کد خبر: 100607
A

مجازات کیفری سیلی زدن به سرباز چیست؟

ماجرای درگیری نماینده مجلس با سرباز وظیفه راهور، همچنین ماجرای سیلی زدن نماینده به صورت سرباز یا هل دادن نماینده توسط سرباز حواشی زیادی بود که این اتفاق به دنبال خود داشت.اما از لحاظ قانونی مجازات کیفری سیلی زدن چیست؟ و برخورد با نماینده با مامور قانون چه مجازاتی دارد؟

مجازات کیفری سیلی زدن به سرباز چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در چند روز گذشته و هم زمان با انتشار فیلمی از جر و بحث سرباز راهور تهران بزرگ با نماینده مجلس حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشت. حالا با گذشت چند روز از این ماجرا هم پلیس اظهارنظر کرده و هم نماینده ای که متهم به سیلی زدن است بیانیه ای صادر کرده است.

درکنار همه حواشی هایی که این ماجرا به دنبال داشت حالا یک سوال به وجود می آید مجازات کیفری سیلی زدن از نظر قانون مجازات اسلامی چیست؟

مجازات تمرد

قانونگذار در ماده 607 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، مجازات تَمَّرُد (سرپیچی) نسبت به ماموران دولت را ذکر کرده است:

"هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید تَمَّرد محسوب می‌شود و‌مجازات آن به شرح ذیل است:

۱_ هر گاه مُتِمَرِد (فردی که از فرمان مامور قانون سرپیچی نماید) به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دو سال

۲_ هر گاه مُتِمَرِد در حین اقدام دست به اسلحه برد، حبس از یک تا سه سال

۳_ در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال."

همچنین قانونگذار موردی را هم پیش بینی کرده است که اگر مُتِمَرِد در هنگام سرپیچی از دستور، جرم دیگری نیز مرتکب بشود، به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد.

مجازات توهین

در ماده 609 قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره شده است:

"هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا‌نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و‌ شهرداری ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای‌نقدی محکوم می‌شود."

مجازات سیلی زدن

ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی زدن افراد به نحوی که ردی بر جا نماند (مانند سیلی)را این گونه جرم انکاری کرده است: در مواردی که رفتار مرتکب نه موجب آسیب و عیبی در بدن گردد و نه اثری از خود در بدن برجای بگذارد ضمان منتفی است لکن در موارد عمدی در صورت عدم تصالح، مرتکب به حبس یا شلاق تعزیری درجه هفت محکوم می‌ شود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر