کد خبر: 10235
A

مروری بر روزنامه های شنبه یازدهم دی ماه

روزنامه های امروز همچنان موضوع گورخوابی را در کانون توجه قرار داده اند و در همین حال از نوع دیگری از خوابیدن به این سبک و سیاق رونمایی کرده اند. این در حالی است که آتش بس سراسری در سوریه و همچنین افزایش قیمت ارز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های شنبه یازدهم دی ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پس از گذشته یک هفته از رونمایی از پدیده گورخوابی در یکی از گورستان های تهران، روزنامه ها هنوز هم موضوع گورخوابی را رها نکرده اند.

روزنامه شهروند در ادامه گزارش ها درباره گورخوابی امروز در مطلبی با عنوان«صدای بلند نصیر‌آباد » با اشاره به اینکه علی ربیعی، وزیر رفاه، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هاشمی استاندار تهران، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از گورستان نصیرآباد و کمپ اخوان بازدید کردند نوشت:« شهر از آمدن مسئولان خبردار شده بود؛ از بنرها خوانده بودند که مسئول دفتر رئیس‌جمهوری، وزیر رفاه، استاندار تهران و چند نفر دولتی دیگر قرار است برای نخستین‌بار پا در روستایشان بگذارند. هوا که تاریک شد، کوچه‌های تنگ‌و‌تاریک اتفاق عجیبی به خود دید، آن‌قدر که همه را به خیابان کشانده بود؛ هیچ‌کس در مغازه نبود، همه سرها از پنجره‌ها بیرون آمده و چراغ‌های گردان مگان‌های سفید و سیاه و خودروهای پلیس را که در پیچ‌و‌خم کوچه‌ها می‌رفت، دنبال می‌کرد. این برای «نصیرآبادی»‌ها عجیب نبود، شوک‌آور بود.

علی ربیعی، وزیر رفاه؛ ‌هاشمی، استاندار تهران؛ محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری؛ انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی و مسئولانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر همه در یک ون سفید نشستند و از در زنگ‌زده، از دل جمعیت گذشتند و وارد قبرستان شدند؛ درها که بسته شد، خیلی‌ها پشت در ماندند، خیلی‌ها که برای خواندن فاتحه‌ای برای عزیزان از دست‌رفته‌شان آمده بودند. داخل قبرستان اما خبرهایی بود. مردم اعتراض داشتند، حرف زیاد داشتند، از معتادان و موادفروشانی که نصیرآباد را قُرق کرده‌اند. نگاه آنها به این گورها، گورهایی که سال‌هاست آنها را با ساکنانش، همان معتادان بی‌خانمان، می‌شناختند، فرق داشت. این بار پایین آمدند و گورها را از نزدیک دیدند و با ژست‌های مختلف عکس‌های یادگاری گرفتند.»

همچنین این روزنامه در یادداتشی نیز با عنوان« گورخواب‌ها و تیغ دو دمِ طرد اجتماعی » با اشاره به اینکه شاید در سال‌های اخیر هیچ گزارش روزنامه‌ای به اندازه گزارش گورخواب‌های «شهروند» واکنش  ایجاد نکرده نوشته: ولی واکنش‌های هیجانی و احساسی، که حتی هنرمندان را هم به هیجان آورد، این خطر را دارند که موضوع را به بیراهه بکشانند و در نتیجه پس از چندی به فراموشی نیز سپرده شوند. نکته بسیار مهم ماجرا این بود که شاید کمتر کسی کل گزارش را خوانده است. بیشترین اثرگذاری از تصویر بود. تصویر فردی به غایت بیچاره درگوری که مثل ردیف‌های آپارتمان کنار یکدیگر بودند و یک سقف پلاستیکی آن را می‌پوشاند. واکنش احساسی از این‌جا بود که چرا پس از دادن شعارهای پرطمطراق درباره پروژه مسکن مهر که قرار بود هر ایرانی یک سرپناه پذیرفتنی داشته باشد، کارمان به کجا رسیده که انسان‌های زنده، قبر را آپارتمان خود انتخاب کرده‌اند؟

این تصور به ظاهر تصویری از فقر بود، ولی واقعیت این است که اگر گزارش خوانده می‌شد، متوجه می‌شدیم که مسأله فقر نیست. جامعه ایران به مرحله‌ای نرسیده است که مردم اجازه دهند افرادی که فقط فقیر هستند، درچنین محیطی و در نزدیکی آنان زندگی کنند. نه دولت و مهم‌تر از آن نه مردم چنین واقعیتی را برنمی‌تابند. آن تصویر، تصویر فقر نبود، تصویر نکبت ناشی از اعتیاد بود. این نکبت کسانی است که حتی مردم نیز از آن روی‌گردانند و رضایتی به کمک‌کردن به آنان ندارند. این وضعیتی است که هر ازگاهی که آنان به یک محله می‌روند، صدای مردم آن‌جا را درمی‌آورند، چراکه همراه خود خطرات امنیتی و سلامتی و... را برای مردم محله می‌آورند.

بسیاری از گورخواب ها پیش از این افراد عادی و دارای شغل و درآمد بوده‌اند، که به هر دلیلی معتاد شده‌اند. اعتیاد روح و روان و جسم آنان را چنان دچار تغییر کرده که به راحتی در گور می‌خوابند. پس مسأله آن تصاویر نه فقر که اعتیاد بود. اعتیاد است که بلای جان جامعه ایران شده است و ٢٠‌ سال در پرداختن جدی به آن تأخیر داشته‌ایم. اعتیاد، فقر را نیز همراه خود می‌آورد. نکبت ناشی از اعتیاد به ویژه موادمخدر صنعتی، بسیار تأسف‌بار است. وقتی که یک جوان معتاد مادر خودش را سلاخی می‌کند، اثرات اعتیاد را به مراتب بدتر از تصاویر گورخواب‌ها نشان می‌دهد.

 

اما روزنامه نوآوران نوع دیگری از خوابیدن فقرا در کشور را رونمایی کرده است که خواندنی است. آساره کیانی در یادداشتی در این روزنامه نوشت:« در تهران، خانواده‌هایی هستند که در توالت‌های عمومی، شب را صبح می‌کنند و شما صبح زود، پیش از آن‌که این اماکن شهری بدبو، درهایش را به روی مردم شهر باز کند، زنانی را خواهید دید که گوشه‌ چادر خود را به دندان گرفته‌اند و با یک دست اسباب و پتو و و با دست دیگر، کودکان خواب‌آلوده‌شان را بیرون می‌کشند و بعد از دروازه‌های توالت به شهر پرتاب می‌شوند؛ می‌روند تا شبی دیگر باز شانس خود را پیش دربان توالت امتحان کنند و اگر نگذاشت، بوی تعفن این توالت را به یک توالت دیگر در یک جای دیگر شهر ببرند.

داستان ادامه‌داری که بیشتر مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت از آدم‌هایی شروع شد که شب‌های سرد تهران، در گورهای پیش‌ساخته می‌خوابیدند؛ مردم شهر فضای‌های مجازی، عکس چشم‌های وحشت‌زده‌ای را برای هم رد و بدل می‌کردند که از گور بیرون‌آمده بودند؛ حاصل توجه هنرمندان است و رییس دولت، او هم آه و فغان و آقای شهردار، از آن طرف، لیچار و کنایه که « تو مگر کجا بودی که ندیده بودی مردم شهر توی گور می‌خوابند!»»

تحولات سوریه

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان«آغاز آتش‌بس سراسری در سوریه» نوشت:« ایران به استقبال امضای توافق آتش بس میان دولت سوریه و گروه های مخالف سوری رفت. محمد جواد ظریف طی پیامی در شبکه توئیتر گفت که «آتش بس سوریه یک دستاورد بزرگ است. بیایید با استفاده از این فرصت، ریشه‌های تروریسم را هدف قرار دهیم». دو روز پیش (پنجشنبه)، مقامات روسیه و ترکیه خبر دادند که میان دولت سوریه و نیروهای منتسب به آن از جمله واحدهای نظامی روسیه اعزامی به سوریه از یک سو و گروه‌های مخالف دولت سوریه از طرف دیگر توافق آتش‌بس برقرار خواهد شد. این آتش‌بس شامل گروه های تروریستی بویژه داعش نمی‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تأکید کرده است که روسیه، ترکیه و ایران تعهد اجرای آتش بس سوریه را به عهده می‌گیرند و اینکه توافق به دست آمده نتیجه همکاری مسکو با شرکای منطقه‌ای است. »

 

روزنامه کیهان نیز در گزارشی با عنوان«موازنه جدید قدرت در منطقه با محوریت ایران و روسیه شکل گرفته است » نوشت:« یک روزنامه انگلیسی با اشاره به تحولات جدید و کاملاً متفاوت با گذشته در غرب آسیا، نوشت که موازنه قدرت  جدیدی در منطقه با محوریت ایران و روسیه شکل گرفته است. پیش از این و در پی آزاد شدن شهر «حلب» و اخراج تروریست‌های وابسته به آمریکا از این شهر، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه گفته بود که تاریخ سوریه، و منطقه به قبل و بعد آزادسازی حلب تقسیم خواهد شد. این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که نظم جدید در راه است، نظمی که محور مقاومت، محور آن خواهد بود.

سید حسین موسوی نیز در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان«» نوشت:« ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز پنجشنبه، ۹ دی، اعلام کرد مسکو و آنکارا درباره برقراری آتش‌بس در سراسر سوریه به استثنای مناطق تحت نفوذ داعش و جبهه النصره، به توافق رسیده‌اند و این آتش‌بس بامداد روز جمعه به اجرا گذاشته می‌شود. پس از اعلام پوتین، ستاد مشترک ارتش سوریه اعلام کرد این آتش‌بس در سراسر خاک سوریه به استثنای مناطق تحت نفوذ داعش و جبهه النصره برقرار می‌شود. درهمین‌حال، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای اپوزیسیون مسلح سوریه که موافقت‌نامه آتش‌بس را امضا کرده‌اند، بیش از ۶۰‌ هزار عنصر مسلح را پوشش می‌دهند. به گفته کرملین، حدود یک ماه پس از برقراری آتش‌بس، گفت‌وگوهای سیاسی طرف‌های درگیر در بحران سوریه، در «آستانه»، پایتخت قزاقستان، آغاز خواهد شد و در این مدت، مسکو و آنکارا ضامن حسن اجرای این آتش‌بس خواهند بود. »

افزایش قیمت دلار

روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیلی با عنوان« معادله ارز در بازار مسکن» نوشت:« نوسانات اخیر دلار، فعالان بازار مسکن را با یک «معما» درباره «آینده قیمت ملک تحت تاثیر تحولات بازار ارز» روبه‌رو کرده است؛ به‌طوری که خلأ پاسخ روشن، می‌تواند به عقبگرد معاملات آپارتمان از فضای شکننده پیش‌رونق منجر شود. بررسی‌های مستند به سه پژوهش علمی درباره «معادله ارز در بازار مسکن»، در پاسخ به ابهام موجود در این بازار نشان می‌دهد افزایش قیمت دلار برحسب دامنه رشد و مدت زمان صعود، دو تاثیر «کوتا‌ه‌مدت به شکل معکوس» و «بلند‌مدت به شکل مستقیم» بر متغیرهای بازار ملک از جمله قیمت مسکن دارد. رشد مثبت قیمت دلار در کوتاه‌مدت، اثر روانی بر رفتار تقاضا در بازار مسکن می‌گذارد و باعث جذب تقاضای سرمایه‌ای توسط بازار ارز و در نتیجه، «تضعیف» زمینه سفته‌بازی در معاملات ملک می‌شود. این رابطه در مقطع فعلی که احتمال ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار خرید آپارتمان‌های کوچک –به‌دلیل سطح مناسب قیمت‌ها- وجود دارد، می‌تواند به نفع خریداران مصرفی آپارتمان تمام شود. با این حال، تاثیر بلندمدت و واقعی رشد قیمت دلار در بازار مسکن، از محل «ساخت و ساز» و به شکل اثر مثبت بر «قیمت تمام شده مسکن»‌ ظاهر می‌شود. کارشناسان در عین حال تاکید می‌کنند اثرپذیری مسکن از نوسانات ارز، خفیف و جزئی خواهد بود.»

  [توالت عمومی خوابی هم رونمایی شد!/ غایب مراسم روز نهم دی امسال چه کسی بود؟]

روزنامه جوان نیز در گزارشی با ادعای اینکه دولت پشت پرده افزایش قیمت ارز است می نویسد:« دولت عامل گرانی ارز است و بر اساس یک نظرسنجی حدود 80 درصد براین باورند که بانک مرکزی شفافیت لازم را برای دلایل افزایش نرخ ارز نداشته وبا مردم صادقانه برخورد نکرده است.

به گزارش «جوان» هنوز دلایل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز که بتواند کارشناسان را مجاب کند از سوی دولت و بانک مرکزی ارائه نشده است، با این حال در برنامه مناظره اقتصادی که از شبکه یک پخش شد در عمل بر نقش 80 درصدی دولت در عرضه و سهم 5 درصدی نیازهای مردمی در بازار ارز اشاره و تأکید شد که دولت خود عامل افزایش نرخ ارز است. »

غایب مراسم نه دی 95

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان« مرخصی احمدی‌نژاد و یارانش در روز پنجشنبه! » نوشت:« در حالی مصباح‌یزدی روز پنجشنبه به مناسب «۹ دی» سخنرانی کرد و مردان دولت‌های نهم و دهم مانند بذرپاش هم در این روز به پشت تریبون رفتند اما نشانی از محمود احمدی‌نژاد نبود! این سوالی است که البته برای ۹ دی سال ۹۵ نیست، بلکه او در سال‌های اخیر چندان تمایلی ندارد تا مانند یاران و پشتیبانان دیروز خود در این روز سخنرانی کند. نکته قابل تامل اینکه در سایت احمدی‌نژاد مطلبی باتیتر «ملت ایران ۹ دی ازآرمان‌های خود دفاع کرد» منتشر شده است که این تصور رادر خواننده ایجاد می‌کند که او یکی از سخنرانان این روز بوده است، اما زمانی متن منتشره اظهارات رئیس‌جمهور سابق به پایان می‌رسد تاریخ «۹ دی» نمایانگر آن است که او مطلب جدیدی درباره این روز نداشته است و باید به این نکته توجه داشت متن منتشره نشانی از شباهت به متن سخنرانی سایر سخنرانان ۹ دی ندارد! البته تنها احمدی‌نژاد نبود که نامی از او در مراسم‌های «۹ دی» دیده نشد، بلکه اگر به کانال‌های تلگرامی نزدیکان او مراجعه شود، آنها هم اشاره‌ای به این روز نکرده‌اند، چنان‌که در حالی که سایر کانال‌های تلگرامی حامی دولت قبل مطالبی درباره «۹ دی» منتشر کرده بودند، حمید بقایی، علی‌اکبرجوانفکر و بهمن شریف‌زاده و غیره اشاره‌ای هر چند کوچک به این روز نداشتند. »

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر