کد خبر: 100474
A
دیده بان ایران:

عبور نمایندگان از خط ویژه «قانونی» است؟

نمایندگان مجلس به واسطه مسئولیت‌شان این مجوز را ندارند که در خطوط ویژه تردد کنند و تردد در خطوط ویژه، اعم از پلیس، اورژانس و آتش نشانی نیز دارای ضوابط خاصی است.

عبور نمایندگان از خط ویژه «قانونی» است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ ماجرای سیلی زدن اصغر عنابستانی به صورت سرباز وظیفه شناس پلیس راه بار دیگر این سوال را در بین مردم و کاربران در شبکه های اجتماعی مطرح می کند که آیا تردد خودروهای خاصی که حامل شخصیت های سیاسی است از خط ویژه قانونی است؟

خطوط ویژه در سال های اخیر تبدیل به جولانگاه سایه های محوی شده که از پسِ شیشه های دودی خودروهای LED دارشان، مردم و قانون را پشت سر می گذارند؛ خانم ها و آقایانی که تنها به واسطه رنگ به رنگ شدن لامپ های قرمز و آبی چراغ های گردان روی داشبورد، خود را محق راندن در هر لاین و سبقت گرفتن از هر خودرویی می دانند؛ سایه های محوی که به قول معروف صدای «ویژه رانی»شان زمانی در می آید که تصادفی، حادثه ساز شود.

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس وقت راهور تهران بزرگ در  اسفند ۱۳۹۴ در پاسخ به سوال فوق گفته بود: علاوه بر مجوز تردد اتوبوس‌های درون‌شهری از خطوط ویژه، خودروهای امدادی و انتظامی از جمله اورژانس، پلیس و آتش‌نشانی نیز در حین ماموریت خود مجوز دارند تا برای تسریع در انجام ماموریت‌، از این خطوط تردد کنند.

وی ادامه می دهد: علاوه بر این موارد، دستورالعمل روشنی نیز به منظور امکان تردد برخی شخصیت‌ها و مقامات در شرایط خاص از این خطوط ویژه صادر شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه پلیس، حساسیت ویژه‌ای بر کنترل تردد خودروها از خطوط ویژه دارد، در پاسخ به این سوال که آیا صرف داشتن چراغ‌ LED، می‌تواند مجوزی برای تردد خودروها از خطوط ویژه باشد، خاطرنشان می کند: تردد در خطوط ویژه، دارای ضوابط خاص و روشنی است و صرف داشتن چراغ ‌LED، مجوز تردد در این خطوط نیست و پلیس در مواجه با خودروهایی که بدون توجه به ضوابط تردد در این خطوط از این معابر تردد می‌کنند، با متخلفان به شدت برخورد خواهد کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ پیش از این نیز در واکنش به شایعاتی در خصوص تلاش برخی نمایندگان برای اخذ مجوز تردد در خطوط ویژه گفته بود: تاکنون هیچ مجوزی به هیچ یک از نمایندگان مجلس برای تردد در خطوط ویژه داده نشده و اعطای چنین مجوزی به نمایندگان، به هیچ وجه صحت نداشته و کذب محض است.

حسینی خاطرنشان کرده بود: نمایندگان مجلس به واسطه مسئولیت‌شان این مجوز را ندارند که در خطوط ویژه تردد کنند و تردد در خطوط ویژه، اعم از پلیس، اورژانس و آتش نشانی نیز دارای ضوابط خاصی است.

گفتنی است در مجلس نهم در برخی از شبکه‌های اجتماعی شایعه‌ای منتشر شده که طی آن اعلام شده بود، که مجلس شورای اسلامی خودروهای ویژه‌ای را در اختیار نمایندگان قرار داده است که نمایندگان مجلس با استفاده از این خودروها می‌توانند در خطوط ویژه تردد کنند. در این شایعه آمده بود که تاکنون این خودروها در اختیار 60 تن از نمایندگان قرار گرفته است.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر