کد خبر: 101114
A

جلال جلالی زاده: باخت با کاندیدای اصلاح‌طلب بهتر از برد با کاندیدای غیر اصلاح‌طلب است

جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت گفت: اصلاح‌طلبان یک بار تجربه ائتلاف با کاندیدای غیر اصلاح‌طلب را داشته‌اند و آزموده را دوباره آزمودن خطا است لذا نباید هزینه بیشتری به جریان اصلاحات تحمیل کرد.

جلال جلالی زاده:  باخت با کاندیدای اصلاح‌طلب بهتر از برد با کاندیدای غیر اصلاح‌طلب است

به گزارش دیده بان ایران؛ کمی بیش از چهار ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده و اصلاح‌طلبان علاوه بر چالش تشکیل نهاد اجماع ساز، مشکلات بسیاری دارند. مثلا اینکه هنوز هم تکلیف انتخاب بین ائتلاف و عدم ائتلاف روشن نشده و در این باره تردید‌هایی وجود دارد. طیف‌های محافظه‌کارتر اصلاح‌طلب اگرچه اخیرا در مواضع اعلامی خود تعدیل ایجاد کرده‌اند، اما در نهان از ایده ائتلاف با گزینه غیراصلاح‌طلب حمایت کرده و سعی دارند که سایرین را به این نتیجه برساند که حمایت از فردی مثل علی لاریجانی بهتر از پافشاری بر برخی گزینه‌های اصلاح‌طلب است. گروه دیگری از اصلاح‌طلبان، اما این ایده را قبول نداشته و از مشارکت مشروط دم می‌زنند. این گروه مثل اتحاد ملتی‌ها حامی نظر تئوریسین‌هایی مثل سعید حجاریان بوده و اصرار دارند که اگر بنا به حذف گزینه‌های حداکثری اصلاح‌طلبان در رقابت‌های پیش رو است، بهتر است که نتیجه را واگذار کرده و نظاره‌گر باشند.
در راستای همین نگاه است که برخی مثل فیاض‌زاد می‌گویند «باختن در انتخابات با نامزد اصلاح‌طلب بهتر از پیروزی با یک غیراصلاح‌طلب است». جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت نیز همین نظر را دارد. او می گوید: «به نظر من قرار نیست در هر رقابت انتخاباتی، حتما پیروزی با یک طرف باشد. چه اشکال دارد که اصلاح‌طلبان هم در یک انتخابات آزاد و عادلانه حضور یابند و شکست بخورند؟! هیچ ایرادی ندارد. اما گر قرار باشد که یک طرف از همه توان، ظرفیت و امکانات مختلف استفاده کند و طرف دیگری محروم باشد، شکست ناگوار و نادرست خواهد بود».
وی افزود: «با این وجود، معتقدم که آقای فیاض زاهد درست است و باخت با کاندیدای اصلاح‌طلب بهتر از برد با کاندیدای غیر اصلاح‌طلب است. استفاده از کاندیدای نیابتی و اجاره‌ای قطعا اشتباه است، زیرا فقط هزینه بر گردن اصلاح‌طلبان می‌افتد و فردا آن کاندیدا و اطرافیان او از منافع قدرت بهرمند شده و پاسخگوی اصلاح‌طلبان نیز نخواهند بود».
این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «برای تصمیم‌گیری درباره استفاده از کاندیدای اصلاح‌طلب یا غیراصلاح‌طلب حتما باید فضا را سنجید. اما من معتقدم که اصلاح‌طلبان یک بار تجربه ائتلاف با کاندیدای غیر اصلاح‌طلب را داشته‌اند و آزموده را دوباره آزمودن خطا است لذا نباید هزینه بیشتری به جریان اصلاحات تحمیل کرد».
وی تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان اگر در این انتخابات شکست بخورد، باید دلایل شکست را پیگیری کرده و به بررسی آسیب‌ها بپردازند. اگر در دو دوره قبلی هم شکست خورده بودند حتما به تکاپو افتاده و فکر می‌کردند که دلایل شکست چه بوده و چه بسا که راه‌های موفقیت را پیدا کرده بودند».
این عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: «نمی‌شود که اصلاح‌طلبان در هر دوره به بهانه‌های مختلف از کاندیدای غیرهمسو و غیرهمفکر استفاده کنند و این ما را به نتیجه خوبی نمی‌رساند».
وی در واکنش به گروهی که معتقدند باخت اصلاح‌طلبان در انتخابات منجر به حذف این جریان از صحنه سیاست ایران خواهد بود، گفت: «این را واقعیت کشور تعیین می‌کند. اگر قرار باشد که کشور بر مبنای تک‌صدایی و تک‌حزبی بودن پیش برود، اصلاح‌طلبان در هر صورت حذف می‌شوند و فرقی هم ندارد که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند. اما اگرکشور به طرف تعادل و اعتدال پیش بروند و قرار باشد که از نیرو‌های مختلف با افکار مختلف استفاده شود، قطعا اینطور نخواهد شد، زیرا تک صدایی بودن معمولا به ضرر کشور تمام می‌شود و سرنوشت ناگواری را رقم می‌زند».
جلالی‌زاده با تاکید بر اینکه نباید از شکست در انتخابات به خاطر استفاده از کاندیدای اصلاح‌طلب ترسید، گفت: «به نظر من رای دهندگان و حامیان از اصلاح‌طلبان در انتخابات‌ها قطعا در هنگام خطر هم از این جریان حمایت می‌کنند و اجازه حذف این جریان را نمی‌دهند. چون حذف یک جریان ریشه‌دار و انقلابی مثل اصلاح‌طلبان حتما به ضرر کشور است و فکر نمی‌کنم که کسی از این بابت منتفع شود لذا نباید نگران این موضوع بود».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر