کد خبر: 101974
A

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران

وزیر امور خارجه انگلیس گفت، در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، درخصوص برنامه هسته‌ای ایران به رایزنی پرداخته است.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه گفت، با همتای آمریکایی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است.

به گزارش فارس به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، راب در مصاحبه با «اندرو مار» مجری شبکه «بی‌بی‌سی»، گفت: «تمرکز من بر روی همکاری با دولت جدید [آمریکا] است. دیروز با آنتونی بلینکن [وزیر امور خارجه آمریکا] درباره طیف گسترده‌ای از مسائل نظیر برنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسائلی همچون میانمار صحبت کردم و به این گفت‌وگوها ادامه خواهم داد».

۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و تا کنون تحولی در اجرای تعهدات طرف‌های برجامی و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد. ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این، کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.با این حال همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک بار دیگر اتهام‌‎زنی به تهران در موضوع پایبندی به تعهدات توافق هسته‌ای برجام را تکرار کردند.

آنها در بیانیه خود ادعا کردند: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم بدون هر گونه تاخیری این اقدامات خود را متوقف کند و اقدامات جدیدی در حوزه عدم پایبندی (به تعهدات برجامی) در برنامه هسته‌ای خود برندارد. ایران با تشدید اقدامات خود در زمینه عدم پایبندی (به برجام)، در حال تضعیف کردن فرصت احیای دیپلماسی برای رسیدن کامل به اهداف برجام است».

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنشی توییتری گفت: «آیا سه شریک اروپایی ما بند ۳۶ برجام و نامه‌های متعدد ایران بر این اساس را خوانده‌اند؟ طبق کدام منطق ایران موظف به متوقف کردن آن دسته از اقدامات اصلاحی است که یک سال تمام بعد از خروج آمریکا از برجام- که همچنان به نقض توافق ادامه می‌دهد- اتحاذ کرده‌ است؟ سه کشور اروپایی برای انجام وظایف خود چه کاری انجام داده‌اند؟»

وزیر امور خارجه انگلیس در این مصاحبه، از اظهارنظر درباره دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و تبرئه شدن او از اتهام «تحریک به شورش» و حمله به کنگره، طفره رفت.

د

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر