کد خبر: 71756
A

مهندس حسین ایزانلو، متخصص و مهندس موتور و معاون پیشین تحقیق و توسعه شرکت طراحی موتور ایران خودرو در یادداشتی قطعات تولید شده توسط گروه عظام را بررسی کرده است

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مهندس حسین ایزانلو، متخصص و مهندس موتور و معاون پیشین تحقیق و توسعه شرکت طراحی موتور ایران خودرو در یادداشتی قطعات تولید شده توسط گروه عظام را بررسی کرده است : 
 
 در مقایسه بین یک اتوبوس دیزلی و یک اتوبوس گازسوز حتی با فاصله تکنولوژیکی به نفع اتوبوس دیزل، قطعا از منظر آلودگی اتوبوس گازسوز را ترجیح می دهم اما در مقایسه بین یک خودرو سواری بنزینی و یک خودرو گازسوز علی رغم آن که خروجی مواد آلاینده از موتور بنزینی بیشتر از موتور گازسوز است، پس از کاتالیست و در انتهای اگزوز خودرو، معمولا انتشار مواد آلاینده خودرو گازسوز بیشتر است، مگر آن که از کاتالیست گرانتری استفاده شده باشد. 
در چند سال گذشته که استاندارد یورو 4 برای خودروها اجباری شده شاید تنها خودروهای گازسوزی که با حاشیه اطمینان مناسبی یورو 4 را پاس کرده اند خودروهای مجهز به ای سی یو های ME7 و ME17 باشند که توسط گروه عظام تامین شده اند.

 

**
در زیر کاپوت خودرو های امروزی، موتور پیچیده ای قرار دارد که به آن ECU می گویند. برای کنترل آلایندگی و آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی موتور لازم بود تا کامپیوتری برای ماشین ساخته شود و موارد مختلفی را محاسبه کند. این کامپیوتر ECU نام دارد و مخفف Engine Control Unit یا واحد کنترل موتور است که نوعی از Electronic Control Unit یا واحد های کنترل الکترونیک است.
 ECU از قطعاتی مانند چیپست ها، ریزپردازنده ها و.. به وجود آماده است و محاسبات فراوانی را انجام می دهد. در نهایت تصمیم گیری برای زمان جرقه زدن شمع، مقدار سوخت ورودی، کنترل دریچه هوا و سایر امور مشابه بر عهده این قطعه است تا عملکرد مطلوب موتور تضمین شود.
ECU سخت افزاری است که براساس درخواست خودروساز، نرم افزار سوخت (بنزین سوز، گاز سوز، دوگانه سوز) مربوطه بر روی آن نصب می شود.
شرکت بوش از جمله سازندگان ECU است که نسل ME7  آن از تولید خارج شده و ME17 یکی از آخرین مدل های آن است که در خودروهای ایرانی از آن استفاده می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر