کد خبر: 100460
A

محمدحسن آصفری: مذاکره با آمریکا فقط باید با «اذن رهبری» باشد/ دولت اجازه مذاکره ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی نوشت: اگر قرار است مذاکره صورت گیرد باید با اذن رهبر حکیم انقلاب باشد و دولت این اجازه را ندارد که بساط مذاکره تازه را پهن کند. یک بار به دولت این اجازه داده شد که با عنوان نرمش قهرمانانه پای میز مذاکره بنشیند اما دولت در این نرمش قهرمانانه نتوانست منافع ملت ایران را دنبال کند؛ از این رو نباید این اشتباه دوباره تکرار شود.

محمدحسن آصفری: مذاکره با آمریکا فقط باید با «اذن رهبری» باشد/ دولت اجازه مذاکره ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدحسن آصفری نماینده مجلس یازدهم در روزنامه وطن امروز نوشت:  ترامپ به آرزوی مجدد تکیه زدن به کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا برای دوره دوم نرسید و ناچار شد کاخ سفید را ترک کند. 

وی در حالی کاخ سفید را ترک کرد که امروز سوالات بسیاری در اذهان عمومی دنیا درباره عملکرد وی وجود دارد. وعده‌هایی که ترامپ درباره حل مشکلات اقتصادی، بالا بردن سطح بین‌المللی دولت آمریکا، ایجاد بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در آمریکا و کاهش تعداد بی‌خانمان‌ها در آمریکا و ایستادگی در برابر قدرت‌نمایی اقتصاد چین به مردم آمریکا داد ولی هیچ کدام عملیاتی نشد و امروز در برابر افکار عمومی این کشور باید پاسخگو باشد. 
اما بسیاری در ایران به دنبال این هستند بدانند آیا با آمدن بایدن مسیر حل مشکلات ایران و آمریکا هموار است یا نه؟ برخی درباره این مساله ادعا دارند که با روی کار آمدن بایدن تغییراتی در سیاست خارجی آمریکا رخ خواهد داد، بایدن به برجام برخواهد گشت و تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده را لغو خواهد کرد. 
اما گروهی دیگر بر این باورند تفاوتی بین ماهیت رفتاری بایدن و ترامپ وجود ندارد و سیاست‌های آمریکا مانند گذشته ادامه خواهد داشت. 
اما آنچه برای ما مهم است، این است که مادامی که توانمندی‌های داخلی کشور در عرصه‌های اقتصادی، بین‌الملل و دفاعی را بالا نبریم، چه بایدن در راس آمریکا باشد و چه ترامپ برای ما تفاوتی نخواهد کرد، زیرا در رفتار آمریکایی‌ها نسبت به انقلاب اسلامی تغییری ایجاد نخواهد شد. تا زمانی که سیاست‌مداران آمریکایی- چه جمهوری‌خواهان چه دموکرات‌ها- سیاست‌های رژیم صهیونیستی و لابی اسرائیلی در کنگره را اولویت کار خود قرار داده و دنبال می‌کنند هیچ اتفاقی در سطح روابط جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به وجود نخواهد آمد. 
نباید نگاه دولتمردان ما به این باشد که بایدن برای کشور ما آورده‌ای خواهد داشت، دستگاه دیپلماسی کشور به جای اینکه سبدهای خود را جلوی کاخ سفید بچیند، بهتر است از این فرصت برای مقاوم‌سازی کشور و افزایش توان داخلی استفاده کند. باید با ایجاد روابط سازنده با کشورهای همسایه بویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس جایگاه دیپلماسی خود را در سطح دنیا بالا ببریم. آن زمان است که قدرت چانه‌زنی ما در عرصه بین‌الملل بالا خواهد رفت و طرف آمریکایی مجبور خواهد شد خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را اجابت کند. جریانی که به دنبال سازش با آمریکا بدون دریافت هیچ امتیازی است باید بداند ما یک بار به آمریکایی‌ها در موضوع برجام اعتماد کردیم و هنوز چوب این اعتماد بدون ‌تدبیر را می‌خوریم. آمریکا هنوز حاضر نشده به تعهدات خود عمل کرده و تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال کرده را لغو کند. آنها پا را فراتر گذاشته و از برجام خارج شدند و سردار محبوب ما را هم شهید کردند. اگر قرار است مذاکره‌ای صورت گیرد لازمه آن مقدماتی است که شامل لغو تحریم‌ها می‌شود و تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشده است، هرگونه مذاکره با آمریکا اشتباه محض است. 
اگر قبل از پیروزی بایدن چراغ سبز‌هایی برای ادامه مذاکرات نشان داده می‌شد، باید بدانیم آمریکا رفاقت را نمی‌فهمد و پایبند هیچ پروتکل بین‌المللی نیست. باید مانند خودشان موضع‌گیری کنیم، هر زمان در برابر آمریکا کوتاه آمدیم، آنها پا را فراتر گذاشتند. 
اگر قرار است مذاکره صورت گیرد باید با اذن رهبر حکیم انقلاب باشد و دولت این اجازه را ندارد که بساط مذاکره تازه را پهن کند. یک بار به دولت این اجازه داده شد که با عنوان نرمش قهرمانانه پای میز مذاکره بنشیند اما دولت در این نرمش قهرمانانه نتوانست منافع ملت ایران را دنبال کند؛ از این رو نباید این اشتباه دوباره تکرار شود. آمریکا لااقل باید خسارت‌هایی که در طول 7 سال گذشته بر ملت ایران وارد شده را جبران کند، تحریم‌ها را لغو کرده و بعد از آن درباره هرگونه مذاکره دیگری تصمیم‌گیری کند. 
آمریکا تا زمانی که سیاست‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی را دنبال می‌کند، منافعش در مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نیست. زمانی آمریکا می‌تواند صحبت از مذاکره کند که نیازی به اجازه گرفتن از تل‌آویو نداشته باشد. دولت به جای آنکه توان دستگاه دیپلماسی را برای مذاکره با آمریکا خرج کند باید به دنبال تقویت سیاست خارجی باشد؛ دنیا تنها آمریکا نیست، بسیاری از کشورها امروز توانسته‌اند بدون اتکا به آمریکا به قله‌های پیشرفت و موفقیت دست پیدا کنند. 
کسانی که فکر می‌کنند با روی کار آمدن بایدن و رفاقت برخی اعضای دولت بایدن با دستگاه دیپلماسی می‌توانند دوباره پای میز مذاکره بنشینند، بدانند نمی‌توان در برابر افرادی چون «وندی شرمن» ذوق‌زده شد. اینها کسانی هستند که یک بار در برابر آنها مذاکره کردیم اما هیچ کدام بدون اجازه لابی صهیونیسم هیچ گامی برنخواهند داشت. نباید یک بار دیگر فریب لبخند‌های امثال شرمن را بخوریم، چرا که اگر یک بار دیگر در برابر آمریکا فریب بخوریم، راه برگشتی برای ما باقی نخواهد ماند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر