کد خبر: 100036
A

ایران حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست داد

ایران و ۶ کشور دیگر به دلیل عدم پرداخت حق عضویت خود طی بیش از دو سال گذشته، حق رای‌شان را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به طور موقت از دست دادند.

ایران حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست داد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ایران و ۶ کشور دیگر به دلیل عدم پرداخت حق عضویت خود طی بیش از دو سال گذشته، حق رای‌شان را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به طور موقت از دست دادند. در میان این ۱۰ کشور غالبا فقیر آفریقایی بیشترین میزان بدهی متعلق به ایران است.

ایران به دلیل تحریم های مالی و بانکی آمریکا قادر به جابجایی منابع مالی خود در بانک های خارجی نیست و به همین خاطر از سال ۲۰۱۸ دیون و حق عضویت خود را به سازمان ملل پرداخت نکرده است.

بدهی ایران بیش از ۱۶ میلیون دلار است.

بر اساس بند ۱۹ منشور ملل متحد اگر سازمان ملل تشخیص دهد عدم پرداخت حق عضویت کشورها خارج از حیطه اختیارات و کنترل کشور مقروض است این سازمان میتواند کشور مقروض را از تعلیق حق رای مستثنی کند.

با این حال در نامه ۱۳ ژانویه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل تاکید شده ایران به همراه کشورهای لیبی، کومور، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، سومالی، پرنسیب، نیجر، کنگو و زیمبابوه به دلیل عدم پرداخت حق عضویت برای مدت بیش از ۲ سال در معرض محرومیت از حق رای هستند. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر