کد خبر: 101441
A

سعید جلیلی رئیس مجلس می‌شود؟

تازه‌ترین گمانه انتخاباتی ورود سعید جلیلی به مجلس طی انتخابات میان‌دوره‌ای است اما نه تحقق این گمانه مورد اطمینان است و نه نتایج آن قابل پیش‌بینی.

سعید جلیلی رئیس مجلس می‌شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ فرستادن سعید جلیلی به مجلس شورای اسلامی و نشاندن بر کرسی ریاست تازه‌ترین گمانه انتخاباتی در جریان اصولگرا است که اما و اگر هم کم ندارد.


تا همین چند ماه قبل او را یک گزینه جدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 می‌دانستند اما اکنون انگار وضعیت فرق کرده است. به نظر می‌رسد که اصولگرایان برای او خواب‌های دیگری دیده و سعی دارند بازی را به شکلی دیگر رقم بزنند. شاهد آنکه همین چند وقت قبل منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «اعتماد آنلاین» گفته بود: «جبهه پایداری در صورت رییس‌جمهور شدن قالیباف، مقدمات رییس مجلس شدن سعید جلیلی را فراهم خواهند کرد».


سوال اینجاست که چرا این برنامه در دستور کار قرار گرفته است؟ سعید جلیلی از رفتن به پاستور صرف نظر کرده یا مجموعه جریان اصولگرا قالیباف را برای این مسئولیت شایسته‌تر می‌داند؟ برای پاسخ به این سوالات و سوالاتی از این دست باید به این نکته نظر داشت که سعید جلیلی قبلا اعلام کرده بود در صورت کاندیداتوری ابراهیم رئیسی کاندیدا نخواهد شد و این روزها نیز حرف از احتمال ورود رئیس قوه قضاییه به این انتخابات بیش از هر وقت دیگری است لذا عدم ورود جلیلی به رقابت‌های 1400 را قبل از همه می‌تواند به اجماع اصولگرایان حول محور رئیسی ربط داد.


فرض دوم اما در شرایطی است که رئیسی به خاطر منع رهبری ، ادامه فعالیت در قوه قضاییه و یا هر دلیلی دیگری تصمیم بگیرد در دستگاه قضا مانده و از خیر ریاست جمهوری بگذرد. به گفته بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان، اصولگران در چنین شرایطی قادر به اجماع نبوده و با آفت چند کاندیدایی مواجه خواهند شد. اینجاست که از قالیباف و جلیلی گرفته تا ضرغامی و محسن رضایی ، رستم قاسمی و رفیقدوست و فتاح و ... به صف می‌شوند. بدیهی است که نامزدهای احتمالی از هم اینکه در تلاش به ایجاد ائتلاف‌هایی بوده و سعی دارند حدالمقدور طرفداران بیشتری جمع کنند.


در این وضعیت محمدباقرقالیباف نیز بیکار ننشسته و سعی خواهد کرد که مسیر رسیدن خود به پاستور را هموارتر کرده و رقبا را یکی بعد از دیگری از میدان به در کند. بهترین و موثرترین شگرد برای این کار نیز سپردن مسئولیت‌های دیگر به این افراد است. جلیلی یا هر گزینه دیگری که به رغم کاندیداتوری می‌داند رئیس جمهور بشو نیست و نه اصولگرایان از وی حمایت می‌کنند و نه مردم؛ کرسی نقد ریاست مجلس ، شهرداری تهران و ... را گرفته و نسیه پاستور را رها می‌کند.


برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای و فوت برخی از نمایندگان مجلس نیز این فرصت را ایجاد کرده تا قدرت مانور روی گزینه ریاست مجلس بیشتر شود. در این بین طبیعی به نظر می‌رسد که پایداری با درنظر گرفتن احتمال کم رئیس جمهور شدن گزینه اصلح خود یعنی جلیلی، به ریاست مجلس رضایت داده و مسیر رئیس جمهور شدن قالیباف را هموار کند. خاصه اکنون که در درون این طیف اصولگرا نیز شاهد شکاف و انشقاق بوده و می‌بینیم که چطور شاخه قم یعنی آقاتهرانی و نزدیکان وی به سوی قالیباف می‌روند.


بر اساس همین نکات است که برخی از تحلیل‌گران و رسانه‌ها تصور می‌کنند بعد از انتخابات ریاست جمهوری 1400 قالیباف به پاستور رفته، جلیلی رئیس مجلس شده، سعید محمد احتمالا شهردار می شود و رئیسی نیز در دستگاه قضا می‌ماند تا آینده سیاسی خود را به چهار سال یا هشت سال حضور در یک نهاد انتخابی نفروخته باشد.


حصول این نتیجه اما، اما و اگرهای بسیاری دارد. مثلا ورود احتمالی رئیسی به انتخابات پیش رو می‌تواند قالیباف را در مجلس ماندگار و جلیلی را بی‌بهره بگذارد. یا نامزدی احتمالی احمدی‌نژاد که این روزها بیش از قبل مورد توجه است، می‌تواند همه معادلات پیش گفته را زیر و رو کند. بگذریم که حمایت مستقیم او از یک نامزد دیگر نیز به قدر کافی در نتیجه انتخابات اثرگذار خواهد بود.


حتی اگر فرض کنیم که رئیسی و احمدی نژاد وارد میدان شده و قالیباف قدرترین گزینه ریاست جمهوری باشد، نتیجه انتخابات قابل پیش بینی نیست و هر مولفه‌ پیش بینی نشده‌ای می‌تواند موجب شکست وی رانده شدن از مجلس و نرسیدن او به پاستور شود. وضعیت برای جلیلی نیز در بهارستان همین قدر غیر قابل پیش‌بینی است. به این معنا که نمی‌توان مطمئن بود او بعد از ورود در انتخابات میان دوره‌ای می‎تواند در انتخابات هیات رئیسه بر زاکانی، میرسلیم و دیگر مدعیان کرسی ریاست ببرد و این احتمال وجود دارد که تبدیل به یک نماینده ساده شود. ضمن اینکه ممکن است مجلسی‌ها به خاطر کاندیداتوری قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری، جلیلی را رئیس مجلس کنند و قالیباف به دلایلی مثل ورود دقیقه نودی رئیسی یا دیگری از کاندیداتوری در انتخابات 1400 منصرف شود و یک نماینده معمولی باقی بماند.


به این ترتیب، اگرچه ورود سعید جلیلی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس تازه‌ترین مفروض انتخابات پیش‌رو است اما نتیجه این اقداما احتمالی قابل حدس نبوده و نمی‌توان اطمینان داشت که او لزوما رئیس مجلس خواهد شد./ازادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر