کد خبر: 101001
A

فرهنگی: از روحانی برای حضور در جلسه بررسی کلیات بودجه دعوت شده است

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه نظم و انضباط داده است گفت که از رئیس جمهور برای حضور در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ دعوت می‌شود، ولی این که تشریف بیاورند یا خیر ما از آن اطلاعی نداریم.

فرهنگی: از روحانی برای حضور در جلسه بررسی کلیات بودجه دعوت شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد حسین فرهنگی در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه در نشست خبری در توضیح جزئیات نشست غیر علنی پارلمان ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: امروز در جلسه غیر علنی نزدیک به دو ساعت بحث بودجه را داشتیم علت این که این جلسات به صورت غیر رسمی و غیر علنی برگزار می شود آن است که باید در جلسات رسمی ضوابط و آیین نامه را رعایت کرد و تقسیم بندی ها برای صحبت کردن تمامی نمایندگان مطابق با آیین نامه در جلسه رسمی امکان پذیر نیست.

وی افزود: در این جلسه رئیس تلفیق در دو نوبت یعنی ابتدا و انتهای نشست و نایب رئیس تلفیق در ابتدای نشست توضیحاتی را بیان کرد ۱۰ نفر از نمایندگان هم دیدگاه های خود را مطرح کردند از جمله نقاط قوت بودجه را شفافیت، توجه به پروژه های عمرانی در قالب محرومیت زدایی، تفویض اختیار در استانها، کاهش تمرکزگرایی، انضباط بودجه به خصوص در بودجه شرکتهای عمرانی بیان شد.

وی افزود: مخالفان معتقد بودند که وقتی دولت با مجلس همراهی نمی کند چه دلیلی دارد که مجلس بودجه را تصویب کند دولت هم این نوع بودجه ریزی را قبول ندارد. مخالفان به مواردی درجزئیات بودجه اشاره داشتند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع بندی گفت: در این جلسه رای گیری صورت نگرفت و جلسه بدون تصمیم گیری پایان یافت؛ این نشست در حد بیان دیدگاه ها و نظرات نمایندگان بود.

فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی از تصویب یا عدم تصویب کلیات لایجه بودجه گفت: در این جلسه رای گیری نشد و نمایندگان دیدگاه هایشان را بیان کردند. حرف مخالفان این بود که لایحه دولت به معنای بودجه نویسی نیست از جمله آن اجازه جابجایی ۶۰ درصدی در بودجه جاری و ۴۰ درصدی در بودجه عمرانی اشاره داشتند. البته کمیسیون تلفیق سعی کرده نظم و انضباطی به بودجه دهد که در صورت تصویب کلیات این انضباط جاری و حاکم خواهد شد.

وی با بیان این که مجلس سه شنبه کلیات بودجه را مورد بررسی قرار می دهد در توضیح روند بررسی کلیات گفت: در ابتدا مخالفان و موافقان صحبت می کند و بعد نوبت به توضیحات نماینده دولت است اگر رئیس جمهور به مجلس تشریف بیاورند توضیحات می دهد وگرنه آقای نوبخت توضیح خواهند داد. در هر صورت پیش بینی آن است در روز سه شنبه تکلیف کلیات مشخص شد در صورت تصویب کلیات مجلس بلافاصله وارد جزئیات می شود که در ابتدا بخشهای درآمدی و بعد هزنیه ای بررسی می شود.

وی درباره روزهای برگزاری جلسات مجلس برای بررسی بودجه گفت: مجلس هر روز به جز روزهای تعطیل جلسات علنی جهت بررسی بودجه خواهد داشت درباره پنجشنبه هنوز تصمیم گیری نشده است چون ادارات در تهران پنجشنبه تعطیل هستند در ادوار گذشته برای بررسی بودجه گاهی پنجشنبه جلسه برگزار می شد گاهی هم تشکیل نمی شد به هر حال امروز در هیات رئیسه درباره برگزاری جلسات در روز پنجشنبه بحث و تصمیم گیری صورت خواهد گرفت.

وی درباره این که آیا از رئیس جمهور برای حضور در جلسه بررسی کلیات بودجه دعوت شده گفت:از رئیس جمهور دعوت شده ولی این که تشریف بیاورند یا نه ما اطلاعی نداریم.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر