کد خبر: 45526
A

کواکبیان: خط‌کشی میان جانبازان در کنکور بی‌عدالتی است/ لاهوتی: زمان مطرح کردن این موضوع بدسلیقگی بود

امروز و در جریان صحن علنی مجلس طرح اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه ششم در دستورکار قرار گرفت که نمایندگان مجلس با کلیات طرحی برای ساماندهی سهمیه ایثارگران در کنکور با 151 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

کواکبیان: خط‌کشی میان جانبازان در کنکور بی‌عدالتی است/ لاهوتی: زمان مطرح کردن این موضوع بدسلیقگی بود

به گزارش دیده بان ایران، نمایندگان موافق طرح یک‌فوریتی اصلاح بند (الف) ماده (90) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه تأکید کردند، تفاوتی میان جانبازان و ایثارگران برای استفاده از سهمیه در کنکور وجود ندارد.

اصغر سلیمی در موافقت با طرح یک‌فوریتی اصلاح بند (الف) ماده (90) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه  درخصوص سهمیه جانبازان در کنکور گفت: سهمیه رزمندگان در گذشته یعنی در سال 68 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد، اما در آن قانون، جانبازان و آزادگان همه از یک سهمیه برخوردار بودند، بنابراین 75 درصد برای رشته‌های غیرپزشکی و 80 درصد نمره آخر فرد برای رشته‌های پزشکی در نظر گرفته می‌شد.

نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزود: نمی‌توان برای جانبازان در اعمال سهمیه در کنکور تفاوت قائل شد، این یک نوع بی‌عدالتی بوده و تفاوتی میان جانبازان و ایثارگران وجود ندارد، بنابراین لازم است نمایندگان با اصلاح این مسئله عدالت را درخصوص اعمال سهمیه برای ایثارگران در کنکور اعمال کنند.

همچنین حسن نوروزی نیز در موافقت با این طرح گفت: بررسی این مسئله در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفت و تصمیم‌گیری‌هایی با حضور اکثریت نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه انجام شد، اما مشکلی در طرح موضوع در صحن علنی مجلس به وجود آمد که سبب شد طرح اصلاحیه فعلی توسط برخی از نمایندگان تدوین شود. به طور قطع هیچ تفاوتی در دانشگاه‌ها در اعمال سهمیه ایثارگران و جانبازان نباید وجود داشته باشد.

مصطفی کواکبیان نماینده تهران هم که به عنوان موافق صحبت می‌کرد در این باره گفت: اینکه باید بین افرادی که در جبهه‌ها جهاد کرده و افرادی که در میدان جنگ نبودند، تفاوتی وجود داشته باشد، شکی نیست، اما نباید در مورد رزمندگان خط‌کشی در اعمال سهمیه در کنکور قائل شد. زمانی فردی 25 درصد جانباز بوده و از همه امکانات برخوردار می‌شود، اما در شرایطی فردی 24 درصد جانباز بوده و بخاطر یک درصد نمی‌تواند از این سهمیه استفاده کند، لذا این یک بی‌عدالتی است.

 

انتخاب زمان اصلاح سهمیه کنکور بدسلیقگی بود

نمایندگان در مخالفت با اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور با بیان اینکه اگرچه باید اولویت به ایثارگران داده شود، گفتند که با این وجود قرار نیست کسی که استعداد ندارد، پزشک و داروساز شود؛ همه جامعه ایثارگران باید از این سهمیه استفاده کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی در مخالفت با اصلاح طرح سهمیه ایثارگران در کنکور گفت که هدف طراحان این طرح حذف عبارت بالای 25 درصد بود تا از این طریق همه ایثارگران با یکدیگر رقابت علمی داشته باشند. براساس این گزارش در ادامه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در مخالفت با اصلاح سهمیه ایثارگران گفت: زمان مطرح کردن این موضوع بدسلیقگی بود چرا که هفته آینده کنکور سراسری برگزار می‌شود.

نماینده رشت افزود: سهمیه رزمندگان مطابق تائید حضرت امام (ره) 40 درصد بود که به مرور به 25 درصد کاهش یافت. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: این طرح محدود کننده سهمیه ایثارگران در دانشگاه است؛ در صورتیکه اگر فرزند شهید با سهمیه فرزند جانباز 5 درصد یکی شود عدالت برقرار نمی‌شود، ایثارگری که بیشتر صدمه دیده باید خدمت بیشتری دریافت کند.

او گفت: برای اعمال سهمیه ایثارگران ظرفیت مازاد در دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ سهمیه یعنی جبران فرصتی که از ایثارگران گرفته شده است. در ادامه احمد بیگدلی هم در مخالفت با این موضوع عنوان کرد: نمی‌توان جانباز 70 درصد را با جانباز 5 درصد یکی دانست؛ فرزندان این افراد نیز شرایط متفاوتی با یکدیگر دارند؛ زمان طرح این اصلاح درست نبود چرا که در هفته آینده کنکور برگزار می‌شود. نماینده خدابنده تاکیدکرد: امام فرمودند خدمت‌رسانی به فرزندان شهدا و ایثارگران خدمت اضافی نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر