کد خبر: 119755
A
در گفت و گو با عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم مطرح شد؛

فاضل میبدی: اینکه گفته شود نظام جمهوری اسلامی وابسته به خداست را قبول ندارم/ تورم بیداد می کند برای چه چیزی شاکر باشیم؟!/ اظهارات امام جمعه قم درباره حجاب از ابداعات خود ایشان است نه دین!

فاضل میبدی در گفت و گو با دیده بان ایران: تورم در جامعه بیداد می‌کند چطور در چنین شرایطی خدارا بابت وجود جمهوری اسلامی شاکر باشیم؟ کسانی که منافع‌شان در تضاد با اظهارات آیت‌الله صافی گلپایگانی است قطعا موضع می‌گیرند. تحریم‌هایی که زیان مردم است به نفع عده قلیلی از افراد در داخل حاکمیت است.

فاضل میبدی: اینکه گفته شود نظام جمهوری اسلامی وابسته به خداست را قبول ندارم/ تورم بیداد می کند برای چه چیزی شاکر باشیم؟!/  اظهارات امام جمعه قم درباره حجاب از ابداعات خود ایشان است نه دین!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چندی پیش غلامعلی حداد عادل از مردم خواسته بود که بابت بودن در زمانه‌ای که «انقلاب اسلامی» در آن حضور دارد شکر گزار باشند، از سویی دیگر آیت الله سعیدی امام جمعه قم با فتوایی که در هیچ کجای دین بدان اشاره نشده است حفظ حجاب را برای آن شهر واجب‌تر از شهرهای دیگر می‌داند. همه اینها را در کنار حملات گسترده قلمی و لفظی به مرجع تقلیدی که  توصیه به برقراری ارتباط با دنیا کرده بود قرار دهیم  متوجه می شویم نوع جدیدی از خوانش «دین» در سال های اخیر در حال تقویت شدن است. دینی که مدح و ثنای مسئول دولتی را اولویت پنداشته و آن وظیفه شرعی مایه «شکرگزاری» می پندارد.

به گزارش دیده‌بان ایران، در همین خصوص با حجت الاسلام تقی‌فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران به بیان نکات قابل توجهی پرداخت. مشروح گفت‌وگو با این استاد دانشکده مفید قم به شرح زیر استک

مشکلات امروز کشور و مردم که جای شکر ندارد

*آقای میبدی! غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، در اظهارات چند روز گذشته خود اظهار کردند که باید خدارا شاکر باشیم که در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که انقلاب اسلامی بر آن حکم‌رانی می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟

به اعتقاد بنده یک نوع کج‌فهمی و یا بدفهمی در مورد دین وجود دارد. من یک قاعده کلی در خصوص نظام سیاسی جمهوری اسلامی عرض می‌کنم. ما در مسائل مملکت‌داری و نظام سیاسی کشور هر چه پای دین و خدا را کمتر به میان آوریم، بهتر است. دلیل آن این است که متاسفانه در نظام های سیاسی‌ای که مشکلات و آسیب‌ها اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ که در جامعه ما بسیار زیاد هم دیده‌می‌شود، زیاد است، اگر نظام را دینی تلقی کنیم مردم می‌گویند این چه دینی است که در بطن آن تا این اندازه ضایعات وجود دارد. بنابراین من بارها گفته‌ام هر چه پای خدا و اسلام را کمتر وسط بکشیم برای همه بهتر است. من اصلا این را قبول ندارم که برخی بیایند و بگویند که این نظام وابسته به خدا و اسلام است زیرا در این نظام فقر، اختلاف طبقاتی، تبعیض و هزاران مشکل دیگر وجود دارد. پس نمی‌شود مدعی شود که این نظام دینی است. ما نباید بگوییم خداراشاکریم که در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که انقلاب اسلامی وجود دارد. در همین نظام جمهوری اسلامی مشکلاتی وجود دارد که برای خیلی‌ها وجودش جای شکر وجود ندارد. این نظام برای بعضی‌ها که همه چیز زندگی‌شان بر وفق مراد است و خودشان و اطرافیانشان دارای پست و مقام هستند، جای شکر دارد اما برای اکثریت مردم چنان جای شکری وجود ندارد. سفره مردم روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است، تورم در جامعه بیداد می‌کند با وجود این همه مشکل چطوری باید از خدا شاکر باشیم؟

اظهارات امام جمعه قم در خصوص حفظ حجاب در قم از ابداعات خود ایشان است نه دین!

*امام جمعه قم در اظهاراتی گفته‌اند که حفظ حجاب برای همه واجب اما برای شهر قم واجب‌تر است! به نظر شما این اظهارنظر ایشان در دین آمده است یا آقایان در حال رواج دین جدیدی هستند؟

در خصوص اظهارات امام جمعه قم به نظر بنده این اظهارنظر یک نوع بدعت است. حفظ حجاب یا واجب است یا نیست. این‌که بگویم حفظ حجاب در قم واجب‌تر است، خیر ما چنین چیزی را در دین نداریم. احکام دین پنج مورد است: واجب، مستحب، حلال، حرام و مکروه. این‌که بیایم «واجب‌تر» را هم در کنار این 5 مورد بگذاریم، قطعا اشتباه است. این اظهارات از ابداعات خود آقایان است.

ما در این کشور صدها بابک زنجانی داریم / کسانی که منافع‌شان در تضاد با اظهارات آیت‌الله صافی گلپایگانی است قطعا موضع می‌گیرند / تحریم‌هایی که زیان مردم است به نفع عده قلیلی از افراد در داخل حاکمیت است

*آقای میبدی! چند روز گذشته آیت‌الله صافی گلپایگانی در اظهاراتی بیان کردند که برای حل مشکلات مردم باید مردم جهان ارتباط برقرار کنیم. سخنان ایشان بسیار مردم هجمه و انتقاد شدید برخی از تندرویان قرار گرفت، نظر شما در این خصوص چیست؟ به نظر شما وظیفه مرجع تقلید تعریف و تمجید از حاکمیت است یا باید صدای مردم باشد؟

 مرجع تقلید به‌عنوان یک عالم دینی باید فریادرس مردم باشد. به‌نظر بنده اظهارات آیت‌الله صافی گلپایگانی کاملا درست، سازنده و به نفع کشور است. یک عده‌ای در این مملکت هستند که اگر رابطه ما با کشورهای دنیا درست شود و اقتصاد راه خودش را باز کند به شدت به ضررشان است! منافع گروهی در این است که ما دائم با کشورهای جهان سر جنگ و ناسازگاری داشته باشیم. این تحریم‌هایی که بیشتر به زیان مردم تمام می‌شود، به نفع عده قلیلی است. ما در این کشور صدها بابک زنجانی داریم. کسانی‌که منافع‌شان در خصوص اظهارات آیت‌الله صافی گلپایگانی در خطر است، قطعا موضع می‌گیرند و مشخص است شروع به گفتن اظهاراتی می‌کنند که به مذاق اکثریت مردم جامعه خوش نمی‌آید. به هر حال بنده از اظهارات آقای صافی گلپایگانی دفاع و از ایشان تشکر و تقدیر به عمل می‌آورم. به اعتقاد بنده یکی از راه‌های از بین بردن فقر در جامعه ما، برقرار کردن ارتباط سالم با دنیا است.

منبع: سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر