کد خبر: 101729
A

نامه ۱۲۰ نماینده جمهوری‌خواه به بایدن: به برجام بازنگرد

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، ۱۲۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور این کشور مدعی شدند بسیار مهم است که اجازه ندهید تاریخ خود را با توافق «بسیار ناقص» ایران تکرار کند.

نامه ۱۲۰ نماینده جمهوری‌خواه به بایدن: به برجام بازنگرد
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در هفته جاری، ۱۲۰ نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی نامه‌ای سرگشاده را به امضا رساندند و از «جو بایدن» خواستند به دنبال تعامل با ایران نباشد.
 
قانون‌گذاران جمهوری خواه آمریکایی در این نامه خطاب به بایدن نوشتند: این که اجازه ندهید تاریخ خودش را با توافق هسته‌ای بسیار ناقص ایران تکرار کند، از اهمیت حیاتی برخوردار است.
 
به گزارش «نیوزویک»، آن‌ها افزودند توافق سال ۲۰۱۵ شامل بندهای موسوم به غروب می‌شود که به معنای آن است که محدودیت‌های هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۵ برداشته می‌شود و این توافق برنامه موشک بالستیک تهران و نفوذ منطقه‌ای آن را شامل نمی‌شود.

 

در این بیانیه ادعا شده است: بازگشت (به برجام) خطای استراتژیک سیاست خارجی آمریکا خواهد بود که به شکل فزاینده‌ای بسیار خطرناک‌تر از پیامدهای رویکرد اشتباه اصلی است.

 

آن‌ها مدعی شدند: تعامل با تهران اشتباه خواهد بود و ایران به موضع ضعف احترام نمی‌گذارد و تنها برای قدرت احترام قائل است. استفاده از زور و اقدام نظامی باید همیشه آخرین گزینه ممکن باشد اما ما باید آن را روی میز نگه داریم، نه برای این که جنگ می‌خواهیم بلکه برای این که مانع وقوع آن شویم.

 

قانون‌گذاران آمریکایی در ادامه ادعاهایشان، افزودند: سایر ابزارهای قدرت ملی ما از جمله فشار سیاسی و اقتصادی، زمانی که ایران بفهمد گزینه نظامی روی میز است و واقعی است، به ابزارهای بزرگتری تبدیل خواهند شد.

 

پیشتر، بیش از ۵۰ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به بایدن، رئیس‌جمهور این کشور، از او خواسته‌اند به توافق هسته‌ای با ایران برنگردد و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه دهد.

 

این در حالی است که شماری از دپپلمات‌ها و نظامیان سابق آمریکا در نامه‌‌ای خطاب به بایدن با توصیه به پرهیز از هرگونه درگیری با ایران، از وی خواسته‌اند به سرعت به برجام بازگردد.

 

تکاپوی قانون‌گذاران آمریکایی از آن جهت است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا مدعی است قصد دارد کشورش را به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) که دولت قبلی آمریکا از آن خارج شد برگرداند.

 

او با وجود این در مصاحبه‌ای طی روزهای اخیر به پرسشی در خصوص اینکه آیا حاضر است به منظور ترغیب ایران به اجرای کامل تعهداتش تحریم‌های یکجانبه را رفع کند یا خیر، پاسخ منفی داد. 

 

علاوه بر این، مقام‌های دولت او گفته‌اند قصد دارند از مسأله بازگشت آمریکا به برجام به عنوان «سکویی» برای رسیدن به آنچه توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» خوانده شده استفاده کنند. واشنگتن می‌گوید قصد دارد با همکاری متحدان و شریکانش به چنین توافقی که مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را هم شامل می‌شود دست پیدا کند. 

 

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

 

یک‌سال بعد از خروج آمریکا از برجام و پس از آن که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

 

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر