کد خبر: 100940
A
دیده بان ایران:

«رفع حصر آیت الله منتظری» چگونه اتفاق افتاد؟

معظم له از آیت الله امینی که با آقای منتظری سابقه رفاقت داشته اند، خواستند که بدون اعلام رسمی، مصاحبه یا ثبت و ضبط شخصا نزد آقای منتظری رفته و شفاها از ایشان قول بگیرند که پس از برداشته شدن حصر غیر از درس و بحث و کارهای خودشان به کارهای ضد نظام دست نزنند… اما زمانی که آیت‌الله امینی برای این کار به منزل آقای منتظری رفتند که ایشان آیت‌الله امینی را راه نداده و گفتند یا دستور می‌دهند حصر بداشته شود یا اینکه هیچکس حق ندارد وارد شود."

«رفع حصر آیت الله منتظری» چگونه اتفاق افتاد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ امروز مصادف است با سالگرد رفع حصر آیت الله حسینعلی منتظری که در تاریخ  ۱۰ بهمن ۸۱ و پس از ۶۳ ماه صورت گرفت و بخشی از محدودیت های ایجاد شده علیه ایشان با نظر مساعد رهبری برطرف گردید.

هر چند درباره رفع حصر این فقیه فقید حرف و حدیث های بسیاری مطرح شده است اما ذکر چند نکته درباره این موضوع ضروری است که در پی خواهد آمد:

چندی پس از اعلام خبر رفع حصر نصف و نیمه آیت الله منتظری در حالیکه حجت الاسلام یونسی وزیر اطلاعات وقت از رفع حصر کامل آیت الله منتظری خبر داده بود، دفتر این مرجع تقلید راحل در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۹ با صدور اطلاعیه ای این خبر را خلاف واقع عنوان کرده و اعلام داشت: "اگر منظور از رفع حصر کامل اجازه‌ی بیرون آمدن از منزل و ملاقات دیگران باشد، این امر تحقق یافته است؛ ولی متاسفانه امور دیگر به حالت عادی برنگشته و همچون دوران حصر می‌باشد."

جالب تر این که هنوز چند صباحی از آزادی آیت الله منتظری نگذشته بود که جناب یونسی وزیر اطلاعات دولت آقای خاتمی در جلسه خانه احزاب چنین اظهار کرد: "صحبتهای امام برای ما حجت است و اجازه نمی‌دهیم کسی منتظری را وارد فعالیت های سیاسی کند. این عمل جرم است و با شدت با آن برخورد می‌کنیم. و از احزاب خواسته که به دیدار آقای منتظری نروند."

مرحوم مروی معاون وقت قوه قضائیه و با استناد به کتاب”مجموعه سخنرانی های هفتمین نشست آموزشی ائمه جمعه” به شرح زیر روایت کرده‌اند:

زمانی آیت الله امینی پیغام دادند که قصد داریم در جامعه مدرسین راجع به حصر آقای منتظری بحث کنیم، حال می‌خواهیم بدانیم آیا مقام معظم رهبری این کار را می پسندید یا خیر، اگر ایشان نمی خواهند کسی وارد این بحث شود، به ما اعلام نمایید که وارد بحثی که مورد رضایت آقا نیست، وارد نشویم، مقام معظم رهبری در پاسخ فرمودند: این کار هیچ اشکالی ندارد و من از خدا می خواهم که آقابان بتوانند طرحی برای رفع حصر ارائه دهند.

پس از مطرح شدن قضیه حصر در جامعه مدرسین، آیت الله امینی خدمت آقا رسیدند و رهبری فرموند: من قصد ندارم در این قضیه امر و نهی کنم که این حصر برداشته شود یا نشود چرا که باری برداشتن حصر از جایی که ممکن است کانون فتنه، مایه انحراف جوانان و سبب امید بستن دشمن شود حجت شرعی لازم است تا بتوان در روز قیامت بدان تمسک کرد. معظم له از آیت الله امینی که با آقای منتظری سابقه رفاقت داشته اند، خواستند که بدون اعلام رسمی، مصاحبه یا ثبت و ضبط شخصا نزد آقای منتظری رفته و شفاها از ایشان قول بگیرند که پس از برداشته شدن حصر غیر از درس و بحث و کارهای خودشان به کارهای ضد نظام دست نزنند… اما زمانی که آیت‌الله امینی برای این کار به منزل آقای منتظری رفتند که ایشان آیت‌الله امینی را راه نداده و گفتند یا دستور می‌دهند حصر بداشته شود یا اینکه هیچکس حق ندارد وارد شود."

‌…اوضاع به همین منوال بود تا اینکه یکی از وزرا که با بیت آقای منتظری مرتبط است در هیات دولت گزارش داد که حال آقای منتظری خوب نیست و ایشان به علت محصور بودن روزی ۱۶ تا ۱۷ ساعت می خوابند که برای فرد در این سن علامت خوبی نیست. در آن جلسه آقای خاتمی به وزیر بهداشت دستور داد یک تیم پزشکی به قم بفرستند تا گزارشی از وضعیت جسمی ایشان تهیه کنند.

معاون وزیر بهداشت که پزشک خوبی است همراه یک تیم پزشکی به قم رفته و طی گزارش اعلام می کنند حصر آقای منتظری سبب شده است که ایشان دلمردگی و افسردگی پیدا کند. زمانی که آقای خاتمی در جلسه هفتگی خود با مقام معظم رهبری این قضیه را عنوان می کنند که شورای عالی امنیت ملی این قضیه را پیگیری کنند.

لازم به ذکر است که در این قضیه نامه آقای طاهری یا نامه نمایندگان مجلس کوچکترین تاثیری بر اراده الهی آقا نداشته اند و اصولا اینها کوچکتر از آن هستند که بتوانند در برابر ایمان آقا ابراز وجود نمایند. مقام معظم رهبری همواره بر حسب تکلیف شرعی خویش عمل نموده و به قضایایی که ممکن است در نظر برخی مهم باشد اعتنایی ندارند؛

یکی از بزرگان به آقا گفته بود ممکن است دستور شما به کمسیون‌امنیت‌ملی را معلول و متاثر از نامه آقای طاهری و نمایندگان مجلس بدانند در این صورت آقای طاهری در چشم مردم بزرگ می‌شود؛ لذا بهتر است کمی صبر کنید تا آبها از آسیاب بیافتد. آقا در پاسخ فرمودند: من در برنامه ها و موضع گیری های خود اینگونه محاسبه نمی کنم و صرفا تابع تکلیف شرعی خویش هستم و غیر از حجت شرعی چیزی برایم مهم نیست. من تا دیروز حجت شرعی داشتم ولی امروز اینکه کار من به حساب زید و عمرو گذاشته شود برای من حجت شرعی محسوب نمی شود لذا بنده با توجه به بیماری آقای منتظری نمی توانم ایشان را به این بهانه که ممکن است آقای طاهری بزرگ شود، در حصر نگه دارم؛ چرا که در این صورت در روز قیامت نمی توانم پاسخگو باشم.

…در هر حال حضرت آقا فرمودند که اگر بیماری ایشان معلول حصر است حصر را برداشته و فکری برای درمان ایشان بنمایید. شورای امنیت ملی نیز به بررسی کار پرداختند و تاکنون کار به اینجا کشیده است. امیدوارم عاقبت امر خیر باشد.” (1)


با این حال حسن روحانی در اردیبهشت ۱۳۹۲ و هنگامی که قصد  حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را داشت در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرده بود که" "جلسات متعدد با هماهنگی همه دستگاه های مسئول در این رابطه برگزار کردم و در نهایت توانستم نسبت به رفع حصر آقای منتظری اقدام کنم. بنده درباره این حضور اجماع همه را حاصل کردم و برداشتن حصر آیت الله منتظری در نهایت با نامه من صورت گرفت."

 

منبع: دیده بان ایران

1- از گزارش اکبر اعلمی درباره حصر

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر