کد خبر: 40522
A
در گفت و گوی اختصاصی با دیده بان ایران مطرح شد؛

نظر سخنگوی شورای نگهبان درباره پیشنهاد برگزاری رفراندوم / کدخدایی: برای برگزاری رفراندوم نمی توان به مصوبه مجلس اکتفا کرد

بنده بارها در نوشته های خود و.. صحبت هایم عنوان کردم و دوباره تاکید می کنم برسرواژه رفراندوم سوتفاهم وجود دارد و منظور رئیس جمهور محترم از بیان این مطلب برگزاری رفراندوم که برسران اختلاف نظر وجود دارد اساسا درباره کل واصل نبوده است و نمی توان فقط به مصوبه مجلس شورای اسلامی دراین باره اکتفا کرد

نظر سخنگوی شورای نگهبان درباره پیشنهاد برگزاری رفراندوم / کدخدایی: برای برگزاری رفراندوم نمی توان به مصوبه مجلس اکتفا کرد

دیده بان ایران: سخنان روحانی درباره رفراندوم با واکنش های مثبت و منفی روبرو شده است. روحانی در سخنرانی روز 22 بهمن، گفته بود اگر در موضوعی بحث داریم، باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم. در متن اصل 59 قانون اساسی، موضوع مراجعه مستقیم به آرای مردم مطرح شده است. سخنگوی شورای نگهبان در میان منتقدان این اظهار نظر رئیس جمهور قرار دارد. کداخدایی در گفت و گو با دیده بان ایران می گوید: طرح این موضوع کارشناسی نشده است. نامه احمدی نژاد به رهبری در خصوص انتخابات و پاسخ کدخدایی و طرح موضوع رفراندوم موضوع گفت و گوی پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران با دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با دیده بان ایران؛ پاسخ به این سوال که چطور بعد از  سال ها سخن از تلاش احمدی نژاد برای مهندسی انتخابات کردید؟ اگر شورای نگهبان اطلاعی از اقدام ها و جنجال آفرینی های احمدی نژاد در سال 88 داشت چرا اقدامی صورت نگرفت ؟  گفت:

 

از آنجایی که درکشورعزیز اسلامی ما ایران در همه دوره ها و ادوار گذشته چه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وچه مجلس شورای اسلامی انتخابات آزاد وسالم و بر مبنای قانون و ضوابط قانونی برگزارمیشود کشور نیازی به انتخابات مجدد ندارد و چون رئیس جمهور سابق ایران اقای احمدی نژاد درقسمتی از نامه منتشرشده خود خطاب به شورای نگهبان مسایلی را مطرح کرده بودند بنده نیازدیدم به این نامه جواب بدهم.  من قبلا هم ذکر کرده ام که شورای نگهبانی که حتی  با استفاده از حافظه و خاطره شخص ایشان از این واقعه هم می تواند شهادت دهد که در انجام وظایف نظارتی خود به مر قانون عمل کرده است و علی رغم اصرار یک مقام اجرایی کشور تن به اعلام پیش از موعد صحت انتخابات نداده است، تا چه رسد به اینکه اجازه دهد به آرای مردم به مثابه حق الناس توسط مجریان انتخابات خیانت یا تعرضی شود و خدای ناکرده نتیجه انتخابات تغییر کند، مهندسی کرده است؟ اصرار ایشان به اعلام زود هنگام نتیجه آراء و درخواستن های مکرر دیگر یک معنی می دهد حالا باید دید چه کسانی دنبال مهندسی انتخابات بودند؟ شورای نگهبان و یا مهندسی در کسوت مقام اجرایی.

 

کدخدایی در پاسخ به این سوال که برگزاری مجدد یک رفراندوم را تا چه حد لازم و قانونی می دانید گفت:

بنده بارها در نوشته های خود و.. صحبت هایم عنوان کردم و دوباره تاکید می کنم برسرواژه رفراندوم سوتفاهم وجود دارد و منظور رئیس جمهور محترم از بیان این مطلب برگزاری رفراندوم که برسران اختلاف نظر وجود دارد اساسا درباره کل واصل نبوده است و نمی توان فقط به مصوبه مجلس شورای اسلامی دراین باره  اکتفا کرد و از طرفی جناب دکتر روحانی چون خود حقوقدان هستند و به خوبی واقف به مسایل حقوقی می باشند به واقع می دانند در ادبیات حقوقی راه پیمایی نمی تواند همان همه پرسی باشد  زیرا در راه پیمایی بحث کلی مطرح است ویک شخصیت سیاسی می تواند از این واژه استفاده کند ولی از آقای روحانی رئیس جمهورمحترم قابل قبول و پذیرفتنی نیست با توجه به اینکه وظیفه شورای نگهبان تعیین عدم مغایرت باشرع وقانون اساسی است نه اعلام نیاز یا بی نیازی به موضوعی خاص. به عقیده بنده این اظهار نظر کارشناسی نشده بود.

در خصوص اظهار نظر رئیس جمهور درباره کسانی که از قطار انقلاب هم پیاده شدند می توان گفت: آنهایی که پیاده شدند، به دلیل آن بود که قانون اساسی را تفسیر به رأی کرده و اعلام می‌کردند برخی از اصول آن را قبول ندارند. به عقیده بنده نباید با برخی نگرش های سیاسی موضوعی حقوقی را مطرح کرد.

 

گفت و گو: ابراهیم حاتمی خبرنگار دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر