کد خبر: 101273
A

علی محمدنمازی: اگر رئیسی نامزد شود همه اصولگرایان صحنه را به نفع او خالی می‌کنند/

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای جهانگیری سابقه اجرایی طولانی دارد. از ابتدای نظام جمهوری اسلامی در صحنه بوده و هر جا هم که حضور یافته، موفق بوده است. در دوره استانداری اصفهان یا وزارت صنعت و معدن و ... خوب عمل کرده است. البته یک سری مسائل حاشیه‌ای مثل پرونده اخوی او هم مطرح است.

علی محمدنمازی: اگر رئیسی نامزد شود همه اصولگرایان صحنه را به نفع او خالی می‌کنند/

به گزارش دیده بان ایران؛ گمانه‌ها درباره کاندیداتوری اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیش از هر وقت دیگری جدی شده است. به خصوص بعد از این سفر اخیر به خوزستان و سخنانش که کاملا یادآور حال و هوای انتخابات بود. جهانگیری در این سفر از شنیدن پیام آبان 98 گفت و از ضرورت محدودن نکردن آزادی مردم. همچینن سعی کردن نشان دهد که متوجه دغدغه‌های معیشتی مردم و رنجی که از نداری می‌برند، هست و به خاطر همین از اهمیت تغییر سیاست‌های خارجی و داخلی می‌گوید.


در نتیجه همین اظهارات بود که بسیاری از رسانه‌ها این سفر را انتخاباتی تلقی کرده و ضمن گمانه‌زنی درباره کاندیداتوری او به بررسی نقاط قوت و ضعف او پرداختند. گمانه کاندیداتوری او لبته بعد از رقابت‌های سال 96 که در قامت کاندیدای پوششی به میدان آمده و در مناظرات انتخاباتی گرد و خاک کرده بود، مطرح شد. بعد از آن هم به ورق به زیان وی برگشت و دیدیم که همزمان با افول در دولت از چشم اصلاح‌طلبان نیز افتاد. سهم جهانگیری از ناکارآمدی‌های دولت روحانی روز به روز بیشتر ‌شد و مسائلی مثل ارز 4200 تومانی و ... از محبوبیت وی کاست. جهانگیری در آن دوره به توصیه دوستان اصلاح‌طلبش برای جدای از دولت و مهیا شدن برای رقابت‌های 1400 گوش نکرد اما حالا انگار تصمیم خود را گرفته و مایل است که رئیس جمهور شود. اراده وی در این باره اما قطعا کافی نیست و رسیدن به پاستور ملزومات دیگری نیز دارد. مثلا حمایت جریانی که انگار به این سادگی‌ها از آن جهانگیری نخواهد شد.


سیاسیون در جریان اصلاح‌طلب بارها تاکید کرده‌اند که خواستار معرفی کاندیدای خالص هستند و جهانگیری این ویژگی را دارد. آنان اما دنبال کاندیدایی می‌گیرند که افزون بر خالص بودن، ظرفیت عبور از فیلتر دستگاه‌های نظارتی و مهم‌تر از آن قابلیت رای‌آوری را داشته باشد. جهانگیری اما در همین گام دوم به مشکل برخواهد خورد. شاهد آنکه با جدی‌ شدن گمانه کاندیداتوری او زمزمه‌هایی درباره احتمال ردصلاحیت وی به گوش رسید. زمزمه‌هایی که نه فقط از سوی روزنامه‌ اصولگرای کیهان بلکه از سوی برخی اصلاح‌طلبان و مشخصا کارگزارانی‌ها بیان می‌شد. شاهد آنکه مصطفی هاشمی‌طلبا در گفت‌وگویی  احتمال رد صلاحیت جهانگیری را تایید کرده بود.


این موضوع اما تنها مشکل جهانگیری نیست و احتمال رای آوری وی نیز با در نظر گرفتن عملکرد دولت روحانی و دفاع سرسختانه آقای معاون اول از او محل تردید است.  علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران  به تشریح نقاط قوت و ضعف جهانگیری می‌پردازد. او سفر اخیرا انتخاباتی نمی‌دادند و می‌گوید: «من همه سفر را تعقیب نکردم اما دیدیم که به ماهشهر رفتند و برخورد خوبی هم با ایشان نشده بود. بعید می‌دانم که با نیت انتخاباتی به این سفر رفته باشند چون اگر این طور بود جایی می‌رفت که زمینه داشته باشد مثلا اصفهان که مردم خاطره خوبی از دوران استانداری او دارند لذا برداشت من این بود که چنین انگیزه‌ای نداشته است».

وی دربار شانس موفقیت جهانگیری نیز گفت: «باید اول خود را مطرح کرده و ارائه دهد، بعد که قدری زمان گذشت و اذهان متوجه حضور او شد، ببینیم قضاوت‌ها چطور است».


نمازی افزود: «کلا فضای انتخاباتی ریاست جمهوری 1400 بسیار سرد است. مجلس یازدهم هم نقش داشته است. عملکرد این مجلس نشانگر برنامه‌های کسانی است که پشت تشکیل آن بودند. آن‌ها نتوانسته‌اند کار خاصی انجام دهند و فقط چسبیده‌اند به تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری که گفته می‌شود به این انتخابات هم نمی‌رسد. بلاتکلیف نگه داشتن فضای انتخاباتی نیز تا حدی متاثر از همین موضوع است».


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «جبهه اصلاحات چند قدم از اصولگراها جلوتر است و یک نهاد اجماع ساز ایجاد کرده است. همه کاندیداها نیز باید پایبند به این نهاد باشند . احزاب باید کاندیداهای خود را در این نهاد مطرح کرده و به خروجی آن پایبند باشند. اگر یک نفر از این نهاد خارج شود و همه احزاب پای آن بایستند می‌تواند با اصولگرایان که هنوز مکانیزم اجماعی خود را ندارد، رقابت کنند. البته اگر رئیسی وارد میدان شود همه اصولگرایان صحنه را به نفع او خالی می‌کنند. حال اگر رئیسی بیاید و اصلاح ‌لبان نیز یک نفر را معرفی کنند، میزان رای کاندیداها به هم نزدیک خواهد بود».


وی درباره احتمال موفقیت جهانگیری در این انتخابات نیز گفت: «آقای جهانگیری سابقه اجرایی طولانی دارد. از ابتدای نظام جمهوری اسلامی در صحنه بوده و هر جا هم که حضور یافته، موفق بوده است. در دوره استانداری اصفهان یا وزارت صنعت و معدن و ... خوب عمل کرده است. البته یک سری مسائل حاشیه‌ای مثل پرونده اخوی او هم مطرح است».


نمازی در پاسخ به اینکه آیا جهانگیری ظرفیت تبدیل شدن به گزینه مورد اجماع و خروجی نهاد جدید اصلاح‌طلبان را دارد یا خیر؟ گفت: « نمی‌دانم که اصلاح‌طلبان روی آو اجماع دارند یا نه اما اگر از طریق نهاد اجماع ساز وارد شود، نشان خواهد داد که در دفاعیات موفق بوده است. یکی از امتیازات او که در انتخابات 96 و مناظرات انتخاباتی نشان داد نیز توانمندی در همین زمینه است».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر