کد خبر: 101389
A

سرنوشت وزرای دولت بازرگان چه شد؟

امروز سالروز تشکیل اولین دولت پس از انقلاب در ۱۶ بهمن ۵۷ است. هر کدام از اعضای دولت بازرگان سرنوشت متفاوتی داشتند دو نفر از آنهادر جریان قتل های زنجیره ای کشته، برخی ترور تعدادی هم در خارج از کشور زندگی می کنند

 سرنوشت وزرای دولت بازرگان چه شد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تا جایی که از سرنوشت مردان کابینه بازرگان اطلاع داریم، بیش از ٢٠ نفر از آنها دیگر در قید حیات نیستند.

وزارت آموزش‌وپرورش: غلامحسین شکوهی متولد ١٣٠٥ در دولت موقت اولین وزیر آموزش‌وپرورش بعد از انقلاب بود. او اردیبهشت‌ماه ٩٥ درگذشت. محمدعلی رجایی هم مدتی در دولت موقت بازرگان عهده‌دار وزارت آموزش‌وپرورش بود. رجایی در شهریور ۱۳۶۰ ترور رسید. 

وزارت ارشاد: عباس دوزدوزانی وزیر ارشاد کابینه بازرگان و عضو اولین شورای‌شهر تهران بود و در ۷۶سالگی در تهران درگذشت.

وزارت پست، تلگراف و تلفن: محمدحسین اسلامی، متولد ١٣١٢ وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت موقت مهدی بازرگان بود.

وزارت دارایی: علی اردلان، متولد ١٢٩٣، در کابینه بازرگان به وزارت دارایی رسید. او دانش‌آموخته حقوق و یک فعال سیاسی با سابقه روزنامه‌نگاری و روزنامه‌داری بود. اردلان ۲۱ بهمن ماه ۱۳۷۸ درگذشت.

وزارت امور خارجه: کریم سنجابی متولد ١٢٨٣ پس از انقلاب به مدت ۵۵ روز وزیر امور خارجه مهندس مهدی بازرگان بود اما استعفا داد و تیرماه ۱۳۷۴ در ۹۰سالگی در آمریکا درگذشت. ابراهیم یزدی متولد ١٣١٠ نیز پس از استعفای دکتر کریم سنجابی از پست وزارت امور خارجه به عنوان وزیر خارجه دولت انتخاب ‌شد. یزدی در سال ۱۳۹۶ درگذشت. 

وزارت بازرگانی: رضا صدر در کابینه بازرگان، وزیر بازرگانی بود و در کابینه شورای انقلاب به سرپرستی بنی‌صدر هم به عنوان وزیر بازرگانی انتخاب شد.

وزارت بهداری: کاظم سامی متولد ١٣١٤ اولین وزیر بهداری جمهوری اسلامی بود. او پنج ماه پس از انقلاب طرح «طب ملی» را اعلام کرد. قبل از استعفای دولت موقت چندین بار استعفای خود را به خاطر نارسایی‌ها و کمبودها تقدیم بازرگان کرد اما نهایتا چند روز زودتر از ۱۴ آبان استعفا داد. سامی آذر ماه ۱۳۶۷ در مطب خود به قتل رسید.

وزارت ارشاد: ناصر میناچی متولد ١٣١٠ پس از تشکیل دولت موقت، در کابینه بازرگان سمت «وزارت تبلیغات و جهانگردی» را عهده‌دار بود که به خاطر تعلق خاطرش به نام حسینیه ارشاد، نام این وزارتخانه را به وزارت «ارشاد ملی» تغییر داد. او بعد از تحمل یک دوره بیماری بهمن ۱۳۹۲ در ۸۲سالگی درگذشت.

وزارت کشاورزی: علی‌محمد ایزدی متولد ١٣٠٦ وزیر کشاورزی کابینه مهندس بازرگان بود. او روزی که برای یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی به مسجد سپهسالار شیراز می‌رفت، مورد حمله عده‌ای ناشناس قرار گرفت. غروب همان روز هم ستاد انتخاباتی‌اش غارت و در و پنجره‌ها شکسته و اثاثیه‌اش به آتش کشیده شد. ایزدی بعدها به کانادا رفت.

وزارت دادگستری: اسدالله مبشری متولد ١٢٨٨ در دولت موقت، به سمت نخستین وزیر دادگستری پس از انقلاب رسید. او سرانجام در سال ١٣٦٩ و پس از گذراندن دوره سخت بیماری درگذشت. احمد صدر حاج‌سیدجوادی متولد سوم خرداد ١٢٩٦ نیز با استعفای اسدالله مبشری به وزارت دادگستری منصوب شد و تا آخر مأموریت دولت موقت ادامه داشت. او سال ٩٢ درگذشت. ترجمه کتاب حقوق‌بشر اثر تامس پین، نویسنده بزرگ تاریخ آمریکا، از آثار مبشری است.

وزارت راه و ترابری: مهندس محمدیوسف طاهری‌قزوینی متولد ١٣٠٦ وزیر راه و ترابری در دولت موقت مهدی بازرگان بود.

وزارت صنایع: محمود احمدزاده‌هروی وزیر صنایع در دولت موقت مهدی بازرگان بود. سال ٩٢ در مراسمی تمبر یادبود دکتر محمود احمدزاده‌هروی اولین وزیر صنایع در جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.از ایشان خبری نداریم. 

وزارت علوم: علی شریعتمداری متولد ١٣٠٢ وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت مهدی بازرگان بود. شریعتمداری استاد سابق دانشگاه شیراز و دانشگاه اصفهان بود و ٢٠ دی ماه امسال درگذشت. بعد از او حسن حبیبی وزیر علوم شد. حبیبی هم سال ٩١ درگذشت.

وزارت کار: داریوش فروهر متولد ١٣٠٧ در بهمن ١٣٥٧ در کابینه دولت موقت به ریاست مهدی بازرگان به عنوان وزیر کار مشغول به کار شد. شامگاه اول آذرماه ١٣٧٧ داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری در منزل مسکونی‌شان در تهران به قتل رسیدند.

وزارت کشور: احمد صدر حاج‌سیدجوادی متولد ١٢٩٦ در دولت مهدی بازرگان عهده‌دار وزارت کشور شد. او یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ در ۹۶سالگی در تهران درگذشت. هاشم صباغیان متولد ۱۳۱۶ نیز مدتی در دولت بازرگان وزیر کشور شد. او بعد از کابینه بازرگان به دوره اول مجلس شورای اسلامی راه یافت صباغیان هم اکنون در تهران زندگی می کند. 

وزارت مسکن و شهرسازی: مصطفی کتیرایی وزیر مسکن و شهرسازی در دولت موقت مهدی بازرگان و از اعضای شورای انقلاب بود. او در کابینه شورای انقلاب هم مسئولیت وزارت مسکن را برعهده داشت. او در ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ در ۸۶ سالگی درگذشت.

وزارت نفت: علی‌اکبر معین‌فر متولد ۱۳۰۷ نخستین وزیر نفت پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران است. معین‌فر در انتخابات سال ۱۳۷۶ برای نامزدی خود اعلام آمادگی کرد. او نماینده مجلس اول بود و تنها رای مخالفت با برکناری بنی‌صدر را در آن مجلس، او به صندوق انداخت. علی اکبر معین‌فر، سال ۱۳۹۶ درگذشت. 

وزارت نیرو: عباس تاج، وزیر نیرو در دولت موقت مهدی بازرگان بود. از وی اطلاعی در دسترس خبرنگاران نیست 

وزارت دفاع: احمد مدنی متولد مرداد ۱۳۰۸ در کابینه مهندس بازرگان به سمت وزیر دفاع و فرماندهی نیروی دریایی انتخاب شد اما پس از حدود دو ماه از وزارت دفاع کناره گرفت. احمد مدنی در بهمن ١٣٨٤ بر اثر ابتلا به سرطان، در آمریکا درگذشت. تیمسار سرتیپ محمدتقی ریاحی متولد سال ۱۲۸۹ به‌عنوان دومین وزیر دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد، اما سرانجام و پس از شش ماه از این منصب استعفا داد و به فرانسه مهاجرت کرد و سال ۱۳۶۷ در جنوب فرانسه درگذشت. به جای او، مصطفی چمران در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۵۸ به عنوان وزیر دفاع ملی، منصوب شد. مصطفی چمران در سی‌ویکم خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه- سوسنگرد به شهادت رسید.

وزیر مشاور: یدالله سحابی متولد ١٢٨٤ در دولت موقت به نخست‌وزیری مهدی بازرگان که پس از پیروزی انقلاب تشکیل شد، سمت وزیر مشاور را داشت. یدالله سحابی فروردین ۱۳۸۱ در پی خونریزی مغزی و کهولت سن در تهران درگذشت.

معاونت تربیت بدنی: حسین شاه‌حسینی متولد ۱۳۰۶ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی و رئیس کمیته ملی المپیک در دولت مهدی بازرگان بود. شاه حسینی سال گذشته درگذشت/ 

معاونت محیط زیست: عباس سمیعی سومین رئیس سازمان محیط زیست ایران و اولین رئیس این سازمان بعد از انقلاب اسلامی ایران بود. او از اسفند ۱۳۵۷ تا آبان ۱۳۵۸ رئیس سازمان محیط زیست ایران بود.

معاونت برنامه و بودجه: عزت‌الله سحابی متولد ۱۳۰۹ معاون برنامه و بودجه. سحابی در خرداد سال ٩٠ به دلیل سکته مغزی در ٨١سالگی درگذشت.

سخنگو: عباس امیر‌انتظام متولد ١٣١١ و در سال گذشته  پس از مدتها زندان درگذشت.صادق طباطبایی متولد ۱۳۲۲ سخنگویان دولت ایران در دوره مهدی بازرگان بودند. سیدصادق طباطبایی اسفند ۱۳۹۳ در آلمان درگذشت.

به این ترتیب از مجموع ۲۵ وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی، این دولت برای ۲۰ وزارتخانه (۴ وزارتخانه دو وزیر داشتند) ۲۰نفر دار فانی را وداع گفته‌اند. 

در دوران جمهوری‌اسلامی، از میان این وزیران، دوتن برای مدتی زندان رفته‌اند؛ دو نفر به قتل رسیده‌اند و دو نفر یعنی چمران و رجایی به  شهادت رسیده‌اند و شش‌نفر زنده‌‌اند و احتمالا همه در خارج‌از ایران زندگی می‌کنند.

 

برگرفته از گزارش ایلنا و روزآروز
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر