کد خبر: 114553
A

بدن به طور معمول دمای خودش را درحدود ۳۷ درجه تنظیم می‌کند، اما هنگامی که گرمای شدید می‌آید، کنترل خود را از دست داده و گرما بر آن غلبه می‌کند.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نقل از sky news، نیمکره شمالی تحت تأثیر آب و هوای شدید قرار گرفته است و صدها نفر در دمای بی‌سابقه در ایالات متحده و کانادا جان خود را از دست داده اند. یک "گنبد حرارتی" بر فراز شمال غربی ایالات متحده و کلمبیای غربی کانادا اخیراً باعث شده است دما در منطقه‌ای که به چنین گرما عادت ندارد به بیش از ۴۹ درجه سانتیگراد (۱۲۰.۲ درجه فارنهایت) برسد.

کم آبی بدن یکی از عوامل اصلی مرگ و میر ناشی از گرمای بیش از حد است

پروفسور مایک تیپتون، از دانشگاه پورتسموث، گفت: دفاع بدن در برابر گرما، عرق کردن است و با این کار خون غلیظ می‌شود و احتمال لخته شدن آن افزایش می‌یابد. این امر به ویژه در مورد افراد مسن صدق می‌کند. افراد بالای ۷۵ سال به دلیل حالت کلی عروقی و تمایل به انعقاد در معرض خطر مرگ ناشی از کم آبی هستند. هرچه بیشتر عرق کنید، بدن شما آب بیشتری از دست می‌دهد، بنابراین مهم است که بدنتان آب کافی داشته باشد. کم آبی بدن همچنین می‌تواند بر توانایی شناختی افراد تأثیر بگذارد و از ارسال سیگنال توسط مغز به نقاط دیگر بدن جلوگیری کند.

دمای پوست

پروفسور تیپتون اظهار کرد:داغ شدن پوست فشار زیادی به سیستم قلبی عروقی وارد می‌کند و احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد،زیرا سیستم قلبی عروقی شما تلاش بیشتری می‌کند تا خون را به بافت‌ های شما منتقل کند.

دمای بدن

موارد گوناگونی از بیماری‌های ناشی از گرما وجود دارد. شدیدترین آن‌ها شامل آفتاب سوختگی، غش، خستگی و گرمازدگی می‌شود. بدن معمولاً می‌تواند دمای ثابت خود را با ایجاد توازن در افزایش حرارت و از دست دادن گرما حفظ کند، اما وقتی هوا بسیار گرم است، افزایش حرارت بر از دست دادن گرما غلبه می‌کند و دمای بدن افزایش می‌یابد.

پروفسور تیپتون بیان کرد: هنگامی که دچار گرمازدگی می‌شوید، بدن آنقدر داغ می‌شود که شروع به تخلیه پروتئین می‌کند بنابراین نمی‌تواند دمای بدن شما را تنظیم کند و ممکن است اندام‌های اصلی از کار بیفتند. دمای طبیعی بدن حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است و دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد شما را دچار گرمازدگی می‌کند.

چگونه از گرم شدن بیش از حد در شرایط آب و هوایی نامناسب جلوگیری کنیم؟

ورزش را به حداقل برسانید تا عرق نکنید، در اتاق‌های خنک بخوابید، نوشیدنی‌های خنک بنوشید و تا حد امکان لباس‌های خنک و سبک بپوشید.

پروفسور تیپتون افزود: غوطه ور شدن دست در آب خنک نیز موثر است. دوش آب ولرم بگیرید، اما نه خیلی سرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر