کد خبر: 101522
A

جهانگیری: خیلی از دوستان به من گفتند از دولت کناره گیری کنم

اسحاق جهانگیری شامگاه شنبه در نشست با نخبگان استان کرمانشاه با بیان اینکه در مقطعی خیلی از دوستان به من می‌گفتند که الان زمان کناره‌گیری از دولت است، گفت: خالی کردن صحنه هنر نیست. اگر محبوبیتم به صفر هم برسد حتما پای کشور می‌ایستم. انسان باید در سختی‌ها خود را نشان دهد و اگر بتواند گره‌ کوچکی از زندگی مردم باز کند، باید پای نظام و کشور بایستد و خدمت کند.

جهانگیری: خیلی از دوستان به من گفتند از دولت کناره گیری کنم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اسحاق جهانگیری شامگاه شنبه در نشست با نخبگان استان کرمانشاه با بیان اینکه در مقطعی خیلی از دوستان به من می‌گفتند که الان زمان کناره‌گیری از دولت است، گفت: خالی کردن صحنه هنر نیست. اگر محبوبیتم به صفر هم برسد حتما پای کشور می‌ایستم. انسان باید در سختی‌ها خود را نشان دهد و اگر بتواند گره‌ کوچکی از زندگی مردم باز کند، باید پای نظام و کشور بایستد و خدمت کند.

معاون اول رییس جمهوری با تبریک ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در مسیر تحقق آرمان های انقلاب اسلامی افراد بسیاری شهید، شکنجه و زندان شدند، اظهار امیدواری کرد؛ همه دوستداران انقلاب بتوانند در این مسیر مقدس و تحقق آن آرمانها بیش از پیش تلاش کنند.

وی با بیان اینکه امروز نیز یکی از خواسته های اصلی و آرمان های مردم ایران، استقلال است، افزود: استقلال یکی از مطالبات بزرگ مردم ایران بوده است و از زمان مشروطیت تاکنون مردم به دنبال استقلال بودند و انقلاب اسلامی توانست این خواسته آنها را عملیاتی کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه یکی دیگر از مطالبات مردم آزادی بود و امروز نیز آزادی از مهمترین آرمان‌های آنها است، گفت: آزادی با هیچ چیز قابل معاوضه نیست و در سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری نیز آزادی به عنوان یکی از مهمترین آرمان ها مطرح بوده و بسیاری از شهدای قبل از انقلاب نیز فریادشان برای آزادی بلند بود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: «جمهوری اسلامی» نیز از دیگر آرمان‌های مردم ایران بوده است که آن را مطالبه کرده اند. مردم می‌خواستند در اداره کشور نقش داشته باشند و حرف آخر را در حکومت بزنند. البته ممکن است امروز اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد اما همواره مردم ایران به دنبال جمهوری اسلامی بوده اند و این شعار جزو آرمان های مردم قرار داشته است.

جهانگیری با اشاره به سخنرانی امام خمینی(ره) در روز ۱۲ بهمن و هنگام ورود به کشور، گفت: پس از آن استقبال باشکوه، ایشان تأکید کردند که من به پشتوانه ملت دولت تعیین می کنم یعنی چون مردم مرا قبول دارند و به من اعتماد کرده اند در کشور دولت تعیین می کنم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به سخن امام خمینی(ره) در خصوص انتخابات تصریح کرد: امام فرمودند «میزان رأی ملت است» و این امر اهمیت و تاکید امام نسبت به نقش مردم در اداره امور کشور را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه اسلامیت نیز یکی از موضوعات پراهمیت و از مطالبات مردم در انقلاب اسلامی بود، گفت: ‌در مقطعی که فکر می کردند دین افیون توده هاست، مردم ایران به دنبال آن بودند که احکام الهی در حکومت نقش داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه باید باور داشته باشیم که ایران اصل است و هر چیز دیگر ذیل آن تعریف می شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی، منافع ملی و مصلحت ملی اصل هستند و سایر موضوعات نظیر جریانات اصولگرا، اصلاح طلب و سایر جریان ها ذیل این اصول قرار می گیرند و اگر اصول را فراموش کنیم، ممکن است منافع خود را در رویدادهای مختلف در نظر بگیریم و تصور کنیم که موقعیت خود را از دست داده ایم و احساس شکست کنیم. اگر احساس کنیم ایران در خطر است باید از هر حزب و جریانی که هستیم، اجازه ندهیم ایران دچار آسیب شود.

 

جهانگیری در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، گفت: در شرایطی که ایران در تهدید بود، پس از آنکه آیت الله هاشمی رفسنجانی از انتخابات کنار رفت، ممکن بود ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب کاندیدای دیگری داشتیم؛ این باور بود که برای عبور دادن کشور از بحران باید از بخشی از خواسته‌های خود صرف نظر کرده و به سمتی برویم که شاید بتوانیم اجماع بهتری برای رفع قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل فراهم کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه امروز که از آن دوره عبور کرده ایم ممکن است درک درستی از شرایط آن زمان نداشته باشیم، تصریح کرد: قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد وضع شده بود و اگر این قطعنامه ها که ایران را مخل امنیت جهانی معرفی کرده بود در اختیار آدم دیوانه ای مثل ترامپ قرار می‌گرفت، آیا تصور می کنید که فقط به شهید کردن سردار سلیمانی اکتفا میکرد؟ پس ما باید اجماع می‌کردیم تا بتوانیم ایران را از ذیل این قطعنامه ها خارج کنیم.

 

جهانگیری با اشاره به سرنوشت برخی از کشورها که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته اند، تصریح کرد: نمونه این کشورها عراق و لیبی هستند که اجماعی جهانی علیه آنها شکل گرفت و به عنوان کشورهایی که مخل نظم و امنیت جهانی هستند معرفی شدند.

 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: پس از خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، کشور در همه زمینه ها موفقیت هایی داشت که نباید آن را دست کم بگیریم. این دستاوردها متعلق به جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا یا جریان دیگری نبود بلکه دستاورد نظام جمهوری اسلامی است.

 

وی با یادآوری موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای با شش کشور قدرتمند و بزرگ دنیا، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران موفق شد پای میز مذاکرات به نحوی به توافق برسد که رییس جمهور بعدی آمریکا بگوید بزرگترین کلاه در این مذاکرات بر سر آمریکا گذاشته شده است. اگرچه عده ای در داخل کشور فکر می‌ کردند در این مذاکرات کلاه بر سر ما رفته است ولی رییس جمهور بعدی آمریکا معتقد بود طرف مقابل آنقدر قوی بوده که توانسته در مذاکرات، شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

 

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: با شکل گیری برجام اقتصاد کشور به حرکت درآمد به نحوی که در سال ۱۳۹۵ رشد اقتصادی کشور به مثبت ۱۲.۵ درصد رسید، تورم تک رقمی شد و منابع ارزی کشور در اختیارمان قرار گرفت، با دنیا تعاملی سازنده پیدا کردیم و شرکت های خارجی یکی پس از دیگری برای همکاری و سرمایه گذاری با ایران از هم سبقت می گرفتند.

 

وی تصریح کرد: بخاطر همین دستاوردها بود که مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ که از جدی ترین رقابت های انتخاباتی بود، مهر تایید ۲۴ میلیونی بر عملکرد دولت تدبیر و امید زدند.

 

جهانگیری با بیان اینکه البته تردیدی نیست که ممکن است دولت اشتباهاتی هم داشته است، گفت: حرفهای ناگفته زیادی دارم که اگر زمانی لازم شود بازگو خواهم کرد. دولت از همان سال ۱۳۹۶ با مشکلات جدی مواجه شد و خیلی از این مشکلات دروغ، ساختگی و ظالمانه بود که باید در زمان لازم در خصوص آن صحبت شود.

 

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: الان نمی خواهم درباره ظلم‌هایی که صورت گرفت تا دولت نتواند کار خود را انجام دهد، صحبت کنم. هنوز چند ماه از انتخابات سال ۱۳۹۶ نگذشته بود که عده ای راه افتادند و گفتند که این دولت باید برکنار شود و رییس جمهور باید استعفا دهد.

 

وی با یادآوری روی کار آمدن ترامپ در همان مقطع افزود: در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ ترامپ اعلام‌ کرد که جنگی اقتصادی علیه ایران آغاز کرده و ملت ایران جشن پیروزی انقلاب اسلامی را در ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۷ نمی‌تواند برگزار کند.

 

جهانگیری تصریح کرد: بدلیل برخی ملاحظات، ابعاد جنگ اقتصادی آمریکا را برای جامعه بازگو نکرده ایم چون طرف مقابل آمریکا بوده و باید با سیلی صورت خود را سرخ نگه می داشتیم و اعلام می کردیم با وجود محدودیت ها قادریم نفت بفروشیم و درآمد ارزی کسب کنیم و نیازهای مردم را برطرف کنیم و تلاشمان این بود که اجازه ندهیم زندگی مردم از هم بپاشد.

 

وی ادامه داد: اگر زمانی از این شرایط خارج شویم که امکان سوءاستفاده برای آمریکا مهیا نباشد و بتوانیم این حقایق را برای مردم بازگو کنیم آن‌وقت مشخص می شود که چه اقداماتی انجام شده است.

 

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: چون بدلیل برخی ملاحظات، واقعیت ها به جامعه توضیح داده نشده است، عده ای در داخل از تمام ابزارها استفاده کردند که مردم را مأیوس و ناامید کنند. شبکه های خارجی و دشمنان به نوعی و در داخل نیز عده ای که زدن دولت برایشان از همه چیز مهم‌تر بود به نوعی دیگر.

 

جهانگیری اظهار داشت: امروز اروپایی ها و آمریکایی ها، هم گروه آقای بایدن و هم بخشی از گروه آقای ترامپ نظیر جان بولتن که همچنان دشمن ترین فرد نسبت به ایران است و جلسه ای نیست که منافقین برگزار کنند و او سخنرانی اصلی جلسه نباشد، اما همه اینها اذعان دارند که سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران شکست خورده است و مردم ایران با مقاومت خود توانستند این فشار را بشکنند.

 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه مطالبه مردم در مقطع فعلی عبور از دو مشکل ناحق و ناخواسته تحریم و کرونا است، گفت: من روزنه های امید را می بینم و معتقدم باید تلاش کرد تحریم ها را بیش از پیش بی اثر کرد.

 

وی افزود: باید روی مسائل اصلی کشور اجماع داشته باشیم و سرافرازانه اعلام کنیم که توانسته ایم در این جنگ اقتصادی تاب آوری کنیم و در مقابل دشمن بایستیم. البته ملت ایران با بزرگواری تحمل کرد و اگر ذره ای در فشارهای اقتصادی بی تابی کرده بود و اعتراض می کردند، خواسته طراحان جنگ اقتصادی محقق می شد.

 

جهانگیری ادامه داد: اگر می خواهیم اقتصاد کشور با تکیه بر ظرفیت های داخلی ساخته شود حتما باید تحریم ها لغو شود، نمی توان در تحریم باقی ماند، ما نیاز به داد و ستد خارجی داریم و حتی باید فناوری های روز را از دنیا بگیریم، فناوری که باعث می شود به طور مثال چاه های نفت را بتوانیم احیا کنیم.

 

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کرمانشاه خاستگاه کهن ترین حوزه تمدنی ایران است، گفت: این استان نقش مهمی در دیروز، امروز و فردای ایران داشته و خواهد داشت، کرمانشاه وارث متنوع ترین حوزه های معرفتی، قومی و فرهنگی است. فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز در این استان بیش از هر کجای دیگر در ایران مشاهده می شود. نه تنها از نظر مذهبی اهل تسنن در کنار شیعیان و درکنار اهل حق و گروه های دیگر زندگی می کنند بلکه قومیت های مختلف ایرانی در این استان رنگین کمانی از ایران بوجود آورده اند و طبیعت زیبا و تنوع زیستی آن بی نظیر است.

 

وی با اشاره به وعده وزیر نفت در خصوص استخراج گاز در منطقه گیلانغرب و برنامه ریزی برای احداث پتروشیمی در استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه استعدادها و ظرفیت های فراوانی دارد، من از اساتید دانشگاه و صاحبنظران استان می خواهم درباره مسائل اصلی استان مطالعه و تحقیق کنند تا بدانیم که چرا با این همه ویژگی کرمانشاه در حوزه بیکاری رتبه های بالای کشور را دارد. نباید بگذاریم این موضوع موجب آزار جوانان شود.

 

جهانگیری گفت: استان کرمانشاه بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که امتیاز بزرگی است، عراق با سایر همسایگان ما تفاوت دارد. کشوری ثروتمند که بهترین مراودات سیاسی و فرهنگی میان دو دولت و دو ملت برقرار است.

 

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت برای توسعه استان هر چه در توان داشته باشد به کار خواهد گرفت زیرا مردم کرمانشاه دین بزرگی بر گردن کشور دارند. بیش از ده هزار شهید در دفاع مقدس تقدیم کشور کرده است، حتما باید ریشه یابی کرد که چرا بخش خصوصی در استان کرمانشاه کمتر سرمایه گذاری می کند و چرا سرمایه گذاری در این استان موجب سودآوری برای این بخش نمی شود.

 

وی خطاب به حاضران در جلسه تصریح کرد: نگذارید کلمه ناامیدی و یاس در جامعه شما سایه بیافکند. ما آرام آرام می توانیم با عبور از شرایط تحریم در برابر مشکلات قد علم کنیم. دشمنان می خواهند فضای یاس را در جامعه ما پمپاژ کنند. کارهای کوچکی در این کشور انجام نشده است، مگر بازسازی حجم تخریب های زلزله کرمانشاه کار کوچکی بود، با همت و ایستادگی ملت، نخبگان و دولت، شهرهای زلزله زده از زیر آوار سر بیرون آوردند. همه ما هجوم مردم برای کمک به آسیب دیدگان زلزله را فراموش نخواهیم کرد. ۱۳۴ هزار واحد مسکونی که تعمیری بود تکمیل و یا تخریبی بود از نو ساخته شد.

 

جهانگیری افزود: در مسائل کلان کشور فشاری ایجاد کردند تا ما را بشکنند اما نتوانستند زیرا ما ناامید نشدیم و توانستیم دوباره آسیب ها را برطرف کنیم و راه بیفتیم. آینده کشور برای نسل جوان است به همین دلیل آنها تلاش می کنند جوانان ناامید شوند.

 

معاون اول رییس جمهور گفت: همه ما ایرانی هستیم و ایران متعلق به همه ایرانیان است، همه در برابر قانون مشابه هستند البته معنای این جمله این نیست که جایی خلاف نمی‌شود و یا عده ای از آن عدول نمی‌کنند اما باید دید که این اصول در قانون اساسی جمهوری اسلامی و رفتار و منش رهبر معظم انقلاب و حرکت دولت خود را نشان می دهد.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر آسیب دیدن سرمایه اجتماعی در این دولت گفت: بخشی از این آسیب وارد شده به خاطر شرایط کشور بود، قبول دارم که دولت در ارتباط با نخبگان نقص داشته اما باید برای بازسازی سرمایه اجتماعی همه تلاش کنیم در این خصوص بیش از همه نخبگان در احیای این موضوع مهم تاثیرگذار هستند.

 

جهانگیری در پایان سخنان خود در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون حضور زنان در جامعه گفت: ما در دولت تلاش کردیم جایگاه و حقوق زنان را افزایش بدهیم البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. در این دولت زن سفیر اهل سنت انتخاب شد و با ایستادگی دولت قانون اختصاص ۳۰ درصد از مدیریت کشور به زنان تصویب شد که تا امروز ۲۶ درصد از این مدیریت به زنان کشور رسیده است. همه مردم باید باور کنند زنان قادر هستند مدیریت کلان کشور را به عهده بگیرند و خوب عمل کنند، آنها حتی در دستگاه‌های فنی نظیر مدیریت صنایع پتروشیمی و یا هواپیمایی کشور نیز عملکرد درخشانی از خود نشان دادند.

گفتنی است در ابتدای این جلسه تعدادی از نخبگان، فعالان اقتصادی و سیاسی و نمایندگان مذاهب مختلف استان در سخنانی جداگانه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون مسائل کلان کشور و استان پرداختند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر