کد خبر: 71137
A

اپلیکیشن روبیکا که در یک سال و نیم اخیر، صداوسیما را قبضه کرده و در همه شبکه‌های تلویزیون حضور دارد، با استفاده از اینترنت رایگانی که اپراتورها سخاوتمندانه در اختیارش می‌گذارند، به بستری برای تهاجم فرهنگی به جوانان تبدیل شده است.

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه خراسان نوشت: اپلیکیشن روبیکا که در یک سال و نیم اخیر، صداوسیما را قبضه کرده و در همه شبکه‌های تلویزیون حضور دارد، با استفاده از اینترنت رایگانی که اپراتورها سخاوتمندانه در اختیارش می‌گذارند، به بستری برای تهاجم فرهنگی به جوانان تبدیل شده است.

این اپلیکیشن با انحصاری که ایجاد کرده، توانسته به 30 میلیون کاربر دست یابد و از این طریق، خطرناک‌تر شده است. 

در ادامه اشاره‌ای گذرا خواهیم داشت به پنج شاهد مثال ابتذال محتوا در این اپلیکیشن؛ موضوعی که صدا و سیما و ستاد فرامین باید درخصوص آن پاسخ گو باشند.

1- روبیکیو، علیه فرهنگ کار

می‌دانید در چند سال اخیر، شعار سال که توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شود، اقتصادی و مرتبط با ترویج تولید است؛ از جمله «رونق تولید ملی» که شعار امسال است. با این حال، مسابقه «روبیکیو» در تقابل با این شعار حرکت می‌کند. روبیکا هر روز با توزیع 20 میلیون تومان پول بین برندگان «روبیکیو»، تلاش می‌کند تا مخاطب خود را پای این اپلیکیشن بکشاند. مسابقه‌ای که اساس آن، امید مخاطب به کسب ثروت بادآورده است. فراموش نکنید رهبر انقلاب در همین اردیبهشت ماه امسال گفتند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.» نتیجه روبیکیو، تقابل با این رویکرد است.

2- تداوم انتشار محتوای نامناسب در روبینو

دیگر تأثیر تخریب روبیکا بر فرهنگ اسلامی - ایرانی، به بخش «روبینو» در این اپلیکیشن برمی‌گردد. روبینو با طراحی کپی‌شده از اینستاگرام، قرار است نسخه ایرانی این شبکه اجتماعی عکس باشد، اما همان آسیب‌هایی که در نسخه جهانی آن وجود دارد، در روبیکا هم هست! آزادی‌های بی‌ضابطه روبینو که نتیجه آن جذب بیشتر مخاطب است، منجر به جولان ابتذال در روبیکا شده و هنجارهای اسلامی - ایرانی را می‌شکند. ویدئوهای مختلفی از رقص و مدلینگ آن چنان در این بخش حضور پررنگی دارد که جوان‌ها، حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند آن‌ها را نادیده بگیرند. با وجودی که پیشتر در گزارش‌هایی در این باره نوشته بودیم، اما همچنان این قسمت پالایش چندانی نشده و نظارت خوبی روی آن نیست. نمونه‌هایی از این تصاویر را به صورت شطرنجی می‌بینید.

3- جولان مدلینگ در کانال‌های روبیکا

درباره بخش روبینو، ممکن است این توجیه غلط وجود داشته باشد که شمار زیاد کاربران، موجب شده تا نظارت مناسبی روی این بخش نباشد، اما درباره کانال‌های روبیکا به هیچ وجه چنین توجیهی ممکن نیست. کانال‌های روبیکا کم‌شمار هستند و حتی در بخش «کانال‌های پرطرفدار»، خود روبیکا مشغول معرفی کانال‌های مدلینگ است! ظاهراً تبلیغات برای فروش انواع لباس، پوشش خوبی است برای مدلینگ کاملاً غیرقانونی که متأسفانه این بار در یک اپلیکیشن رسمی، با تبلیغات فراوان از رسانه ملی، در دسترس قرار می‌گیرد. جالب این جاست که انواع پوشش‌ها و مدهای نامناسبی مانند مانتوی جلوباز که عرضه آن در فضای واقعی، رسماً غیرقانونی اعلام شده، برای تبلیغات در این اپلیکیشن هیچ محدودیتی ندارد. این وضعیت روبیکا، مصداق بارز تهاجم فرهنگی است.

4- فیلم و سریال بدون رده‌بندی سنی

آثاری به شدت خشن مانند «وستورلد» و «تابو» بدون اشاره به رده‌بندی سنی در روبیکا در دسترس است؛ حتی سریال «باروت» که در زمان پخش از بی‌بی‌سی رسانه سلطنتی انگلیس، به خاطر محتوای خشن جنجالی شد، در روبیکا رده‌بندی سنی ندارد. روبیکا بدون توجه به آسیب‌هایی که متوجه مخاطبان گروه‌های سنی پایین است، ممیزی فیلم و سریال را به ممیزی تصویری محدود کرده و به رده‌بندی سنی آثار هیچ اشاره‌ای نکرده! در نتیجه انواع محتوای مدافع همجنس‌گرایی، فمینیسم و... بدون محدودیت در اختیار کاربر کم‌سن‌وسال قرار می‌گیرد و محتوای زشت برخی دیالوگ‌ها نیز زیرنویس شده است! ممکن است تأمین محتوا توسط شریک تجاری این اپلیکیشن، توجیه این وضعیت گفته شود، اما وقتی اخبار روبیکا مطابق خواسته‌های سیاسی، ممیزی می‌شود، چطور در فیلم و سریال، این امکان وجود ندارد؟!

5- نابودی محتوای فاخر ارزش افزوده 

هر شرکت ارائه‌دهنده ارزش افزوده، برای تبلیغات در صداوسیما، باید به شرکت «توسکا» (مالک روبیکا) مراجعه کند. این قرارداد انحصاری و نامتعارف، موجب شده تا توسکا شرایط غیرمنصفانه‌ای برای تبلیغات کسب‌وکارها در تلویزیون بگذارد و همچنین بسیاری از کسب‌وکارها را مجبور کند تا به حضور در روبیکا، تن دهند. به علاوه سهم‌خواهی توسکا از سهام، برند و سود این شرکت‌ها، عملاً کار را برای تولیدکنندگان محتوای فاخر، پرهزینه و ضررده کرده، تا جایی که هم‌اکنون تنها شرکت‌هایی امکان تنفس در این فضا را دارند که یا بخش زیادی از مالکیت خود را به توسکا واگذار کنند، یا محتوای کم‌ارزش را در اختیار مخاطب قرار دهند. این اتفاق عملاً به نابودی محتوای فاخر و ارزشمند در ارزش افزوده انجامیده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر