کد خبر: 64294
A

غرویان: مردم معتقدند با دست اندازان به بیت المال برخورد جدی نمی شود

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: اختلاس ها، حقوق های نجومی و زندگی اشرافی برخی از مسئولین نشان می دهد که نظارت لازم و دقیق بر بیت المال نیست، در یک جامعه اسلامی همه مردم باید در رفاه باشند نه اینکه عده ای خاص با بهترین امکانات در رفاه باشند و عده ای دیگر فقیر و بیچاره.

غرویان: مردم معتقدند با دست اندازان به بیت المال برخورد جدی نمی شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفت وگویی، مراقبت مسئولین در رعایت بیت المال و پرهیز جدی از مال اندوزی و میل به اشرافیت و امانتداری آنان را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار کرد: تلاش مسئولین است که از بیت المال محافظت کنند، اما اخباری که منتشر می شود و اتفاقاتی که هر از چند گاهی می افتد مانند اختلاس های میلیاردی و همچنین حقوق های نجومی که غیر عادلانه و غیر منصفانه است، نشان می دهد که نظارت لازم و کنترل دقیق روی بیت المال نیست، اگر بود که نباید این اتفاقات بیفتد لذا ضرورت دارد که هم نظارت دقیق تری صورت گیرد و هم برخورد شود.

مردم معتقدند که برخوردهای لازم با خائنین به بیت المال صورت نمی گیرد

غرویان ادامه داد: قوه قضائیه باید قاطعانه برخورد کند. در کشورهای دیگری که حتی غیر مسلمان هستند می بینیم که تا حد اعدام با کسی که به بیت المال خیانت کند و حقوق مردم را ضایع کند، برخورد می کنند، وزیر برکنار می شود و با مقامات عالیه ای که خیانت کنند، برخوردهای شدیدی می شد، ولی در جمهوری اسلامی مردم معتقدند که برخوردهای لازم با خائنین به بیت المال صورت نمی گیرد. بنابراین هم در مرحله نظارت و کنترل و هم در مرحله برخورد باید شدت و دقت بیشتری اعمال شود.

حضرت علی(ع) در رعایت بیت المال حتی نسبت به برادرشان هیچ اغماض نداشتند و برخورد شدید کردند

او به توصیه های امام علی(ع) در حفاظت از بیت المال و دوری کارگزاران از اشرافی گری و اسراف، اشاره و خاطرنشان کرد: از امیرالمومنین علی(ع) داستان های بسیاری در تاریخ نقل شده است. حضرت علی(ع) در رعایت بیت المال حتی نسبت به برادرشان عقیل هیچ اغماض نداشتند و برخورد شدید کردند. حضرت علی(ع) وقتی کار شخصی داشتند چراغ بیت المال را خاموش می کردند. رعایت حقوق مردم در توصیه حضرت به مالک اشتر و امام حسن عسگری(ع) بسیار مورد توجه است لذا امام علی(ع) به عنوان مظهر عدل و عدالت در تاریخ معروف شدند؛ این موارد نشان دهنده این است که اهتمام بسیاری به رعایت بیت المال وجود داشته است.

نباید در یک جامعه اسلامی خواص از رفاه و امکانات بهره مند باشند، ولی توده مردم از بیت المال و منابع طبیعی مثل نفت و درآمدهای ملی بهره ای نبرند

این استاد حوزه و دانشگاه در شرایط اقتصادی فعلی کشور و مردم در زمینه اسراف و اشرافیت رویکرد عادلانه در ایجاد رفاه و امکانات را ضروری دانست و تصریح  کرد: جامعه اسلامی باید از نظر رفاه و امکانات مناسب باشد، ولی برای همه باشد یعنی عادلانه، نه اینکه عده خاصی برخوردار باشند و عده ای فقیر و بیچاره، به هر حال باید سطح زندگی مناسب باشد، حکومت اسلامی و مسئولین موظف هستند سطح آسایش و رفاه را برای همه مردم را بالا ببرند، این چنین نباشد که خواص از رفاه و امکانات بهره مند باشند، ولی توده مردم از بیت المال و منابع طبیعی مثل نفت و درآمدهای ملی بهره ای نبرند، آنچه مهم هست عدالت است وگرنه جامعه اسلامی نباید فقیر و بیچاره و نسبت به سایر کشورها در سطح پایینی باشد، ولی این برخورداری باید برای همه باشد.

قدرت همیشه در دست طیف خاصی نباشد که در این صورت اشرافی گری و سوء استفاده از بیت المال رواج می یابد

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه نمی توان نقطه تاریخی خاصی برای سوق یافتن مسئولین به سوی اشرافیت و اسراف تعیین کرد، گفت: وقتی غفلت باشد و قدرت مستمراً در دست افراد و عده خاصی باشد، آرام آرام شیطان انسان را وسوسه می کند. به هر حال قدرت لذتی دارد که افراد را به تدریج به سوی سوء استفاده از بیت المال می کشاند. لذا باید کنترل و نظارت ها بیشتر و چرخش قدرت و گردش کاری وجود داشته باشد؛ نباید قدرت همیشه در دست طیف خاصی باشد، رعایت این موارد از اشرافی گری و سوء استفاده افراد از بیت المال جلوگیری می کند.

مسئولین توصیه های حضرت علی(ع) به مالک اشتر را بسیار بخوانند

غرویان در پایان خطاب به مسئولین اظهار کرد: خواهش ما این است که به توصیه های امام علی(ع) دقت کنند، نامه ۵۳ نهج البلاغه که خطاب حضرت به مالک اشتر است را بخوانند و همیشه سیره حضرت علی(ع) در حفاظت از بیت المال و دوری از دنیاطلبی را مدنظر داشته باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر