کد خبر: 101769
A

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: ارز ۱۷۵۰۰ تومانی باعث فوت بیماران خواهد شد

عضو کمیسیون بهداشت گفت:اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اقلام دارویی فساد دارد، اگر ارز ۱۷۵۰۰ تومانی جایگزین شود، قیمت دارو‌ها به ویژه داروی بیماران خاص بالا می‌رود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: ارز ۱۷۵۰۰ تومانی باعث فوت بیماران خواهد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ همایون سامه‌یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اقلام دارویی و احتمال بروز فساد مالی گفت: اختصاص ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی فساد دارد؛ غیر ممکن است ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی را اختصاص داده شود و فسادی نداشته باشد، ولی باید میزان سود و ضررش برای مردم قیاس و بررسی شود و البته در اعطای آن باید نظارت بیشتر باشد. اگر این ارز را کنار بگذاریم و ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی جایگزین شود، قیمت دارو‌ها به ویژه داروی بیماران خاص بالا می‌رود.

وی افزود: در گفت‌وگویی حضوری با جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بحث شد که اگر ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی مبنای تعیین قیمت داروها شود، بسیاری از بیماران متأسفانه فوت خواهند شد، زیرا دارو به دستشان نمی‌رسد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم کشور توانایی خرید داروی بیماران خاص را ختی با ارز ۴۲۰۰ تومانی هم ندارند. به علاوه باید ماهانه چند میلیون تومان برای دارو‌های بیماری‌های نادری که کشنده هم نیست، هزینه کنند.

نماینده کلیمیان در مجلس یازدهم تصریح کرد: در میان نمایندگان بررسی شده که مابه‌التفاوت ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را به بیمه‌ها دهند و بیمه‌گر هم این اختلاف  قیمت را به بیماران برساند. با این حال تا زمانی که برنامه ریزی دقیق و زیرساخت مناسب وجود نداشته باشد، اجرای این برنامه ممکن نیست و حداقل یک سال برای اجرایی شدنش نیاز داریم.

سامه‌بح یادآور شد: البته اکنون به دلیل ارز ۴۲۰۰ تومانی، دارو‌ها از کشور خارج می‌شود و قاچاق معکوس رخ می‌دهد، با این حال لازم است کنترل و مدیریت شود.

وی تأکید کرد: همه تمایل داریم ارز معادل ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود و قیمت ارز واقعی‌تر شود، اما در حال حاضر ممکن نیست و مشکلات مختلفی برای بیماران و مسائل امنیتی به وجود می‌آید. افزایش قیمت دارو به این صورت مانند افزایش قیمت بنزین از هزار تومان به سه هزار تومان آن هم بدون برنامه ریزی و تفکر است که دیدیم چه بر سر مملکت آمد. چنین تجربه‌ای نشان می‌دهد باید به جای احساساتی رفتار کردن، با برنامه عمل کرد. یک مسئله باید از جهات مختلف بررسی شود.

منبع: YJC

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر