کد خبر: 100774
A

پرویز سروری: رفتار روحانی نوعی «دیکتاتوری» است/ روحانی یک مجلس تشریفاتی و بی‌خاصیت می خواهد

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره بودجه 1400 گفت: دولت باید از این رفتار دست بردارد و بداند هر کس پیشه استبداد را در پیش بگیرد در جمهوری اسلامی با مخالفت جدی مواجه خواهد شد.

پرویز سروری: رفتار روحانی نوعی «دیکتاتوری» است/  روحانی یک مجلس تشریفاتی و بی‌خاصیت می خواهد

به گزارش دیده بان ایران؛ «پرویز سروری» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر نپذیرفتن تغییر شاکله بودجه از سوی دولت گفت: این رفتار یک دیکتاتوری بسیار روشن و شفاف است و رئیس جمهور به مجلس اعلام کرده که شما در کار قانون‌گذاری هم باید تابع برنامه‌ریزی دولت باشید.

وی ضمن عجیب خواندن اظهارات رئیس جمهور، افزود: به جای آنکه مجلس ریل‌گذار باشد، دولت برای مجلس ریل‌گذاری می‌کند و حرف رئیس جمهور به این معنی است که مجلس باید بودجه ما را تصویب کند.

سروری با بیان اینکه از نظر رئیس جمهور، مجلس باید یک مجلس تشریفاتی، بی خاصیت و کاملا مسلوب‌الاختیار باشد ادامه داد: از نظر ایشان دولت فعال ماتشاء است و مجلس باید هر آنچه دولت می‌خواهد را اجرایی کند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه این نگاه، چیزی شبیه نگاه پادشاهی به مجلس است افزود: از حرف رئیس جمهور چنین برمی‌آید که مجلس باید ریل‌پذیر باشد نه ریل‌گذار و مجلس نباید در بودجه‌ای که دولت طراحی کرده دخالتی کند و اگر مجلس کاری انجام دهد، دولت مخالفت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این نگاه منجر به ایجاد هرج و مرج می‌شود افزود: اگر مجلس بخواهد با چنین رویکردی عمل کند بهتر است منحل شود تا اینکه این روند تحقیرآمیز را ادامه دهد.

سروری مجلس فعلی را انقلابی و متفاوت از مجلس قبل دانست و تأکید کرد: به نظر می‌رسد رئیس جمهور هنوز متوجه این مسئله نیست و نمی‌داند این مجلس مجلسی نیست که بتواند با آن اینگونه رفتار کند؛ هرچند این مجلس در تلاش است تا به دولت برای برداشتن بار مشکلات از روی دوش مردم کمک کند اما مجلس انقلابی نمی‌پذیرد که دولت برای او خط مشی تعیین کرده و از موضع قدرت با او صحبت او را مسلوب‌الاختیار کند.

نماینده سابق مجلس طرح این مسائل را حاشیه‌های بی خاصیت دانست و اظهار کرد: به نظر من بهتر است رئیس جمهور به جای پرداختن به این حواشی، در ریل‌گذاری مجلس حرکت کند و در آن صورت است که خواهیم دید ایجاد رفاه و حل مشکلات مردم سرعت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تقابل با مجلس به معنای تضییع حقوق ملت است ادامه داد: دولت نباید با مجلسی که از دل مردم برآمده و امروز تمام همت خود را برای حل مشکلات مردم قرار داده است مقابله کند بلکه باید او را به عنوان پشتیبان و کمک‌حال خود ببیند که تلاش دارد برای حل مشکلات مردم با دولت همراهی کند.

سروری با بیان اینکه دولت نباید از  روش مجلس برای حل مشکلات مردم سوءاستفاده کند افزود: دولت نباید تصور کند که انعطاف مجلس در مقابل دولت به معنای سلب اختیار از مجلس است؛ به نظر من مجلس این نوع تهدیدات را برنمی‌تابد و حتما در راستای مأموریت و وظایف خود برای حل مشکلات مردم لحظه‌ای کوتاهی و مماشات نخواهد کرد.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه قانون وظایف دولت و مجلس را کاملا روشن و شفاف مشخص کرده ادامه داد: سر باز زدن دولت از اجرای بودجه‌ای که تصویب می‌شود تخلف از قانون و مستوجب پیگرد قانونی است.

وی با بیان اینکه مردم به عنوان مهم‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده دولت و مجلس این موضوع را برنخواهند تافت اظهار کرد: علاوه بر موارد مذکور، سازوکارهای دیگری برای برخورد با رئیس جمهور در صورت مخالفت با قانون بودجه وجود دارد که این سازوکارها به دولت اجازه خودکامگی را نخواهد داد.

سروری ادامه داد: دستگاهی‌های نظارتی، کنترلی و قضایی با قدرت انجام وظیفه خواهند کرد؛ دولت باید از این رفتار دست بردارد و بداند هر کس پیشه استبداد را در پیش بگیرد در جمهوری اسلامی با مخالفت جدی مواجه خواهد شد.

نماینده سابق مجلس در پایان گفت: من یقین دارم که دولت در این راستا حرکت نخواهد کرد و در ریل‌گذاری انجام شده از سوی مجلس به فعالیت خواهد پرداخت.

منبع: راه دانا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر