کد خبر: 24278
A

ویتامین B12 از جمله ویتامین‌هایی به شمار می‌رود که نقش مهمی در بسیاری از فرایندهای بدنی ما دارد. از این رو لازم است پیش از آن که کمبود آن منجر به ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شود، نشانه‌ها و علائم آن را بشناسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ۴ مزیت بهداشتی و اساسی ویتامین ب ۱۲ است که با ۴ مشکل ناشی از کمبود آن و نیز معرفی برخی غذاهای تامین‌کننده این ویتامین همراه شده است:

مزایای ویتامین ب ۱۲

۱-محافظت از قلب

بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از بزرگترین دلایل مرگ در سراسر جهان محسوب می‌شوند اما ویتامین ب ۱۲ می‌تواند با کاهش سطح هموسیستئین (homocysteine) در بدن از احتمال پیش‌آمدن چنین وضعیت‌هایی جلوگیری کند. هموسیستئین یک نوع اسید آمینه در بدن است که همچون واسطه‌ای میان سوخت‌وساز متیونین و سیستئین عمل می‌کند.

۲-پیشگیری از صدمات عصبی

این ویتامین توانایی بازپرکردن غلاف میلین (myelin sheath) را دارد. این غلاف اطراف اعصاب را احاطه کرده و حکم سپری در برابر همه خطرات احتمالی ایفای نقش می‌کند.

۳-ترکیبی حیاتی برای استخوان‌ها

پژوهشگران نشان داده‌اند که سطح هموسیستئین در افراد مبتلا به پوکی استخوان بالا اما سطوح ویتامین ب ۱۲ در خون کمتر است. به بیان ساده‌تر، کمبود ویتامین ب ۱۲ در ابتلا به پوکی استخوان نقش دارد.

۴-افزایش‌دهندهٔ توان و انرژی

وجود سطوح کافی از این ویتامین برای متابولیسم یا سوخت‌وساز مهم است؛ چراکه کربوهیدارت را به انرژی تبدیل می‌کند و بنابراین توان و تحمل افراد را افزایش می‌دهد. به همین دلیل افرادی که دچار کمبود ویتامین ب ۱۲ هستند معمولا خیلی زود دچار خستگی می‌شوند.

علائم و نشانه‌های کلیدی کمبود ویتامین ب۱۲

۱-کمخونی

ویتامین ب ۱۲ باعث بهبود شکل‌گیری اریتروسیت‌ها (erythrocytes) یا سلول‌های انتقال‌دهنده اکسیژن در بدن می‌شود. اختلالی به نام آنمی یا کمخونی که در آن، قلب و عظلات نمی‌توانند برای انجام عملکرد معمولشان اکسیژن کافی به دست آورند، به دلیل همین کمبود ویتامین ب ۱۲ رخ می‌دهد.

۲-خستگی
وقتی بدن میزان ناکافی و اندکی اکسیژن دریافت کند، احساس خستگی و رخوت و خواب‌آلودگی به شما دست می‌دهد که آشکارترین علامت کمبود این ویتامین است.

۳-بیحالی سر و پا

خیلی شبیه به خستگی، بی‌حالی سر و پا و احساس کُندی به دلیل کاهش سطح اکسیژن در بدن سراغ سر و پا می‌آید.

۴-التهاب و تورم زبان

پاپیله که به از بین رفتن برجستگی‌های زبان گفته می‌شود، از جمله مواردی است که در صورت کمبود ویتامین به ۱۲ رخ می‌دهد.

منابع تامین ویتامین ب ۱۲

این ویتامین را به طور طبیعی می‌توان از طریق مصرف برخی مواد غذایی خاص و یا به عنوان مکملی که پزشک تجویز کرده است برای رفع مشکل به دست آورد.
منابع حیوانی چون فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت قرمز و مرغ مقادیر مناسبی از این ماده را در خود دارند که می‌توان به رژیم غذایی خود افزود

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر