کد خبر: 101851
A

آیا حزب اعتماد ملی منحل شده است؟

جمال عرف: کاری که اعتماد ملی یا امثال این حزب باید بکنند، این است که افراد دیگری را به عنوان دبیرکل به ما معرفی کنند. این اتفاق پیچیده‌ای نیست.

آیا حزب اعتماد ملی منحل شده است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور درباره حواشی حزب اعتماد ملی و احتمال انحلال این حزب گفت: یکی از مراحلی که در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مورد بحث قرار می‌گیرد، این است که اعضای شورای مرکزی براساس قانون ۱۰ احزاب نباید محکومیت داشته باشند. وقتی پرونده اعتماد ملی مطرح شد، دیدیم که این مسأله [محکومیت] برای چند نفر از اعضای شورای مرکزی وجود دارد، بنابراین باید قانون را رعایت می‌کردیم. البته این مسأله تنها برای این حزب نیست بلکه برای سایر احزاب هم اتفاق می‌افتد. در مورد تمامی اعضای شورای مرکزی، از مراجع قانونی استعلام می‌شود، مراجع قانونی هم اعلام می‌کنند. بعضی از اعضای شورای مرکزی ممکن است سابقه داشته باشند، البته این موارد، به حزب مورد نظر اعلام می‌شود که این افراد احراز صلاحیت نشدند ولی حزب می‌تواند کار خود را انجام دهد.

در یک حزب، ۳۰، ۴۰ تا ۵۰ نفر اعضای شورای مرکزی وجود دارد و اگر ۳ تا ۴ نفر هم سابقه‌ای داشته باشند اتفاقی برای شورای مرکزی نمی‌افتد. این استعلام‌ها در مورد همه احزاب انجام می‌شود و در مورد حزب اعتماد ملی هم انجام شد اما آقایان [اعتماد ملی] اعتراض کردند. خب ایرادی ندارد چون در جمهوری اسلامی هیچ بن‌بستی نداریم. جایی که می‌توانند اعتراض کنند دیوان عدالت اداری است. اگر آن مرجع اعلام کرد رأیی که شما به عنوان کمیسیون ماده ۱۰ احزاب دادید درست نبوده است، ما تمکین می‌کنیم.

هنوز جواب دیوان عدالت اداری اعلام نشده است و ما فعلاً منتظریم. احتمالاً بعداً به اینگونه احزاب یکی دو تا اضافه بشود چون وقتی فرد یا افرادی سابقه محکومیت دارند، ما باید قانون را اجرا کنیم.

حزب اعتماد ملی منحل نشده و کار خودش را انجام می‌دهد. کاری که اعتماد ملی یا امثال این حزب باید بکنند، این است که افراد دیگری را به عنوان دبیرکل به ما معرفی کنند. این اتفاق پیچیده‌ای نیست.

البته این حزب هنوز این کار را انجام نداده است چون آنها می‌گویندما اعتقاد داریم تصمیم کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، تصمیم درستی نبوده است، پس شکایت می‌کنیم. ما هم گفتیم شکایت کنید و هرچه مرجع مورد نظر اعلام کرد ما به آن عمل می‌کنیم. من تأکید می‌کنم که قانون، فعالیت حزب را به افراد گره نزده است. اینکه اگر آقای «الف» یا «ب» مورد تأیید قرار نگرفت به این معنا نیست که حزب منحل می‌شود، چراکه انحلال در یک شرایط خاصی صورت می‌گیرد.

 

مشروح گفت وگو را اینجا بخوانید

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر