کد خبر: 62074
A

معاون وزیر ارتباطات از قطع حدود 120 هزار سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی و اصلاح فرآیندها برای حل معضل پیامک‌های مزاحم خبر داد.

به گزارش دیده بان ایران؛ «حسین فلاح جوشقانی» معاون وزیر ارتباطات، با اشاره به عملکرد وزارت ارتباطات در سال 97 برای حل معضل پیامک‌های تبلیغاتی و اصلاح فرآیندها در این زمینه اعلام کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از طریق فرآیند هوش مصنوعی (سامانه خودکار تشخیص پیامک‌های مزاحم) و نیز تحلیل رفتار مشترکان و دریافت شکایات از کاربران، نسبت به نظارت بر قطع پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته و سیم‌کارت‌های ارسال‌کننده پیامک مزاحم اقدام می‌کند.

 

وی با بیان اینکه این روش طی سال 97 در دستورکار قرار داشت، گفت: در این زمینه طبق دستورالعملی که به اپراتورهای موبایل داده شد، سیم‌کارت‌های شخصی ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی شناسایی و با آنها برخورد شد.

 

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بررسی رگولاتوری حاکی از آن است که از این سیم‌کارت‌ها تنها برای ارسال پیامک انبوه استفاده شده و سرویس دیگری از آن فعال نیست، خاطرنشان کرد: از این رو بر مبنای حجم زیادی از پیامک که فعال می‌شود این تخلف قابل شناسایی بوده و اپراتورها این شماره‌ها را به رگولاتوری گزارش می‌کنند.

 

وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حل سریع معضل پیامک‌های تبلیغاتی در بهمن ماه 97، افزود: پس از این دستور، مقابله با این معضل شدت بیشتری یافت و ما شاهد بودیم که طی دو ماه میزان قطعی سیم کارت‌های شخصی ارسال کننده پیامک به 2 برابر رسید.

 

فلاح جوشقانی با بیان اینکه هم اکنون تعداد سیم‌کارت‌های شخصی قطع شده به دلیل ارسال این پیامک‌ها، به حدود 120 هزار سیم کارت رسیده است، تاکید کرد: از آنجایی که ارسال پیامک تبلیغاتی ناخواسته، نوعی تخلف محسوب می‌شود، رگولاتوری در صورت دریافت شکایت و درخواست مردم نسبت به قطع سرویس پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام می‌کند.

 

وی افزود: هر چند همچنان برخی مشترکان به صورت روزانه پیامک‌های تبلیغاتی دریافت می‌کنند اما این پیام‌ها نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است. با این حال کسب‌و‌کارهای کوچک نیز نیازمند راهکاری برای تبلیغ ارزان قیمت هستند و باید برای این مدل کسب‌و‌کارها نیز مشوق اقتصادی  غیر از پیامک در نظر گرفت و تا زمانی که این راهکار برای آنها در نظر گرفته نشود، به تبلیغ در فضای مجازی روی می‌آورند.

 

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: مشترکان موبایل می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری ستاره هشتصد مربع (*800#) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده اقدام کنند. در این سامانه علاوه بر امکان درخواست برای قطع خدمات و تبلیغات، گزینه‌ای نیز برای تبلیغ از خط شخصی وجود دارد که کاربر با واردکردن شماره موبایلی که از آن پیامک دریافت می‌کند می‌تواند آن را گزارش داده تا رگولاتوری نسبت به مسدود کردن آن شماره اقدام کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر