کد خبر: 68687
A

گیلاس دارای نام علمی Prunus avium است. این میوه خوشمزه غنی از آنتی اکسیدان است و به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، آلتهاب را کاهش و سلامت قلب را افزایش می‌دهد، حافظه را بهبود می‌بخشد و حتی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  یکی از مزایای گیلاس این است که حاوی یک ماده خوراکی غنی شار از آنتوسیانین، کوئرستین، هیدروکسی سینامیک، پتاسیم، کاروتنوئید‌ها و ملاتونین است. میوه گیلاس در سلامت چشم، سلامت پوست، پیری و کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سیستم هضم تاثیر گذار است. مصرف گیلاس همچنین ممکن است در جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک کند.

 

هنگامی که گیلاس مصرف می‌کنید به غیر از طعم آن می‌توانید از خواصی که برای سلامت بدن دارد بهره‌مند شوید. این میوه خوشمزه غنی از آنتی اکسیدان است و ممکن است مزایای فراوانی داشته باشد.
 
 
بیشتر بخوانید: از خواص میوه ستاره‌ای چه می‌دانید؟
ارزش غذایی گیلاس
با توجه به داده‌های تغذیه‌ای سازمان USDA، گیلاس طیف گسترده‌ای از مواد مغذی را شامل می‌شود که عبارتند از: پتاسیم، کلسیم، فیبر، کارتنوئید و ویتامین C. این میوه همچنین شامل مقداری منیزیم، آهن، روی، تیامین، نیاسین، ویتامین E، و B۶ می‌شود.
 
مزایای گیلاس برای سلامتی
گیلاس به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند، آلتهاب را کاهش می‌دهد، سلامت قلب افزایش می‌دهد، حافظه را بهبود می‌بخشد و حتی به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. سایر مزایا و خواص این میوه برای سلامت شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱. خواص ضد پیری
گیلاس‌ها منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C. هستند که این ویژگی‌ها آن‌ها را قادر می‌سازد تا اثرات رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند. افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن سبب پیر شدن یا اثرگذاری اکسیدان‌ها می‌شود. تباهی لکه زرد در چشم، از دست دادن مو، چین و چروک پوست، کاهش میل جنسی و همچنین سرطان‌های روده بزرگ و پروستات همگی از عوارض فعالیت رادیکال‌های آزاد و اکسیدان‌ها می‌باشند. اما با مصرف این میوه‌های شگفت انگیز تا حدودی می‌توانید مانع از ایجاد چنین مشکلاتی شد. 

 

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن
آنتی اکسیدان‌های موجود در گیلاس (ویتامین C، کارتنوئید‌ها و فلانوئید ها)، علاوه بر اینکه بدن را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، بلکه می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند؛ و اینگونه به کمک آن ها، بدن را از ابتلا به عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی مصون نگه دارند. با تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توانند جلوی عفونت مجرای ادراری، روده بزرگ، روده کوچک و سیستم دفع فضولات بدن را بگیرند. مصرف این میوه‌ها از بروز سرفه و سرما خوردگی جلوگیری می‌کند و فرد را از ابتلا به آنفولانزا و انواع تب‌های دیگر مصون سلامت نگه می‌دارد.
 
529235_515
۳. کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها
بنا به ادعا موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (AICR) گیلاس غنی از مواد مغذی و فیبر می‌باشد که ممکن است در از بیبن بردن چربی‌های مضر بدن که با عوامل خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند کممک کنند. 

 

فلاونوئید ها، کاروتنوئید‌ها و ویتامین‌های A. و C، ترکیبات ضد سرطان قدرتمندی هستند که به طور موثری از رشد سلول‌های سرطان زا و افزایش رادیکال‌های آزادی که موجب تولید سلول‌های سرطانی جدید می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

 

علاوه بر این فیبر‌های موجود در گیلاس در کاهش خطر سرطان روده بزرگ بسیار موثر هستند. همچنین مصرف این فیبر‌ها به کاهش وزن افراد کمک می‌کند. اضافه وزن تنها یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌باشد. همچنان مطالعات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

 

۴. تقویت و مراقبت از چشم‌ها
آنتی اکسیدان‌های موجود در گیلاس نقش مهمی در مراقبت از چشم‌ها ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند از چشم‌ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد و پیری مانند از دست دادن بینایی، تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) در چشم و خشکی چشم مراقبت کنند. علاوه بر این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند موجب تسکین خستگی و کاهش تورم چشم شوند و از فشار داخلی چشم بکاهند تا در وضعیت مناسبی قرار گیرد. آنتی اکسیدان موجود در گیلاس همچنین چشم‌ها را از ابتلا به عفونت‌های چشمی مصون نگه می‌دارند.

 

۵. بهبود عملکرد مغز
فلاونوئید و کاروتنوئید‌های موجود در این میوه ها، کارایی مغز و حافظه را افزایش می‌دهد و حافظه و مغز را فعال نگه می‌دارند. خواص آنتی اکسیدانی این میوه می‌تواند سیستم عصبی را از اختلالات مرتبط با سن حفظ کند. افرادی که می‌خواهند در کهنسالی، همچنان عملکرد شناختی مطلوب و فعالی داشته باشند، بهتر است به اندازه کافی گیلاس مصرف کنند. همچنین در درمان اختلال‌های عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، افسردگی، نا امیدی، نگرانی بی دلیل و اضطراب مزمن مفید و تاثیر گذارند.

 

۶. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
مواد مغذی موجود در گیلاس همچون ویتامین ها، آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر همگی از سلامت قلب محافظت می‌کنند. این مواد، قلب را تقریبا از تمام صدمات اکسیدان‌ها مصون نگه می‌دارند، ضربان قلب را تنظیم و از سفت شدن رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این با کاهش کلسترول بد و فشار خون، از خطر حملات قلبی کاسته و در عین حال ماهیچه‌های قلب را تقویت می‌کنند.

 

۷. بهبود کیفیت خواب
ملاتونین در بدن، وظیفه تنظیم ساعت درونی بدن و چرخه‌های خواب و بیداری را بر عهده دارد. گیلاس حاوی مقدار زیادی ملاتونین است که می‌تواند بهبود کیفیت خواب را برای فرد مصرف کننده به ارمغان بیاورد. نتایج بسیاری از مطالعات و داده‌ها نشان می‌دهند که گیلاس می‌تواند الگوی خواب را بهبود بخشد و به آدم‌هایی که در زمینه خواب مشکل دارند یا کسانی که نمی‌توانند بخوابند، کمک کند.

 

۸. کاهش تورم و التهابات
اکثر مواقع افراد هنگامی که گرفتار درد ناشی از تورم می‌شوند، به سراغ دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی می‌روند، اما این دارو‌ها عوارض خطرناکی ممکن است به همراه داشته باشند. در نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های گیلاس می‌توانند از التهاب و درد تا حدودی بکاهند. سایر فواید این میوه شگفت انگیز این است که هرچه رنگ گیلاس تیره‌تر باشد، به دلیل اینکه محتوای آنتی اکسیدانی اش بیشتر می‌شود، مفید‌تر خواهد بود. فروکتوز موجود در گیلاس بدون اینکه به افراد دیابتی صدمه بزند، بخشی از انرژی موردنیاز بدن آن‌ها را فراهم می‌اورد. اسید‌ها و فلاونوئید‌های آلبالو و گیلاس‌ها اشتها آور‌های خوبی به حساب می‌آیند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر