرنوشت تعاونی، انتصابات سفارشی افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای در سمت‌های حساس، واریز مبالغ دریافتی از طریق دستگاه‌های کارتخوان (POS) به حساب مدیران شعب تنها بخشی از تخلفات مدیران ثامن الحجج است.

با این حال در پیشینه فعالیت ثامن الحجج با وجود تخلفات سنگینی که در شکل‌گیری و ادامه فعالیت آن وجود دارد، می‌توان رد پای تشویق و تقدیرهای محمود بهمنی و محمدرضا رحیمی را دید، به طوری که هنوز ثامن الحجج مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده و غیرقانونی فعالیت می‌کرد در کنار گسترش فعالیت مورد حمایت نیز قرار می‌گرفت، زمانی که درویشی – مدیر نظارت بانک مرکزی – در نامه‌ای مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی را مکلف کرده بود تا به موسسه ثامن الحجج خدمات بانکی ارائه کنند و یا محمود بهمنی-رئیس کل وقت بانک مرکزی- در سال ۱۳۹۰ از میرعلی به عنوان مدیرعامل تعاونی ثامن الحجج به دلیل همکاری در ساماندهی شرکت‌های تعاونی آزاد و صندوق‌های قرض‌الحسنه تقدیر کرد. حتی در موردی دیده می‌شود که رحیمی- معاون اول رئیس جمهوری دولت دهم- مدیرعامل ثامن الحجج را مورد تقدیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر ابوالفضل میرعلی، مدیر عامل این مؤسسه، هم سابقه عضویت در هیئت مدیره شرکت نفت، گاز و پتروشیمی «لیسار ماه» را دارد که منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق دولت محمود احمدی نژاد هم عضو هیئت مدیره آن بوده‌اند.

همانطوریکه  احمد توکلی، نماینده مجلس نهم، پیشتر بارها اعلام کرده بود اکثر دریافت‌کنندگان وام از آن قاضی‌های باسابقه و فرزندان روحانیون شاخص و شخصیت‌های سیاسی هستند.

هرچند توکلی در تاریخ هفتم آذر 96 تهدید به افشای نام این گیرندگان وام، گفته بود که «مدیرعامل مؤسسه مالی ثامن‌الحجج نفوذ زیادی دارد و حتی حکم بازداشت آقای بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت قبل را گرفته بود».

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی هم روز ۲۱ آذر ۹۶، اعلام کرده بود که در مناقشه بین بانک مرکزی و موسسات مالی غیرمجاز، در برخی موارد دادگاه‌ها به نفع این موسسات حکم داده‌اند.

خبرگزاری تسنیم دو هفته پس از تهدید احمدتوکلی یعنی روز چهارشنبه (22 آذر 96) و یک روز پس از ادعای سیف؛ به نقل از سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران از آزادی همه متهمان این پرونده به قید وثیقه خبر می‌دهد.

محسن افتخاری، مقام قضایی استان تهران، همچنین افزوده که زمان محاکمه متهمان این پرونده، «هنوز مشخص نشده و همچنان دادگاه مشغول انجام تشریفات دادرسی و ابلاغ است.»

 

افتخاری همچنین خبر داد که «عده‌ای از سپرده‌گذاران، تعیین تکلیف و سپرده‌های خود را پس گرفته‌اند» و به همین دلیل، «بعید است شکایت کنند.»

هفتم آذرماه احمد توکلی، نماینده مجلس نهم، ضمن تهدید به افشای نام دریافت‌کنندگان وام از مؤسسه مالی ورشکست شده «ثامن الحجج» اعلام کرد که اکثر این افراد قاضی‌های باسابقه و فرزندان روحانیون شاخص و شخصیت‌های سیاسی هستند.

تا جاییکه برخی خبرهای منتشر شده از این حکایت داشت که حتی برخی از اصول‌گرایان، ستاد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را متهم کرده بودند که از این مؤسسه نیز پول گرفته‌است.

حال با توجه به متواری شدن متهم ردیف اول پرونده ثامن؛ سرانجام عاقبت ضامن های موسسه ثامن به کدام سمت و سو ختم خواهد شد./

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر