کد خبر: 111752
A

کلید مدیریت دیابت نوع ۲ شامل پایدار نگه داشتن سطح قند خون با تصمیم گیری معقول در رژیم غذایی است. بسیاری از افراد نمی دانند برخی از این سبزیجات قندِخون را افزایش می دهند . در این گزارش با سبزیجات خطرناک برای بیماران دیابتی آشنا می شویم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اگرچه سبزیجات بخشی اساسی در هر رژیم غذایی سالم است، اما برخی از سبزیجات می‌توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند.

دیابت نوع ۲ به این معنی است که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند یا انسولین تولید شده توسط سلول‌ها جذب نمی‌شود. انسولین به عنوان هورمونی عمل می‌کند که قند خون را تنظیم می‌کند. سطح کنترل نشده قند خون می‌تواند بدن را ویران کند.

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، باید راه‌هایی را برای شبیه سازی اثرات انسولین پیدا کنید. رژیم غذایی نقش موثری در ایجاد این اثر داشته و تعدادی متغیر وجود دارد که می‌تواند بر سرعت تجزیه غذا به گلوکز (قند خون) تأثیر بگذارد. هرچه غذا سریعتر تجزیه شود، تأثیر آن بر سطح قند خون بارزتر می‌شود.

به گفته دکتر رالف آبراهام مشاور دیابت، اختلالات چربی و غدد درون ریز در بیمارستان کینگ ادوارد هفتم انگلیس، برخی از سبزیجات دارای شاخص گلیسمی بالا (GI) هستند که یک سیستم طبقه بندی برای غذاهایی است که حاوی کربوهیدرات هستند.

این نشان می‌دهد که هر ماده غذایی به تنهایی چقدر سریع بر میزان قند خون (گلوکز) شما تأثیر می‌گذارد.

دکتر آبراهام توضیح داد: گوجه فرنگی و سیب زمینی با عنوان شاخص گلیسمی بالا متمایز هستند، در حالی که سیب زمینی شیرین که طعم شیرین تری دارد، دارای شاخص گلیسمی پایین تری است. ممکن است گوجه فرنگی‌ها نیز تفاوت زیادی در برخورداری از میزان قند با یکدیگر داشته باشند؛ بنابراین نوع و رسیده بودن گوجه فرنگی تعیین کننده اصلی است. 

آبراهام تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ نوع سیب زمینی وجود دارد که ساختار خود را پس از پخت حفظ کرده و به اندازه پوره سیب زمینی باعث افزایش قند نمی‌شود. 

او گفت: هرچه زمان رسیدن سبریجات طولانی‌تر باشد، شاخص گلیسمی (GI) آن‌ها پایین می‌آید و همچنین، هرچه محتوای چربی سبزیجات کمتر باشد، سرعت تجزیه گلوکز کندتر می‌شود.

برای تثبیت سطح قند خون هنگام انتخاب سبزیجات، باید تازه‌ترین سبزیجات را انتخاب و آن‌ها را تا حد ممکن بپزید. در عوض، انتخاب سبزیجات بزرگتر و پختن آن‌ها در روغن زیتون به شما کمک می‌کند بدون نگرانی در مورد افزایش گلوکز، از سبزیجات لذت ببرید.

هویج وحشی، هویج، شلغم ، چغندر، ریشه گیاه کاسنی، پیاز ، فلفل شیرین، گوجه فرنگی و سبزیجات نشاسته ای دارای قند بالایی هستند. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر