کد خبر: 100137
A

حسین راغفر: هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پیش می رویم قیمت ارز شاید کمتر شود

حسین راغفر، استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: در واقع انتظار پایین آمدن قیمت ارز و سکه انتظاری واهی نیست. ارقام کنونی غیرواقعی هستند و این واقعیت تلخ اقتصاد ایران است. هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پیش می رویم تعیین قیمت ارز می تواند سیاسی شود؛ به همین دلیل است که انتظار کاهش قیمت ارز به وجود آمده است.

حسین راغفر: هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پیش می رویم قیمت ارز شاید کمتر شود

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین راغفر، استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در خصوص صحبت های اخیر رئیس جمهور مبنی بر کاهش قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان و اینکه آیا کاهش قیمت ارز مشروط بر آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران است یا خیر، گفت: آقای روحانی گفتند قیمت ارز غیر واقعی است و می تواند تا ۱۶ و ۱۷ هزار تومان هم پایین بیاید. به نظر من پایین آمدن قیمت ارز منوط به آزادسازی منابع مالی ما نیست و تا جایی هم که من می‌دانم صحبتی با کره جنوبی در این رابطه صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد که در همین شرایط کنونی هم ایشان اذعان داشتند که قیمت ارز بالاتر از قیمت واقعی آن است و می تواند پایین ترهم بیاید.

 

او گفت: در واقع انتظار پایین آمدن قیمت ارز و سکه انتظاری واهی نیست. ارقام کنونی غیرواقعی هستند و این واقعیت تلخ اقتصاد ایران است. هر چه به سمت انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پیش می رویم تعیین قیمت ارز می تواند سیاسی شود؛ به همین دلیل است که انتظار کاهش قیمت ارز به وجود آمده است.

 

این اقتصاد دان تأکید کرد: به نظر من این انتظار غیر واقعی نیست. به علاوه با برخی از اقدامات مجلس و تاکید بر اینکه منابع کسری بودجه از منابع مالیاتی تامین شود، فشار بر بخش ارز را کمتر می کند. این موارد اقداماتی است که تا حدودی می تواند در جهت کاهش قیمت ارز موثر واقع شود.

 

راغفر اظهار داشت: به نظر من قیمت ارز می‌تواند خیلی پایین تر از ارقامی که گفته می‌شود، یعنی  ۱۶ و ۱۷هزار تومان، هم بیاید مشروط بر اینکه اولا مدیریت هزینه داشته باشیم و هزینه‌ها را هدر ندهیم و دوم اینکه منابع درآمدی خود را به سمتِ بخش‌های مالیاتی معطوف کنیم.

 

او ادامه داد: ظرفیت‌های مالیاتی بسیار بزرگی وجود دارد. بسیاری از معافیت‌های مالیاتی و پرداخت رانت های انرژی را باید کاهش داد و هزینه‌های دولت را کم کرد. درآمدهای دولت باید افزایش پیدا کند. دولت همچنین می تواند در بخشی از سود بنگاه‌های بزرگ که یارانه‌های گسترده ‌ای می گیرند، شریک شود و بخشی از یارانه‌هایی را که می دهد از آنجا تأمین کند.

 

این استاد دانشگاه گفت: منابع مالیاتی خیلی گسترده ای  وجود دارد؛ از جمله مالیات بر خرید و فروش سکه، ارز، زمین و مسکن به خصوص مسکن لوکس، مالیات بر دارایی‌ها و ثروت می‌ تواند بر افزایش درآمد دولت تأثیرگذار باشد و از افزایش قیمت ها جلوگیری کند. در واقع دولت باید بتواند منابع مالی خود را تأمین کند.

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر