کد خبر: 102205
A

افزایش قیمت لبنیات / دور شدن تدریجی پنیر از سفره صبحانه

قیمت لبنیات از اول امسال چندین‌بار افزایش یافت. نرخ مصوب اقلام یارانه‌ای ۳ بار از سوی دولت و قیمت اقلام غیریارانه‌ای توسط کارخانه‌ها بارها و بارها افزایش یافته و پنیر هم از این گرانی بی‌بهره نبوده ‌است.

افزایش قیمت لبنیات / دور شدن تدریجی پنیر از سفره صبحانه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ قیمت لبنیات از اول امسال چندین‌بار افزایش یافت. نرخ مصوب اقلام یارانه‌ای ۳ بار از سوی دولت و قیمت اقلام غیریارانه‌ای توسط کارخانه‌ها بارها و بارها افزایش یافته و پنیر هم از این گرانی بی‌بهره نبوده ‌است.

پنیر را می‌توان مهم‌ترین جزء از اصلی‌ترین وعده غذایی ایرانی‌ها دانست. تنوع پنیرهای موجود در بازار امروز بسیار بیشتر از قبل شده و برای سخت‌گیرها هم بالاخره طعمی پیدا می‌شود که دوست داشته باشند.

مخصوصا بچه‌ها که خیلی از آنها با طعم پنیرهای سنتی مشکل دارند و طرفدار پنیرهای سفید و خامه‌ای هستند. از پنیر خامه‌ای برای آشپزی و شیرینی‌پزی هم استفاده می‌شود اما طرفداران این نوع پنیر برای صبحانه هم کم نیستند. کاله، چوپان، دامداران، هراز، مانیزان، میهن، پاک، پگاه، روزانه و آلیما برندهای پنیر موجود در بازار هستند.

غیر از پنیر یواف که یارانه‌ای است و با قیمت دولتی عرضه می‌شود، دیگر پنیرهای موجود در بازار توسط کارخانه‌ها تعیین قیمت می‌شوند و امسال قیمت‌شان دست‌کم 2برابر شده است. صرف‌نظر از برند، پنیرهای یارانه‌ای با حجم 400گرم با قیمت 14هزارو500تومان عرضه می‌شود ولی قیمت دیگر پنیرها متفاوت است و در بعضی از برندها، قیمت یک بسته 500گرمی پنیر به 30هزار تومان نزدیک شده است.

کارخانه‌های لبنی معتقدند بالا رفتن قیمت شیر خام و دیگر هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌شده تولیدات را افزایش داده و آنها چاره‌ای جز گران کردن محصولات ندارند. بخش زیادی از محصولات لبنی موجود در بازار را یارانه‌ای‌ها تشکیل می‌دهند در نتیجه تولیدکنندگان با گران کردن دیگر محصولات خود این افزایش قیمت را جبران می‌کنند. رشد چشمگیر قیمت محصولات لبنی سرانه مصرف لبنیات در کشور را که پیش از این نیز از سرانه جهانی پایین‌تر بود، بیش از پیش کاهش داده و حتی بخشی از بدنه تولید صنایع لبنی نیز با افزایش قیمت مصوب لبنیات برای سومین‌بار در سال‌جاری مخالف و معتقد بودند این کار به حذف لبنیات از سفره خانوارهای زیادی منجر می‌شود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر