کد خبر: 101220
A

مرحوم حسن حبیبی چرا در انتخابات سال ۷۶ نامزد نشد؟

رئیس شورای شهر تهران گفت: در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری، حزب جمهوری اسلامی از دکتر حبیبی حمایت کرد و مهندس بازرگان، شهید بهشتی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مقام معظم رهبری و آقای خاتمی از جمله شخصیت‌هایی بودند که با دکتر حبیبی سابقه همکاری و ارتباط نزدیک داشتند. او علاقه وافری به ایران و توسعه و آینده ایران داشت و از این رو سال‌های پایانی عمر سراسر خدمتش را صرف تلاش در بنیاد ایران‌شناسی کرد

مرحوم حسن حبیبی چرا در انتخابات سال ۷۶ نامزد نشد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در  هشتمین سالگرد درگذشت دکتر حسن حبیبی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی و معاون اول دولت سازندگی و اصلاحات که به صورت مجازی برگزار شد گفت: «مرحوم حبیبی از دهه 40، با فعالیت در انجمن اسلامی دانشجویان اروپا، مبارزه سیاسی را آغاز کرد و یک دهه قبل از پیروزی انقلاب، فعالیت مبارزاتی صریح را در قالب اتحادیه تقویت کرد و در همین دوره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که برای حل اختلافات میان نیروهای مبارز فعال در اروپا به فرانسه سفر کرده بود، با ایشان و سایر مبارزان دیدار کرد».
او افزود: «حضور ایشان در نوفل‌لوشاتو و 114 روز مبارزه تاریخی سیاسی امام در فرانسه، بسیار مؤثر بود. از طرف امام خمینی(ره) مأموریت تهیه نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جدید ایران به ایشان محول شد. دکتر حبیبی به همراه امام در 12 بهمن با پرواز انقلاب به ایران بازگشت و تقدیر این بود که در این روز که بزرگ‌ترین روز انقلاب و زندگی ایشان بود، دنیا را ترک کند». هاشمی عنوان کرد: «نقش دکتر حبیبی در دولت موقت، دولت دفاع مقدس، دولت سازندگی و دولت اصلاحات نشان‌‌دهنده شخصیت تخصصی و غیرجناحی و سیاسی او بود که در تمام فصول و دولت‌های متفاوت، یکی از اعضای شاخص هیئت دولت بود و هیچ‌گاه مواضع خود را به منافع جناحی و غیرملی گره نزد».
او افزود: «در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری، حزب جمهوری اسلامی از دکتر حبیبی حمایت کرد و مهندس بازرگان، شهید بهشتی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مقام معظم رهبری و آقای خاتمی از جمله شخصیت‌هایی بودند که با دکتر حبیبی سابقه همکاری و ارتباط نزدیک داشتند. او علاقه وافری به ایران و توسعه و آینده ایران داشت و از این رو سال‌های پایانی عمر سراسر خدمتش را صرف تلاش در بنیاد ایران‌شناسی کرد». هاشمی با بیان اینکه مرحوم حبیبی یکی از چهره‌هایی بود که در خاطرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بسیار مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: «ایشان معاونت اول رئیس‌جمهور در هشت سال دولت سازندگی را بر عهده داشتند و با توجه به حجم انبوه تلاش‌های دولت، مسئولیت ساماندهی به امور اداری دولت و پیگیری‌های حقوقی و قانونی فعالیت‌های گسترده دولت سازندگی نیز بر عهده مرحوم حبیبی بود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اطمینان از تخصص، پاکدستی و سلامت شخصیت ایشان، امور زیادی را به مرحوم حبیبی تفویض کرده بود».
او افزود: «در سال 1375 و در آستانه هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پیام‌های زیادی از طرف برخی نهادهای قدرت به دکتر حبیبی جهت کاندیداتوری در انتخابات ارسال می‌شد که ایشان با مشورت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای ایجاد‌نشدن تفرقه و تقسیم رأی بین دو جریان فعال در انتخابات، تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفت و این تصمیم تأثیر قابل‌توجهی در رقم‌خوردن حماسه دوم خرداد داشت. آقای خاتمی نیز در دولت نخست خود با همین دیدگاه ایشان را جهت اداره امور قانونی دولت به سمت معاون‌اول رئیس‌جمهور منصوب کرد».
محسن هاشمی در پایان، عنوان کرد: «در مجموع می‌توان گفت که دکتر حبیبی چهره‌ای ارزنده در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که نمونه موفق بهره‌گیری هم‌زمان از تخصص و تعهد، اعتدال و پرکاری، صراحت و ملایمت، قانون‌مداری و ارزش‌گرایی بود و کارنامه موفقی در مسئولیت‌های مهمی که به ایشان محول شده بود، برجا گذاشت. اگرچه در سال‌های پایانی عمر و پس از درگذشت ایشان خدمات برجسته‌اش کمتر توسط رسانه‌ها و دستگاه‌های مسئول مورد توجه و تبلیغ قرار گرفت اما نامی ماندگار در تاریخ ایران برجا گذاشته است».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر