کد خبر: 100724
A

وظیفه نهاد اجماع‌ساز چیست؟

عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان گفت: انتظار می‌رود نهاد اجماع‌ساز که متشکل است از دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب و تعدادی عضو حقیقی که بنابه سازوکاری که دوستان تعیین کردند، انتخاب شدند، ماموریت حداکثرسازی انسجام، وحدت و همگرایی میان اصلاح‌طلبان را دنبال کند.

وظیفه نهاد اجماع‌ساز چیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن رسولی، عضو حقیقی نهاد اجماع‌ساز درباره این تشکل تازه‌ تاسیس در جریان اصلاحات و اهداف و ماموریت‌های آن توضیحاتی در ادامه ارائه داده است:
 
آقای رسولی! اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز انتخاب شده و این نهاد به‌زودی شروع به کار می‌کند؛ به نظر شما این نهاد تا چه میزان در پیشبرد اهداف جریان اصلاحات موثر و موفق خواهد بود؟

 

ما اصلاح‌طلبیم و باید هر کاری که برای پیشبرد اهداف این اصلاحات لازم باشد، انجام دهیم و نباید از قبول مسوولیت‌ها شانه خالی کنیم. اما لازم به ذکر است که من در فرآیند انتخاب این فهرست ۱۵ نفره تعیین‌کننده نبودم. شاید دوستان تصورشان این بوده که من عضو شورا‌ی‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بودم، پس مشکلی با حضور در این نهاد نیز ندارم؛ بنابراین نام بنده را نیز در فهرست نهایی قرار داده‌اند ولی در این باره با من صحبتی نشده است. در توضیح میزان اثرگذاری این نهاد باید بگویم که تنها بخشی از موضوع انتخابات به جریانات سیاسی از جمله جریان اصلاحات مربوط است و سایر ابعاد آن، متاثر از تصمیماتی است که دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط در حوزه نظارت و اجرا -‌ ازجمله شورای نگهبان، وزارت کشور و هیات‌های اجرایی- اتخاذ می‌کنند. در این عرصه رقابت سیاسی انتخابات، آنچه به جریان اصلاحات مربوط می‌شود، نقش و جایگاه این نهاد اجماع‌ساز، حداکثرسازی همگرایی و وفاق بین احزاب و سایر ظرفیت اصلاح‌طلبی است. درنتیجه نهاد اجماع‌ساز می‌کوشد که مجموعه اصلاحات برای سطح عملیاتی به یک پیوستگی و انسجامی قابل‌قبول برسد. در گذشته هم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همین وظیفه را برعهده داشت و در آینده نیز تبعا انتظار می‌رود این نهاد تازه‌تاسیس که متشکل است از دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب و تعدادی عضو حقیقی که بنابه سازوکاری که دوستان تعیین کردند، انتخاب شدند، ماموریت حداکثرسازی انسجام، وحدت و همگرایی میان اصلاح‌طلبان را دنبال کند.

 

باتوجه به برخی انتقادها نسبت به نحوه عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آیا می‌توان امیدوار بود که این نهاد تازه‌تاسیس به سرنوشت شورای‌عالی دچار نشود؟

 

باید توجه داشته باشیم که ساختار این نهاد جدید با عنوان نهاد اجماع‌ساز با ساختار شورای‌عالی ‌سیاستگذاری اصلاح‌طلبان چندان تفاوتی ندارد و عملا تنها اعضا تغییر کرده‌اند. دبیران کل احزاب که پیش از این هم حضور داشتند و درمورد سایر افرادی که با عنوان اعضای حقیقی به این جمع اضافه شدند، شاهد تغییرات نسبت به گذشته هستیم ولی فلسفه وجودی، رسالت و کارکرد آن نسبت به شورای عالی سیاستگذاری تغییری نکرده است. اما درباره سرنوشت آن باید گفت که این نهاد، به ‌نحوی یک شورای عالی محسوب می‌شود. اتفاقا در جریان اصولگرا نیز همین وضع حاکم است. اصولگرایان در هر یک از فصول و مقاطع انتخاباتی، از تابلوهایی متفاوت برای اجماع‌سازی استفاده کردند و به نظر من این یک انتخاب اجتناب‌ناپذیر است که متوجه هر دو جریان سیاسی است. چون تعدد احزاب کنار سایر عواملی که کاهش‌دهنده قوام و استحکام احزاب گسترده هستند، باعث شده هر دو جریان سیاسی، به ناچار دست به دامان سازوکاری از جنس چنین نهادهایی شوند. قطعا بهتر خواهد بود که نظام سیاسی، حقوقی، حزبی و انتخاباتی کشور به گونه‌ای اصلاح شود که احزاب پرشمول به لحاظ حوزه نفوذ، راسا این نقش را ایفا کنند ولی در حال حاضر این شرایط مهیا نیست و در دوره گذار هستیم. بنابراین برای جلوگیری از تفرق و عدم انسجام، چاره‌ای نیست، مگر استفاده از چنین نهادهایی.

 

منبع: روزنامه اعتماد 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر