کد خبر: 100927
A

قرایی مقدم: اجرای طرح هایی بر پایه مشارکت شهروندان مانند آرزوهایی تهران می تواند؛ مفهوم محله را احیاء کند

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس: حضور شهروندان در فضای مجازی یکی از راه هایی دخالت دادن آنها در مشارکت عمومی است؛ مدیریت شهری ناچار است راهکار هایی برای تشویق شهروندان برای مشارکت بیشتر در محلات فراهم کند. اجرای طرح هایی بر پایه مشارکت شهروندان مانند آرزوهایی تهران می تواند؛ مفهوم محله را احیاء کند.

 قرایی مقدم: اجرای طرح هایی بر پایه مشارکت شهروندان مانند آرزوهایی تهران می تواند؛ مفهوم محله را  احیاء کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کمپین آرزوهای تهران چند روزی است مجدداً آغاز به کار کرده است. زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران که از ایده پردازان این کمپین بوده می گوید :"این کمپین پویشی است با هدف اعتمادسازی میان شهروندان و مدیریت شهری که علاوه بر توسعه محلات بر مبنای نظر شهروندان آموزش شهروندی را نیز به همراه خواهد داشت."

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در پاسخ به این پرسش که سنجش عملکرد و توجه به خواست شهروندان چه تاثیری در سیمای شهری  و مشارکت مردم دارد به دیده بان ایران  گفت:

در شهرهای بزرگ مانند تهران؛ مفهوم محله مانند گذشته وجود ندارد بنابراین با توجه به خواست شهروندان می توانیم آنها را در تصمیم گیری ها مشارکت دهیم. متاسفانه بافت محلی مناطق مختلف تهران در سال اخیر به دلیل اجرا شدن مگا پروژه هایی مانند اتوبان و.. از میان رفته است. ما اکنون می بینیم که ارتباط بین شهروندان و مسئولیت پذیری آنها از میان رفته است.به معنای بهتر ناچار هستیم ادعا کنیم مفهوم "محله " و هم محله ای در بسیاری نقاط تهران از میان رفته و این حس تعلق در خاطره ذهنی شهروندان وجود ندارد. 

این جامعه شناس در خصوص راه اندازی کمپین های مجازی مانند کمپین آرزوهای تهران گفت: با توجه شرایط جدید جامعه شهری، مشکلات اقتصادی و همچنین ورود نا متوازن جامعه ایرانی به دوره پسا مدرن ناچاریم از فضای مجازی بهره بگیریم. 

حضور شهروندان در فضای مجازی یکی از راه هایی دخالت دادن آنها در مشارکت عمومی است؛ مدیریت شهری ناچار است  راهکار هایی برای تشویق شهروندان برای مشارکت بیشتر در محلات فراهم کند. اجرای طرح هایی بر پایه مشارکت شهروندان مانند آرزوهایی تهران می تواند؛ مفهوم محله را  احیاء کند. 

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: توجه به خواست شهروندان رابطه مستقیمی با اظهار رضایت آنها از وضع زندگی می شود.  شورایاری ها و معتمدین محلات، در سال های گذشته می توانستند اعتماد مردم را جلب کنند و آنها در تصمیمات مشارکت دهند اما ناکارامدی شورایاری ها ما را ناچار می کند از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر