کد خبر: 100023
A

در سیزدهمین دوره حراج تهران چه گذشت؟

حراج سیزدهم تهران و تابلوی معروف آیدین آغداشلو حاشیه های بسیاری در پی داشت. اما این موضوع اولین بار نیست که اتفاق افتاده است؛ یکی از شائبات مطرح شده در یازدهمین دوره حراج تهران، در تیرماه سال 1398 مربوط به اثری از آیدین آغداشلو بود که در واقع مربوط به مجموعه صادق خرازی می شد.

در سیزدهمین دوره حراج تهران چه گذشت؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حراج سیزدهم تهران و تابلوی معروف آیدین آغداشلو حاشیه های  بسیاری در پی داشت.  اما این موضوع اولین بار نیست که اتفاق افتاده است؛ یکی از شائبات مطرح شده در یازدهمین دوره حراج تهران، در تیرماه سال 1398 مربوط به اثری از آیدین آغداشلو بود که در واقع مربوط به مجموعه صادق خرازی می شد.

ماجرا از این قرار بود که چند ماه پیش از شروع حراج یازدهم، صادق خرازی این اثر را به همراه تعدای اثر دیگر به عباس ایروانی فروخت. نام این شخص قطعا برای افرادی که اخبار حوزه اقتصاد را دنبال می کنند، بسیار آشناست. ایروانی که در ابتدای دهه هفتاد، فعالیت در حوزه اقتصاد شد. 

وی  مالک هلدینگ عظام و مجموعه هزار و یک شهر نیز هست. در حراج یازدهم؛ چند ثانیه گذشت و حضار صدای چکش خوردن این اثر را نشنیدند و در نهایت شخصِ ایروانی اثر متعلق به خود را، صد میلیون تومان بالاتر از قیمت پایه یعنی یک میلیارد و ششصد میلیون تومان خرید!

 گردش مالی صورت نگرفت و در این بخش، جز پرداخت کمیسیون حراج تهران که باز در پرداخت شدن یا نشدن آن توسط ایروانی شبهه وجود دارد، هیچ پولی جا به جا نشد. اما نکته مهم دیگری که آغداشلو چند صباحی با آن مواجه شد این بود بعد از حراج ساتبیز و باران، حراج تهران سومین مزایده ای بود که در آن آثار آغداشلو توسط یک خریدار واقعی به فروش نمی رفت و همین گمانه زنی ها را به این سمت می برد که ممکن است این شکست روی قیمت کلی آثار این هنرمند تاثیر بگذارد.

اما طی سال های بعد حضور آغداشلو در ابعاد دیگری نیز حاشیه ساز شد. موضوعی که در حراج دوازدهم حضور آغداشلو در حراج تهران را به حاشیه برد اما، شباهت تابلو ۸۵۰ میلیونی‌اش با دو تابلویی بود که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در همین حراجی به فروش رسیده بودند! 

حراج سیزدهم حاشیه ای که ۱٢ میلیارد تومان چکش خورد

۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان؛ این رقمی است که در سیزدهمین دوره حراج تهران پای معامله تابلوهایی پرداخت شد که نه با ملاک‌ها و معیارهای هنری، بلکه با شیوه معروف به «اقتصاد سفته‌ای» قیمت‌گذاری شدند؛ قیمت گذاری هایی که به نظر می رسد نه با ارزش‌گذاری منتقدان و کارشناسان نقاشی، بلکه با کل‌کل سرمایه‌داران تعیین می‌شود. در حراج سیزدهم اما، ۱۱۰ اثر ارائه شده بودند که بالاترین قیمت برآورد شده ۶ میلیارد تومان بود. 

اما شگفتی این دوره، رکورد فروشی بود که در اختیار اثر «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو قرار گرفت؛ رکوردی که پیش تر متعلق به اثری از سهراب سپهری با فروش ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در دوره نهم بود. اما آغداشلو که طی سال‌های اخیر به دلیل انتشار برخی ایمیل‌های شخصی و همچنین مطرح شدن نامش در جنبش بزرگ من هم (می تو) به شدت مطرح شده بود ، به نظر می رسد فروش ۱٢ میلیاردی اثرش که با قیمت کمینه یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود را مدیون همین حواشی است.

آثار آیدین آغداشلو چه در حراج تیرماه سال 98 و چه در حراج زمستان سال 98 تهران با استقبال چندانی مواجه نشد. در یک مورد فروشنده خودش دست به خرید اثر زد و در مورد دیگر روی کف فروش باقی ماند اما چطور ممکن است اثر دیگر وی که بسیاری آن را شبیه نقاشی « دوک و داشس اوربینو» اثری از قرن چهاردهم در ایتالیا می دانند ناگهان به چنان فروش عجیبی دست میابد.

نکته قابل توجه این است که گران ترین اثر از هنرمندان ایرانی در حراج کریستیز دبی ، اثر حسین زنده رودی با 307 هزار دلار ارزش است و اکنون این اثر تازه از آغداشلو با دلار 25هزارتومانی به حدود 500 هزار دلار رسیده است. اما واقعا ماجرا چیست؟

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر