کد خبر: 101638
A

جزییات دادگاه فساد در پتروشیمی: «حسن کُد» کیست؟

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن یاوری و دیگر متهمان به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. نماینده دادستان به تشریح عملکرد یک نفر در بورس با نام مستعار حسن کد پرداخت و هویت وی را افشا کرد

جزییات دادگاه فساد در پتروشیمی: «حسن کُد» کیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات حسن یاوری و دیگر متهمان به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دادگاه، سحر اوجاقی، یکی دیگر از متهمان پرونده به دفاع از خود پرداخت.

متهم گفت: من در سال ٩٥ در دفتر یاوری کار می‌کردم. مجید امراللهی فرمی را برای افتتاح حساب جهت پرداخت حقوق نزد من آورد و بعدها متوجه شدم حسابی به اسم من باز شده. موضوع را با خانم شیرزاد در میان گذاشتم و اعتراض کردم، اما وی به من گفت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: من در هیچ دفترخانه‌ای جهت ارایه وکالتنامه نرفتم و هیچ امضایی هم نکردم. در واقع فقط کار اداری می‌کردم.

نماینده دادستان از متهم پرسید: شما در جلسات شرکت کرده بودید حال می‌گویید نمی‌دانید چه کسی امضا کرده است؟

متهم اوجاقی گفت: مسئول وکالتنامه گرفتن در دفتر آقای ثانی بوده است، ما اصلا برای وکالتنامه در دفترخانه حضور نداشتیم.

متهم امراللهی درباره افتتاح حساب‌ها گفت: من مدارک را به اوجاقی دادم و فرم و مدارک را به بانک بردم. در نهایت مدارک بانکی و دسته چک را به شیرزاد دادم.

قاضی به امراللهی گفت: شما خائن در امانت هستید که دسته چک را به شیرزاد می‌دادید.

متهم امراللهی گفت: اوجاقی در جریان بود و خودش دسته چک را دید و امضا می‌زد.

قاضی خطاب به متهم اوجاقی گفت: صحبت‌های امراللهی را شنیدید شما وقتی مدعی هستید امضا نکردید و دفترخانه نرفتید باید بگویید چه کسی جای شما این کار را انجام داده است تا از جرم مبرا شوید.

در ادامه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و خطاب به متهم اوجاقی گفت: رمزی بین ثانی و ریماز و اوجاقی بوده است به نام "دو" در این خصوص توضیح دهید. همچنین در مورد آموزش فتوشاپ از سوی آقای ریماز توضیح دهید.

متهم اوجاقی گفت: هیچ رمزی در این خصوص نبوده است و این موضوع را تکذیب می‌کنم. در مورد جعل و آموزشی فتوشاپ از سوی ریماز نیز هیچ کاری انجام نشده است چراکه ریماز اصلا در دفتر نبود که بخواهد به ما چیزی یاد دهد.

وکیل متهم اوجاقی، مدعی شد که موکلش با وکالتنامه هیچ اقدامی انجام نداده است و اصلا وحدت قصدی هم نداشته است.

نماینده دادستان خطاب به قاضی به موضوعاتی اشاره کرد که در جلسات گذشته دادگاه از سوی متهمین و وکلایشان مطرح شد و گفت: مهرهای متعددی از ویلای حسن یاوری پیدا شده درحالی که نامبرده معتقد بود اصلا این مهرها برای من نیست.

وی ادامه داد: چرا باید مهرهایی از ویلای یاوری کشف شود که برای وی کاربرد نداشت؟ چرا باید به اسم مستعار خودتان به نام پارسا یاوری کارت ملی داشته باشید؟ چرا باید مهر نهادها را جعل کنید؟

نماینده دادستان خطاب به متهم یاوری گفت: شما این جعل را انجام می‌دادید چراکه برای ١٠٢ شرکت صوری به این جعل نیاز داشتید همچنین برای معتادان و کارتن خواب‌هایی که برای این شرکت‌ها به کار گرفتید نیاز به عدم سوءپیشینه داشتید لذا این جعل‌ها را انجام می‌دادید.

حسن کد معروف کیست؟

نماینده دادستان گفت: حسن یاوری، به حسن کد معروف بوده است. وی در زمانی که کشور دچار تنش و تحریم بوده و پتروشیمی فضای تنفس بوده است از طریق بورس کالا کد می‌گرفت و کدها را می‌فروخت.

وی افزود: یاوری تولید کننده نیست بلکه دلال بازار بورس است؛ باعث تاسف است که بعضی از شرکت‌ها صد درصد انحراف بارنامه داشتند. خیانت از این بالاتر به کشور؟

در ادامه قاضی از متهم آرش باغستانی خواست در جایگاه قرار گیرد.

متهم باغستانی گفت: من تحصیلدار شرکت بودم؛ اما یاوری بدون اطلاع، من را مدیر شرکت صدف تجارت کرد که من وقتی مطلع شدم اعتراض کردم و یکسال طول کشید تا وی من را از این سمت بردارد.

وی ادامه داد: در آن شرکت دو وکالتنامه به نامم بود که از آن آگاه بودم، ولی هیچ استفاده‌ای از آن نکردم و چند وقت بعد این وکالتنامه را خودم باطل کردم.

وکیل متهم باغستانی مطالبی را در زمینه عدم وحدت قصد موکل خود مطرح کرد.

پس از اظهارات متهم باغستانی، قاضی از متهم مجید امراللهی خواست در جایگاه قرار گیرد.

این متهم، گفت: من تحصیدار شرکت یاوری بودم و بعد از مدتی من را مدیر شرکت صدف تجارت کرد؛ لذا شیرزاد به من گفت وقتی مدیرعامل هستی باید با حسابت کار کنند.

وی ادامه داد: من می‌دانستم مواد اولیه پتروشیمی خرید و فروش می‌کردند، ولی اصلا تولیدات را بررسی نمی‌کردم و اصلا در خرید و فروش و تولید هیچ دخالتی نداشتم.

وکیل متهم امراللهی هم گفت: در بحث اخلال عمده باید گفت که هیچ وقت موکل من با در اختیار قرار دادن حساب‌های بانکی خود در جهت اقداماتی که ممکن است مباشران جرم انجام دهند وحدت قصدی نداشته است.

قاضی از متهم محمد شایسته فر خواست درجایگاه قرار گیرد، شایسته فر گفت: من سال ٩١ با یاوری آشنا شدم و یکسری کارهای ثبتی وی را انجام می‌دادم من فقط می‌دانستم کارشان در حوزه مواد پلاستیک است.

وی ادامه داد: من حدود ١٠ شرکت به یاوری معرفی کردم که چند شرکت آن برای خودمان بود و اصلا نمی‌دانستیم از آن‌ها سو استفاده می‌کردند. هیچ حساب بانکی و وکالتنامه‌ای در اختیار یاوری نگذاشتم.

وکیل متهم شایسته‌فر نیز، دفاعیات خود را در دفاع از متهم در زمینه عدم دخالت موکل خود در فعالیت شرکت‌ها ارائه کرد.

دفاعیات متهم دیگر پرونده: نمی دانستم کارم غیرقانونی است

متهم هادی ثانی، از دیگر متهمان این پرونده و وکیل وی نیز دفاعیات خود را ارائه دادند.

متهم ثانی گفت: من هیچ حساب بانکی در اختیار یاوری قرار ندادم و اصلا نمی‌دانستم کار غیر قانونی انجام می‌دادیم وگرنه هیچ وقت برای خودم و همسرم وکالتنامه نمی‌گرفتم این درحالی است که خیلی از افراد می‌دانستند که قرار است برایشان وکالتنامه بزنیم.

وکیل متهم ثانی توضیحاتش را در قالب لایحه‌ای به دادگاه ارایه کرد.

آخرین متهمی که در جلسه امروز دادگاه، به دفاع از خود پرداخت، محمد سلمانی نام داشت.

متهم سلمانی گفت: حساب‌های شخصی من حدود پنج سال است مسدود است و تا به امروز هیچ وکالتنامه‌ای به یاوری نداده و هرگز نه مدارک خود و نه اجازه آن را به مجموعه یاوری ندادم. قبل از دستگیری یاوری و تنها در بازه زمانی چهارماه به وی سیم کارت دادم چراکه فعالیت من در حوزه تلفن همراه است.

وی ادامه داد: بنده اصلا در جریان خرید و فروش مواد اولیه از سوی یاوری نبودم و فقط می‌دانستم وی در زمینه مواد پلاستیک فعالیت می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر