کد خبر: 44142
A
دیده بان ایران روند انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم را گزارش می دهد؛

تلاش اعضای فراکسیون امید؛ برای بلند کردن "عارف" از روی صندلی

طیبه سیاووشی در رابطه با برخی گمانه زنی های اخیر مبنی بر نشستن آقای عارف بر صندلی ریاست مجلس بیان کرد: بنده اطلاعی در این باره ندارم چراکه بحثی در این مورد بین اعضا صورت نگرفته است. پس از رایزنی ها و جمع بندی با سایر نمایندگان، امکان دارد ایشان بین نامزدها باشند و یا حتی اصلا نامی از ایشان برده نشود.

تلاش اعضای فراکسیون امید؛ برای بلند کردن "عارف" از روی صندلی

دیده بان ایران – سپیده اجلالی :  انتخابات هیات رئیسه مجلس در تمامی ادوار گذشته به عنوان یکی از کلیدی ترین و حساس ترین موضوعات نمایندگان مجلس در بهارستان بوده است و فراکسیون های سیاسی پارلمان هرمی شکل؛ همواره تلاش کرده اند که کرسی های بیشتری را در انتخابات هیات رییسه کسب کنند.

 این در حالی این که رقابت برای به دست آوردن صندلی بزرگ ریاست مجلس دهم هم رنگ و بوی تازه ای به خودش گرفت. حضور محمدرضا عارف به عنوان بزرگ اصلاحات در مجلس (به گفته برخی از اصلاح طلبان)در مجلس از یک سو؛ و از سوی دیگر علی لاریجانی با سابقه 9  سال ریاست قوه مقننه باعث شد تا دو جناح مطرح سیاسی در مجلس دهم برای نخستین بار پس از مجلس ششم درباره ریاست آن به بحث و گفت و گو بنشینند. اما موضوع از آنجایی مورد توجه رای دهندگان به لیست امید قرار گرفت که برخی از نمایندگان که با شناسنامه اصلاح طلبی وارد مجلس شده بودند به یکباره به جناح مقابل نقل مکان کردند به این ترتیب محمدرضا عارف که پیش از این در حال دوختن ردای ریاست جمهوری بر تن خویش بود، این بار حتی نتوانست به صندلی ریاست قوه مقننه تکیه بزند.

 

 

بدین ترتیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی (اصولگرا و مستقلین ولایی) را به عنوان رییس مجلس و مسعود پزشکیان و علی مطهری (امید) را به عنوان نواب اول و دوم رییس انتخاب کردند.

 

غلامرضا کاتب، محمد آشوری تازیانی (اصولگرا و فراکسیون مستقلین)، امیر حسین قاضی زاده، اکبر رنجبرزاده، احمد امیرآبادی (اصولگرا و فراکسیون نمایندگان ولایی) ، علی اصغر یوسف نژاد، محمد علی وکیلی، بهروز نعمتی، محمد قسیم عثمانی (امید) به عنوان دیگر اعضای هیات رییسه مجلس انتخاب شدند.

 

در سال دوم کمی معادلات تغییر کرد و کرسی های بیشتری به اصولگرایان رسید. در این سال شاهد دو جا به جایی در میان اعضای هیات رییسه مجلس بودیم، محمد قسیم عثمانی و علی اصغر یوسف نژاد دو عضو فراکسیون امید مجلس جای خود را به اسدالله عباسی و محمد حسین فرهنگی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی دادند یعنی در سال دوم مجلس دهم، تعداد سهم کرسی های فراکسیون امید مجلس از 6 کرسی در سال اول به 4 کرسی در سال دوم رسید و 3 کرسی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس جای خود را به 5 کرسی داد و تعداد کرسی های اعضای فراکسیون مستقلین ولایی همان 3 کرسی باقی ماند.

 

اما سومین انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار است ششم خرداد ماه جاری برگزار شود. فراکسیون های مختلف مجلس از چندی پیش جلسات و رایزنی های خود را آغاز کرده اند و فراکسیون های مختلف به دنبال به دست آوردن کرسی های بیشتری در مجلس هستند.

 

ائتلاف به شرط ریاست لاریجانی

مهرداد لاهوتی،سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی(حامیان دولت) مجلس شورای اسلامی، که طی چند روز گذشته بارها درمورد ترکیب احتمالی هیئت رئیسه مجلس با رسانه ها گفت و گو کرده است با اشاره به نشست امروز هیئت‌رئیسه این فراکسیون به خبرگزاری ایسنا گفت: در جلسه امروز هیئت ‌رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی که پیش از جلسه علنی مجلس برگزار شد، مقرر شد فراکسیون برای انتخابات هیئت ‌رئیسه مجلس با فراکسیون‌های «امید» و «ولایی» تعامل داشته باشد.

وی، ریاست لاریجانی بر دوره سوم مجلس را خط قرمز فراکسیون مستقلان ولایی (حامیان دولت) دانست و اظهار داشت: در نشست هیئت‌رئیسه این فراکسیون مقرر شد که اگر دو فراکسیون امید و ولایی بر ریاست آقای لاریجانی برای اجلاسیه سوم مجلس دهم اتفاق نظر داشته باشند و لاریجانی کاندیدایشان باشد با آنها توافق کنیم، در غیر اینصورت لیست جداگانه برای انتخابات هیئت‌رئیسه ارائه خواهیم کرد.

این در حالی است که چندی پیش؛ جبار کوچکی نژاد،عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، در گفتگو با نامه نیوز درباره میزان تغییرات هیأت رئیسه مجلس برای سال سوم بیان کرد: معتقدم تغییرات زیاد خواهد بود حتی در نواب رئیس هم تغییر را شاهد خواهیم بود. البته آقای پزشکیان می ماند اما احتمال تغییر آقای مطهری خیلی زیاد است.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید هم پیشتر در مورد حضور گزینه خانم و یا اقلیت های مذهبی در انتخابات هیات رئیسه مجلس به خبرگزاری ایلنا خبر داده که ما هر ساله نام یک خانم را برای انتخابات هیات رییسه مجلس اعلام می کنیم، امسال نیز یک خانم از سوی فراکسیون امید جزو گزینه های انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

 

طیبه سیاووشی در گفت و گو با دیده بان ایران : در رابطه با ائتلاف بین فراکسیون ها از جانب نمایندگان اخذ نشده است

 

در خصوص رایزنی ها برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: تمامی رایزنی ها در حال حاضر به صورت درون فراکسیونی بوده است و هنوز تصمیمی در رابطه با ائتلاف بین فراکسیون ها از جانب نمایندگان اخذ نشده است چراکه  این مسئله استراتژی مهمی است اما هیچ تصمیمی راجع به آن اتخاذ نشده است. در جلسه صبح دیروز اعضای فراکسیون نیز بحث ائتلاف بین اعضا به وجود آمد اما در نهایت اعضای فراکسیون به نتیجه ای نرسیده ایم.

 

دبیر فراکسیون زنان مجلس دهم در رابطه با برخی گمانه زنی های اخیر مبنی بر نشستن آقای عارف بر صندلی ریاست مجلس بیان کرد: بنده اطلاعی در این باره ندارم چراکه بحثی در این مورد بین اعضا صورت نگرفته است. پس از رایزنی ها و جمع بندی با سایر نمایندگان، امکان دارد ایشان بین نامزدها باشند و یا حتی اصلا نامی از ایشان برده نشود.

 

اظهارات سیاووشی در حالی مطرح شد که عصر روز چهارشنبه سید ابوالفضل موسوی بیوکی عضو فراکسیون امید مجلس از برگزاری جلسه ظهر امروز این فراکسیون به خبرگزاری تسنیم خبر داد و گفت: در این جلسه برخی از اعضا اصرار داشتند تا محمدرضا عارف رئیس فراکسیون کاندیدای ریاست مجلس شود که وی با این موضوع مخالفت نکرد و تصمیم ‌گیری در این باره را به جلسه روز یکشنبه هفته آینده مجمع عمومی موکول کرد.

 

سیاووشی درادامه گفت و گوی خود با دیده بان ایران، در خصوص عملکرد هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: مبحث کلی و مهمی در مجلس وجود دارد و آن هم این است که اگر قرار است که کارها در بخش اداری و بوروکراسی عظیم مجلس انجام شود و گره ها و مشکلات مردم به دست نمایندگانی که در مجلس مشغول به کار هستند باز شود که متاسفانه همین دستگاه عظیم بوروکراسی پاسخگوی نیاز کارمندان خود نیست. در همین باره لازم است رایزنی و بازبینی مجددی درمورد ساختار مجلس و نمایندگان صورت گیرد.

وی همچنین درباره ویژگی های مناسب هیئت رئیسه مجلس افزود: مجلس از تمامی جناح ها و شیوه های فکری متفاوت تشکیل شده است. لذا در جریان انتخابات درون مجلسی به جریانات، ادیان و جنسیت های متفاوت نباید توجه داشت. علاوه بر این موضوع هیئت رئیسه باید عملکرد شفافی داشته باشد تا هیچ ابهامی در این باره برای نمایندگان و مردم باقی نماند.

  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر