کد خبر: 101197
A

دولت به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس واکنش نشان داد/ علی ربیعی: آماده همکاری با مجلس را داریم

همزمان با رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس سخنگوی دولت اعلام کرد :دولت آماده است با همه توان خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند و درآمدهای واهی پیش بینی کنیم، انجام دهد.

دولت به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس واکنش نشان داد/ علی ربیعی: آماده همکاری با مجلس را داریم

به گزارش دیده بان ایران؛ علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به همزمانی این ایام با سالروز میلاد فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: فاطمه (س) الگویی جاودان در همه وجوه اجتماعی و کنشگری فعال در عرصه های اجتماعی و سیاسی در همه دوران هاست و در عین حال الگوی مادری فداکار و خانواده ای سرشار از مهر و عطوف و تربیت است. فاطمه زهرا (س) این وجوه به ظاهر ناهمگن را در یک منظومه سازگار قرار داده بودند.

دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه زنان

وی ادامه داد: نامگذاری زاد روز فاطمه (س) برای پاسداشت مقام مادران و زنان، روز مادر و زن را پر از معنی و مفهوم غنی ساخته است.با توجه به موانع مختلف برای حضور اثربخش زنان در عرصه های مختلف ما کماکان نیازمند سیاستگذاری های معطوف به زنان هستیم. در این میان شیوه سبک زندگی فاطمه زهرا (س) الگویی برای ما و مشی عملی ما می تواند باشد. ربیعی در ادامه به بیان بخشی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید در حوزه زنان اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی زمینه ای را فراهم ساخت که زنان با عبور از حضور آمرانه در تجدد کلیشه ای به حضوری خود انگیخته و همگانی در سپهر جامعه دست یافتند. حضور زنان در تظاهرات خیابانی و قرار گرفتن در مقابل گلوله ها در ۴ دهه قبل یک شگفتی عظیم بود که بی شک نشات گرفته از الگویی فاطمی در این عصر بود.

وی همچنین افزود:  پس از انقلاب اسلامی نرخ مشارکت سیاسی زنان همواره رو افزایش بوده و در انتخابات اخیر نیز مشارکت آنها بیش از مردان بود است. حضور زنان در عرصه های مدیریتی رو به افزایش بوده به نحوی که در سال ۹۲ این حضور حداکثر پنج درصد بود و هم اکنون ۲۴ درصد زنان در عرصه مدیریتی حضور دارند.

ربیعی سپس خاطرنشان کرد: در عرصه های علمی، زنان ما درخشش های بسیاری داشتند. هم اکنون ۳۳ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها را زنان تشکیل می دهند، که این نسبت پیش از انقلاب ۲ درصد بوده است. امروز دانشجویان دختر بیش از پسران روی صندلی های دانشگاه‌ها نشسته اند. همچنین در این سال‌ها با تمهیدات صورت گرفته در دولت حضور زنان در سازمان های مردم نهاد افزایش چشمگیر یافته است و امروز زنان پیشتازان خیر جمعی هستند.

 وی با بیان اینکه دولت نیز در راستای سیاستگذاری معطوف به زن، ۱۰ لایحه جدید حمایت از زنان مدیران و دختران را تهیه کرده است، گفت: در این دولت در حمایت از زنان ایرانی، قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی دنبال و در این ماهها اجرایی شد. همچنین اقدامات حقوقی برای حمایت زنان و کودکان با پیشبرد لایحه تامین امنیت زنان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان صورت گرفته است. طرح الگوسازی و اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده و مهارت ارتباطی در خانواده اجرایی شده و تقویت مهارت‌های فردی خانواده ها در بحران کرونا نیز اخیرا اجرایی شده است.

ربیعی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به زمینه های ایجاد شده برای مشارکت اقتصادی زنان بخش بیشتری از اشتغال های ایجاد شده در سال‌های اخیر به زنان اختصاص یافته است. در سالهای اخیر در بحث بازار کار نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۴% در سال ۹۲ به %۱۵.۵ افزایش یافته و سهم زنان از اشتغال سیر صعودی داشته، به عنوان مثال از ۲۳.۵ میلیون شاغلین کشور، بیش از ۳.۶۹.۰۰۰ نفر را زنان تشکیل می دهند. و در سال ۹۵ به ۶۶ درصدرسیده است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست خبری سخنگوی دولت افزود: طرح توانمندسازی زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار مبتنی بر مهارت افزایی و مشارکت دادن در کسب و کارهای خرد و الگوهای نوین اشتغال خانگی در کشور اجرایی شده است. در این راستا از تشکیل بیش از ۴۱۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایر و تعاونی زنان حمایت شده است.

وی ادامه داد: همچنین جهت تامین امنیت آینده زنان سرپرست خانوار بیش از دویست و بیست هزار نفر در چند سال اخیر از سوی دولت دارای بیمه تامین اجتماعی شده اند. سهم بیمه شده های زن از سال ۹۲ تا ۹۹ همواره رو به افزایش بوده است، یعنی زنان بیشتر وارد بازار کار رسمی شده اند و اکنون به ۲۰.۳% رسیده است.

ربیعی سپس گفت: از همین فرصت استفاده کرده و در ادامه موفقیت زنان ایرانی به سرکار خانم دکتر مژده روشن طبری مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد که با آرای اعضای شورای بین المللی ایزو برای اولین بار در تاریخ این سازمان به عنوان ریاست کمیته سیاستگذاری کشورهای در حال توسعه انتخاب و از ابتدای سال جاری میلادی به این سمت منصوب شدند، تبریک می گویم .

آخرین دستاوردهای کشور در حوزه فضایی

وی در ادامه  با اشاره به روز ملی فناوری فضایی گفت: امروز روز فناوری فضایی است. با عرض تبریک روز فناوری فضایی به تمام کنشگران و متخصیصن حوزه فضایی، خوشبختانه امروز پروژه های فضایی از مرحله تحقیقاتی وارد مرحله کاربردی و عملیاتی شده و علاوه بر ماهواره پارس ۱، به عنوان یک ماهواره پیشرفته سنجش از دور، ماهواره های ناهید ۱ و ۲، ظفر ۲، طلوع و بلوک انتقال مداری سامان هم مراحل نهایی خود را سپری می کنند.

سخنگوی دولت گفت: دسترسی آسان به داده های ماهواره ای برای توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات متنوع در راستای مدیریت بهینه کشور و افزایش بهره وری سایر حوزه ها با اولویت بالا مورد توجه دولت است.

ربیعی تاکید کرد: دیروز هم با تلاش های متخصصان ما ماهواره بر «ذوالجناح» با یک تحول فناورانه در استفاده از سوخت جامد و موتوری قدرتمند به فضا پرتاب شد.

عصر همسایه هراسی به سر آمده است

وی در ادامه با اشاره سفر وزیر امور خارجه به قفقاز اظهار کرد: هفته گذشته وزیر خارجه کشورمان در جهت عملیاتی ساختن منطقه گرایی شش کشوری که به ابتکار همکاری های منطقه ای شش جانبه معروف شده به باکو، ایروان، تفلیس، مسکو و استانبول رفت. در حقیقت سرمایه مذاکرات فرآیند سه جانبه، که ایران، ترکیه و روسیه در کمک به ایجاد صلح و ثبات در سوریه آن را کسب کردند زمینه مساعدی برای تعمیم این تجربه در یک حوزه متفاوت را فراهم آورد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: در یک چشم انداز و تحول مثبت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه، به اضافه ۳ کشور قفقازی می توانیم سطح در هم تنیدگی اقتصادی و فرهنگی، و خطوط ترانزیتی و ریلی در این جغرافیای بزرگ از خلیج فارس تا خزر، از ارس تا دریای سیاه و مدیترانه را به چنان سطحی ارتقا دهیم که نه تنها وقوع هر مناقشه ای غیرممکن شود، بلکه کل این منطقه وسیع به شاهراه تمدنی و نقطه اتصال شرق و غرب تبدیل شود.

وی افزود:در این سفر در ملاقات‌هایی که صورت گرفت همه سران کشورهای منطقه بر حضور ایران و ایفای نقش موثر در این منطقه تاکید کردند. این یک تجربه مبارک است که می بینیم همسایگان ما در قفقاز جنوبی، از بازی با حاصل جمع صفر عبور کرده و آماده ورود به عصر بازی برد – برد می شوند. این تجربه می تواند در گستره همسایگانی ما در آنسوی خلیج فارس هم منطبق با شرایط ویژه خود به شکلی دیگر تکرار شود.

وی تاکید کرد: پیام ما که بخصوص از زبان رییس جمهور و وزیر خارجه کشورمان بارها در این سالها تکرار شد، این است که عصر همسایه هراسی در عصر در هم تنیدگی امنیت به سر آمده است.

آخرین تصمیمات دولت

سخنگوی دولت در ادامه به مهم ترین مصوبات دولت اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته دولت در راستای تقویت جوامع محلی و واگذاری اداره امور توسط مردم و نیز با توجه به ضرورت تحقق اصل تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به نهادهای محلی و ایجاد نهادهای اجرایی در روستا «لایحه تأسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور» را به تصویب رساند.

ربیعی خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین محورهای این لایحه دادن اختیار برای تملک اراضی در محدوده روستا و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، صدور پروانه، گواهی عدم خلاف و پایان‌کار ساختمان برای احداث بنا، کنترل و نظارت برحسن اجرای صحیح طرح هادی واقع در محدوده روستا، است.

وی تصریح کرد: براساس این لایحه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند قبل از احداث هرگونه بنا در محدوده روستا از دهیاری پروانه ساخت اخذ کنند. هرگونه ساخت و ساز در محدوده روستا بدون پروانه ساخت، ممنوع خواهد شد. همینطور دهیاری موظف است متناسب با فعالیت‌ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی شهروندان، پیشنهاد وضع عوارض محلی و بهای خدماتی را که به‌وسیله دهیاری قابل وصول می‌باشد، پس از تأیید شورای اسلامی روستا برای تصویب به شورای اسلامی بخش، ارسال و نسبت به وصول عوارض و بهای خدمات اقدام کند.

ربیعی همچنین گفت: همچنین در تصمیم دیگر دولت، اعتبار برای جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله در برخی استان های کشور اختصاص یافت.  هیات وزیران، تا مبلغ ۹۳۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای برای بازسازی تأسیسات زیربنایی خسارت دیده ناشی از وقوع سیل و زلزله در سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال جاری در استان های سیل زده اختصاص داد.

وی ادامه داد: در مصوبه ای دیگر هیات دولت با هدف گسترش دولت الکترونیک که از برنامه های محوری دولت بوده است با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان دریافت مجوز ساخت و ساز به مراجع متعدد، آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کشور و تسهیل فرایندهای مربوط را به تصویب رساند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: به موجب این مصوبه، وزارت کشور موظف ‌است با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و شهرداری تهران، بازبینی تمامی فرایندهای مربوط به پروانه ساختمانی را با استفاده از ظرفیت موجود در قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی اجرایی کند.

ربیعی افزود: دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حداکثر ظرف ۶ ماه نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز اقدام نماید. صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاص داده خواهد شد، انجام می گیرد.

وی ادامه داد: دولت، شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی را نیز موظف کرد کلیه فرایندهای دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونه ای اصلاح کنند که تمامی پرداخت ها به صورت خودکار و الکترونیک انجام شود و سازمان تامین اجتماعی هم موظف است حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی بر خط حق بیمه کارگران ساختمانی مندرج در «قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی» اقدام کند.

 در ادامه سخنگوی دولت تاکید کرد: در جلسه روز یکشنبه دولت مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای به منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق ایجاد و اصلاح شبکه فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی شهرهای اهواز، بندر امام و چمران اختصاص یافت. دولت همچنین با اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی شهری واقع در بافت غیررسمی شهر بندر امام خمینی استان خوزستان موافقت کرد.

وی ادامه داد: در مصوبه ای دیگر هیات وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی با اختصاص تسهیلات لازم جهت اجرایی نمودن پروژه های احداث نیروگاه بخاری سیریک هرمزگان با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات موافقت کرد.

با پیروزی انقلاب اسلام همانی شد که ملت می خواست

سخنگوی دولت  در ادامه با گرامیداشت آغاز دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند را در حالی برگزار می کنیم که در آستانه یک قرن جدید، یعنی قرن ۱۴۰۰ قرار گرفته ایم. منشور ۱۲ بهمن در ترکیب جمهوریت و اسلامیت، منشور یک عصر سپری شده نیست، منشور آینده است، منشور عصر ۱۴۰۰ است.

ربیعی افزود: با گفتمان امام خمینی مفهوم هویت ملی از اسارات قرون تاریک تاریخ استبدادی بیرون آمد. امام گفتند ملت یعنی «ملت بالفعل»، یعنی نسل حاضر و عزم و اراده نسل حاضر برای به دست گرفتن سرنوشت خویش به شیوه مردم سالارانه. در ۱۲ بهمن بود که تعریف کهنه گرایانه و باستان گرایانه ملت تبدیل به تعریف ملموس و این عصری و این زمانی و این جایی ملت شد.

وی اضافه کرد: از مشروطه و حتی قرون قبل از مشروطه به این سو هیچ گاه فضایی فراهم نشده بود که ملت خودش، در تمامیت خودش، با همه رنگ‌ها، سبک های زیستی، زبان ها و تنوع فرهنگی خودش به صحنه تاریخ وارد شود و هستی و هویت خویش را به کمک اراده معطوف به تعیین دمکراتیک و مردم سالارانه سرنوشت به سپهر جامعه و تاریخ آورد و خودش سخن خودیش را بگوید.

 سخنگوی دولت با یادآوری اینکه همان چیزی شد که خود ملت می‌گفت، نه آن موجود انتزاعی که دیکتاتوری به نحو آمرانه سعی در بازنمایی شاهانه آن داشت، گفت: منشور ۱۲ بهمن لحظه انطباق هویت ملت با اراده ملت برای تعیین دمکراتیک سرنوشت بود. آغاز چهل و دومین دهه فجر بر همه ایرانیان مبارک باد.

تاکید بر آمادگی برای همکاری با مجلس در تصویب بودجه ۱۴۰۰۰

ربیعی در ادامه این نشست خبری و در واکنش به رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، گفت: اینکه پیام متخصصان حوزه اقتصاد و دولت نسبت به تغییرات بالای بودجه در کمیسیون تلفیق در مجلس شنیده شد، تشکر می‌کنم. دولت آماده است با همه توان خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند و درآمدهای واهی پیش بینی کنیم، انجام دهد.

وی ادامه داد : این آمادگی را داریم که گفتگوهای زیادی در این زمینه صورت بگیرد و در زمان مشخص بتوانیم بودجه بدون اشکال را به تصویب مجلس برسانیم.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر