چرا "بیسفون" پس از گرفتن پنج میلیاردتومان وام تعطیل شد؟!
«پیام رسان بومی بیسفون بعد از 8 سال فعالیت سرورهای خود را خاموش میکند. این پیام رسان داخلی در اطلاعیهای از پایان فعالیت خود خبر داد.» اما علت موفق و ناموفق بودن یک پیام رسان چیست؟ آیا فیلترینگ شبکههای خارجی راهی برای جذب کاربران به پیام رسانهای بومی است؟
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «پیام رسان بومی بیسفون بعد از 8 سال فعالیت سرورهای خود را خاموش میکند. این پیام رسان داخلی در اطلاعیهای از پایان فعالیت خود خبر داد.» اما علت موفق و ناموفق بودن یک پیام رسان چیست؟ آیا فیلترینگ شبکههای خارجی راهی برای جذب کاربران به پیام رسانهای بومی است؟
یک استراتژی اشتباه
علیرضا یاری کارشناس شبکههای اجتماعی معتقد است فیلترینگ شبکههای اجتماعی خارجی استراتژی صحیحی برای جایگزین کردن پیام رسانهای داخلی نیست، بلکه باید استراتژی صحیحی برای پیام رسانهای داخلی تعریف و اجرا کنیم. اگر پیامرسانی مدل تجاری خوبی نداشته باشد، نمیتواند در بازار موفقیت بهدست آورد و حمایتها تنها یک جنبه از کسب و کار را پوشش میدهد و تضمین کننده موفقیت پیام رسان نیست. بهعنوان مثال حمایتهای مالی مانند وام تنها یک دوره میتواند کسب و کاری مانند پیام رسان بومی را سرپا نگه دارد.
این کارشناس شبکههای اجتماعی دلیل دیگر موفق بودن پیام رسان را توجه کاربران به آن عنوان کرد و افزود: باید اذعان کرد که پیام رسانهای بومی با سیاستهای درستی از سوی حاکمیت حمایت نشدند و اعتماد مردم از پیام رسانهای بومی سلب شد پس کاربران نیاز به جلب اعتماد دارند تا از این طریق به سمت استفاده از پیام رسانهای بومی هدایت شوند.
اقدام بعداز بحران
سهیل تقوی دیگر کارشناس شبکههای اجتماعی نیز گفت: فیلتر شبکههای خارجی هم حکایت مرغ و تخم مرغ دارد. برخی معتقدند که فیلتر در صورتی جواب میدهد که پیش از آن در زمان مناسب از کسب و کاری حمایت شود و جایگاه خود را پیدا کند و بعد رقیب خارجی را فیلتر کرد. بنابراین وقتی سرویس داخلی خوبی وجود ندارد معمولاً محصول خارجی را فیلتر نمیکنند.
تقوی اعتقاد دارد اینکه پیامرسانی و یا هر کسبوکاری نتواند در گردونه رقابت با داخلیها و خارجیها رشد کرده و سرویس خود را خاموش کند کاملاً طبیعی است این اتفاق در دنیا هم روی میدهد.
وی با اشاره به اینکه اگر پیامرسانی مستقل عمل کرد، هوشمندانه حمایت شد و توانست کاربر جذب کند و درآمدزا بود، میتوانیم بگوییم به موفقیت رسیده است، گفت: اگر قرار است پیام رسان بومی و یا هر کسبوکاری از سوی حاکمیت حمایت شود باید هوشمندانه باشد. بهنظرم حمایتهایی که از پیام رسانها صورت گرفت و بارها به آن اشاره شد بسیار خام و ساده انگارانه بود و تنها با پرداخت وام نمیتوان از کسب وکاری حمایت کرد، چرا که یک کسب و کاری مانند پیام رسان بومی به هزینههای زیرساختی، نیروی انسانی، دانش فنی و... نیاز دارد و باید به تمام موارد توجه شود.
این کارشناس معتقد است پیام رسانهای بومی بجز بحثهای فنی که در آن مشکل دارند و به مرور با دانش شرکتهای دانش بنیان در حال رفع شدن است در زمینه بازاریابی و برندسازی نیز مشکل دارند و از سوی دیگر باید خدمات ابری مناسب، مراکز داده قوی و باکیفیت و قیمت مناسب و مسائل شبکه و... را نیز برای آنها بدرستی حل کرد.
وی با اشاره به اینکه پیام رسانهای بومی باید نوآوری کنند، گفت: البته بیسفون در زمینه ایجاد کانال برای اولین بار در دنیا نوآوری کرد ولی از آنجایی که دولت و حاکمیت ایجاد کانال در این پیام رسان را منوط به دریافت مجوز کرد بنابراین با فرصت سوزی و حمایت نکردن بموقع از این نوآوری و همه گیر کردن آن، یک شبکه اجتماعی خارجی مانند تلگرام از آن ایده بهره برد و جهانی شد.
خاموشی بیسفون
پیام رسان بومی «بیسفون» 8 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد. این پیام رسان کارهای توسعهای خود را بین سالهای 91 تا 93 انجام داد و در سال 93 در رویداد «الکام استارز» بهصورت رسمی از سوی شرکت تراشه سبز برای سیستم عاملهای اندروید و IOS رونمایی شد. این پیام رسان نه تنها دارای قابلیت چت خصوصی و گروهی بود، بلکه برای اولین بار «کانال» را برای پیام رسانهای بومی دردنیا ابداع کرد اما بهدلیل اینکه در گیر و دار دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، تلگرام زودتر از این شبکه اجتماعی ایجاد کانال را در شبکه خود قرار داد.
منبع: ایران